Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgkalibrering på Laptop?

Produkter
(logga in för att koppla)
Svend, - jag har testat lite, - och det gick inget vidare ;)

MEN, - det kan ju faktiskt bero på att skärmen är rätt bra som den är.

De utskrifter jag gör stämmer mycket bra överens med vad jag ser
på skärmen. (Har en Epson Stylus Photo R1800)
Hur mycket kan man lita på det? Fast det är klart, -
med lite otur så kan felinställning på skärm och skrivara
råka "ta ut" varandra.

En pc skärm har ofta en färgtemp som ligger upp mot 9000Kelvin och ses därför som blå. De flesta skärmar kan ändras ner mot 6-7000K med varierande resultat.

Med adobe gamma kan du visuellt få en hyffsad bra skärm. Följ instruktionerna, se till att fälten sammansmälter. Sitt gärna närma och kisa lite med ögonen. Prova även olika gammakurvor, det är inte säkert gamma 2.2 passar bäst just till din skärm.

Med extern uppmätning, profilering med Gretag Eye One, Spyder mfl kan du få så bra resultat som din skärm medger.Även här , testa med olika gamma kurvor,

Eftersom en bärbar flyttas och omgivningsljuset skiftar så kommer du aldrig att få ett perfekt resultat, det håller inte skärmen för och omgivningsljuset gör att du ser bildens färger olika beroende på i vilken omgivningsljus du befinner dig i.

Mikael

okai så du har en Epson Bra val
till den kan du ladda ner dessa 2 filer

10320.exe.V1.10
Adobe Photoshop
--------------------------------
10309.exe d.i.m.plugin
Adobe Photoshop

här med kan du kalibrera skrivaran med skärmen

Jag kalibrerade med Adobe Gamma tidigare och trodde allt var ok, men mina utskrifter från Crimson såg inte exakt lika ut som på skärmen, färgerna var inte helt lika som dom visades på skärmen.

Så jag köpte en Gretag Eye One från B&H samtidigt som jag köpte ett objektiv från dom, priset var betydligt billigare i USA, när jag väl kalibrerat skärmen med Eye-one så blev utskrifterna exakt lika som dom ser ut på skärmen, både i ljushet och färger, en kalibrator är ett måste för den seriösa amatören som skriver ut på papper, bland det viktigaste i hela utrustningen om ni frågar mig.

/kent

En extern kalibrator hjälper en först och främst att få ordning på skärmen inom det område skärmen klarar av att visa färger, gråhet och från svart till vitt. Man får därmed till skärmen så gott det går, dvs inom skärmens begränsningar.
Viktigt vilket jag skrivit tidigare är att flyttar du skärmen till olika omgivningsljus så ses inte bilden på samma sätt, därmed handhas /korrigeras bilden olika..
Man kan därmed inte ha en bärbar till färgkritiskt arbete , skärmarnas färgåtergivning och skiftande omgivningsljus sätter gränsen.

Mikael

Jag gör all min bildbehandling på en laptop.

Hemma har jag en separat och bra skärm och datorn dockad. Men ofta tar jag loss datorn för att använda någon annan stans och då jobbar jag med den inbyggda skärmen.

Jag kalibrerar båda med en eye one display II men får inte exakt samma återgivning. Det blir dock bra nog på laptop skärmen för att jobba med bilderna, men innan jag beställer från labbet (Crimson) vill jag se dom på min stora skärm.

Det går inte att jobba med båda skärmarna samtidigt för bildbehandling. Datorn accepterar bara en profil i taget och applicerar den på båda skärmarna. Man får alltså välja vilken som ska visa korrekta färger om man vill ha båda igång.

ANNONS
Götaplatsens Foto