Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgkalibrering?

Produkter
(logga in för att koppla)

mkjo

Aktiv medlem
Jag sprang precis på Olle Bjernulfs kursmaterial från de senaste fotokurserna (finns på http://hem.fyristorg.com/fotograf/kursmaterial/ för den som inte vill leta själv), och blev lite intresserad av skärmkalibreringsbilden. Nu vet jag att min skärm hör till kategorin "bra till godkänd", och att den är bättre på mörka än ljusa nyanser (det senare visste jag redan!). Detta efter ganska omfattande justeringar -- när jag började syntes det knappt något på det vita.

Finns det något liknande för färgåtergivning? Jag kan justera grundfärgerna direkt på skärmen, men det hjälper inte stort om man inte har något att gå efter. Säg inte ICS (heter det väl?), Linux och X.org har tyvärr inte stöd för det ännu, så jag är hänvisad till andra alternativ, vilket i praktiken betyder justeringar direkt på skärmen.

Tips och förslag vore väldigt välkomna.

Enklast är väl att justera med Adobe Gamma (om det finn i systemet), även om det är ett relativt sett, ett rätt grovt vertyg, beroende på vilka krav man har i slutänden.

Nej Nej!

Använd inte den bilden för kalibrering.

Det verkar råda en uppfattning att kalibrering är samma sak som emulering av en viss gamma-inställning.

JPEG-bilden som finns på länken du hänvisade till innehåller inte någon färgprofil. DVS vi vet inte i vilken färgrymd och gamma-inställning som bilden är skapad i och för.

Kalibrering innebär inte att alla skärmar ska vissa samma - det är emulering. Kalibrering innebär att skapa ett förhållande så att programm som Photoshop vet vilken färg ett visst RGB-värde får på skärmen.

Varje skärm är unik i sina egenskaper. Kalibrering innebär att man mäter dessa och bygger en ICC-profil som är anpassad. ICC-profilen talar om vilka RGB-värden som behövs för att visa en viss färg. Ta tex brandgul. Vilket RGB-värde är det?

Jag har gjort ett exempel där jag gämför sRGB mot AppleRGB: http://moment22.mine.nu/monitor2.png

Tänk på att RGB inte är samma sak som färg!

I bifogade exemplet kan du få en uppfattning om skillnaden mellan färg och RGB-värde. Som exempel kan vi ta rgb(0,255,0). Det kommer vara helt olika färg i olika färgrymder!

Bilagor

• farger.jpg
    farger.jpg
    12.6 KB · Visningar: 510
andewid skrev:
Använd inte den bilden för kalibrering.
Du missade att komma med tips ;-)

Det största och enklaste steget i att förbättra skärmens återgivning är väl ändå just att emulera gamma 2,2, antingen med Adobe Gamma eller liknande, eller i inställningar för skärmen (åtminstone med nVidia och Windows)

Jag tycker den här bilden är bra:
http://hem.passagen.se/wanell/gammatest.gif

Även om det är svårt att se exakt vad som är lika så har man "olikheten" tydligt synbar till höger och vänster i bilden och då är ju rimligtvis "likheten" mitt emellan! För att de randiga ytorna ska smälta ihop tycker jag det är enklast att flytta mig en bit bort från skärmen.

Läs förstås den här artikeln också:
http://www.fotosidan.se/doc.htm?ID=2982

Senast ändrad:
Visst, färgåtergivningen fixas av att man ställer in samma gamma för rött, grönt och blått. Att jag sedan skrev ut just siffran 2,2 var för att jag förutsätter att bilder utan profil är anpassade för gamma 2,2.

För övrigt har faktiskt min skärm (en Samsung SyncMaster 750s) gamma 2,2 i blå kanalen, röd korrigerar jag med ett gamma på 1,1 och grönt med 1,2.

Gamma behöver inte vara samma på alla kanaler heller!

Min poäng var helt enkelt att du får ut mest av skärmen genom att vara så nära skärmens egenskaper som möjligt. Sedan profilerar du skärmen och skapar en ICC-profil.

Men du har rätt de flesta bilder på nätet är ju utan ICC-profil. Men att anta vilken gamma de har är lite dumt, eftersom många/de flesta kör sina skärmar utan kalibrering. Gammat kan ju då vara allt från 1.7-2.5 (mac-pc) samt förskjutet/olika mellan de olika kanalerna.

Vi behöver webbläsare som har stöd för ICC-profiler! Vad jag läst så håller Mozilla på att försöka implementera detta, i första hand på MacOS.

Det finns redan:

Safari på Mac OS X stödjer ICC-profiler sedan ett bra tag tillbaka, fungerar utmärkt.

Däremot:
Stötte på lite problem i början här på FS bara, jag lade upp bilder i Adobe RGB som såg korrekta ut i Safari, men inte helt bra i andra browsers som inte tog hänsyn till profilen (läs: typ alla andra browsers just då).

Dessutom strippar FS bort ICC-profilen när den skalar ner originalet till 600x600, vilket också blir lite spännande, eftersom den "lilla" bilden då antas vara sRGB och när man sedan klickar på "förstora" så får man upp en med korrekt profil (och en annan färgåtergivning).

Råkade ut för det på:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=135681&pf=47382

till exempel (kommentaren där var innan poletten trillade ner om vad som egentligen pågick ;-).

Tills dess att majoriteten av browsers stödjer ICC så är man nog tvungen att köra sRGB ändå (vilket är helt ok för skärmvisning, men lite opraktiskt när man inte vill ha det annars...).

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto