Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Färgkarta med RGB värden??
- Trådstartare Minita
- Start datum
stefohl
Aktiv medlem
Minita skrev:
Snubblade över en tråd där det fanns en länkning till en färgkarta med utskrivna RGB värden. Någon som känner igen detta för jag hittar inte tillbaka till tråden
Om du jagar efter ColorChecker-kortets värde, så finns den på många ställen. Ett ställe är http://www.colorremedies.com/realworldcolor/downloads.html
som är den site som ansluter till boken Real World Color Management.
Stefan
ture
Aktiv medlem
Ett annat ställe att hitta Macbeth-färgerna i alla möjliga (och omöjliga) färgsystem är via Bruce Lindblooms Color Checker Calculator.
stefohl
Aktiv medlem
Minita skrev:
Kan man bombardera Er med följdfrågor? ;-)
De kommer ju säkert att uppstå, så kör på så får jag se om jag kan svara.
Stefan
Minita
Aktiv medlem
I datorn:
Om man för pippetten över rutorna på färgkartan och får samma värden som de tryckta, är "allt" rätt inställt då? (PS CS)?
Vid fotografering:
Om jag låter färgkartan vara med på första bilden, hur tillförlitlig blir den då när jag har skrivit ut den på egen skrivare? Testade med ett kort som har vitt/grått/svart parallellt med färgkartan men det stämmer inte riktigt t.ex. mellan färgkartans svarta/grå/vita och "QP-cardet". Tar i RAW format.
Om man för pippetten över rutorna på färgkartan och får samma värden som de tryckta, är "allt" rätt inställt då? (PS CS)?
Vid fotografering:
Om jag låter färgkartan vara med på första bilden, hur tillförlitlig blir den då när jag har skrivit ut den på egen skrivare? Testade med ett kort som har vitt/grått/svart parallellt med färgkartan men det stämmer inte riktigt t.ex. mellan färgkartans svarta/grå/vita och "QP-cardet". Tar i RAW format.
stefohl
Aktiv medlem
Minita skrev:
I datorn:
Hur får du reda på vilka värden som de tryckta/utskrivna färgkartan har? Du behöver en spektrofotometer för detta. Men om du har detta är det korrekt, om du har färgrutor som ligger innanför det färgomfång som du kan hantera i skrivaren och om du har en absolut återgivningsmodell. Om du tittar på på min hemsida, www.profiler.nu/skrivart.html så ser du den test jag använder för att kolla en skrivares färgåtergivning.
Vid fotografering:
Du menar om du har skrivit ut en färgkarta på din egen skrivare som du sedan har med? I så fall blir den inte särdeles tillförlitlig. De flesta skrivares färger har en viss metameri, det vill säga att färgen varierar beroende på vilket ljus du använder.
Stefan
Minita
Aktiv medlem
På den färgkartan som jag tankade ner, så är har varje ruta sin RGB-kod. Ex den vita 241,241,241 och den svarta 37,37,37.
För övrigt så måste jag haft en väldig tur med skärm/skrivare och fotolabb. Utskrifterna från min skrivare och labben "ser likadana ut" som på min skärm. Kör då med sRGB.
Antar om jag hade haft tillfång till en spindel så hade det blivit bekräftat att inställningarna är inom felmarginalen - eller hur?
;-)
För övrigt så måste jag haft en väldig tur med skärm/skrivare och fotolabb. Utskrifterna från min skrivare och labben "ser likadana ut" som på min skärm. Kör då med sRGB.
Antar om jag hade haft tillfång till en spindel så hade det blivit bekräftat att inställningarna är inom felmarginalen - eller hur?
;-)
stefohl
Aktiv medlem
Minita skrev:
På den färgkartan som jag tankade ner, så är har varje ruta sin RGB-kod. Ex den vita 241,241,241 och den svarta 37,37,37.
;-)
Men för att få reda på vilken färg det har blivit måste du ju veta vilken färgrymd som den är gjord i. Annars vet du inget om vilka färger det svarar mot.
Men om du tycker allt fungerar bra, varför mecka med det. Fixa inte något som inte är trasigt är en bra grundregel när det gäller färghantering.
Stefan
bildsten
Aktiv medlem
Stefan skriver:"Men om du tycker allt fungerar bra, varför mecka med det. Fixa inte något som inte är trasigt är en bra grundregel när det gäller färghantering."
Jag håller med dej. Själv har jag bara justerat den synnerligen enkla färginställningen i PS 5 LE och justerat ljusstyrkan på skärmen efter en gråkil. Skärmen är ställd på 5500K. Det jag ser på skärmen kommer också ut ur skrivaren och tillbaka från labbet utan problem.
Jag håller med dej. Själv har jag bara justerat den synnerligen enkla färginställningen i PS 5 LE och justerat ljusstyrkan på skärmen efter en gråkil. Skärmen är ställd på 5500K. Det jag ser på skärmen kommer också ut ur skrivaren och tillbaka från labbet utan problem.