mkjo
Aktiv medlem
Jag sprang precis på Olle Bjernulfs kursmaterial från de senaste fotokurserna (finns på http://hem.fyristorg.com/fotograf/kursmaterial/ för den som inte vill leta själv), och blev lite intresserad av skärmkalibreringsbilden. Nu vet jag att min skärm hör till kategorin "bra till godkänd", och att den är bättre på mörka än ljusa nyanser (det senare visste jag redan!). Detta efter ganska omfattande justeringar -- när jag började syntes det knappt något på det vita.
Finns det något liknande för färgåtergivning? Jag kan justera grundfärgerna direkt på skärmen, men det hjälper inte stort om man inte har något att gå efter. Säg inte ICS (heter det väl?), Linux och X.org har tyvärr inte stöd för det ännu, så jag är hänvisad till andra alternativ, vilket i praktiken betyder justeringar direkt på skärmen.
Tips och förslag vore väldigt välkomna.
Finns det något liknande för färgåtergivning? Jag kan justera grundfärgerna direkt på skärmen, men det hjälper inte stort om man inte har något att gå efter. Säg inte ICS (heter det väl?), Linux och X.org har tyvärr inte stöd för det ännu, så jag är hänvisad till andra alternativ, vilket i praktiken betyder justeringar direkt på skärmen.
Tips och förslag vore väldigt välkomna.