Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv är du mest nöjd med till din Sony a7c ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Så är det.
Billiga kinesiska varor har varit lättåtkomliga under över tjugo års tid nu. Vi har pratat om stackars kineser i sweatshops och fortsatt handla av dem och plötsligt fått lära oss att det finns ett stort modernt Kina som tillverkar allting alla i världen behöver.
Ooops. Diktatur är effektivare än individuellt självförverkligande och tjänstemannakultur.
Det är nog västvärlden som får svettas mest i framtiden.

Det finns ju flera vs. jämförelser mellan Sonys 3 ggr dyrare 40mm 2,5 G och Viltrox 40mm 2.5.

Nedanstående är rätt intressant. Sony-objektivet verkar ju inte ens vara entydigt bättre rent optiskt enligt videon nedan som illustreras med massor av jämförande exempel. Man blir förvånad.

Jag beställde ett Viltrox 40mm igår för 1990:- (!) som förhoppningsvis kommer på måndag. Jag har bestämt mig för att köra som jag en gång gjorde analogt i många år med ett litet 40mm för resor och gatan och ett längre objektiv för närbild och porträtt. Då hade jag en Pentax ME med ett Pentax SMC M 40mm/2.8 och ett SMC-M 100mm/2,8. Det senare har jag nu bytt ut mot ett Viltrox 85mm/1.4 som verkligen är en positiv överaskning. På min A6300 sitter nu permanent ett Viltrox 27mm/1.2 som ju ger en bildvinkel på ca 40mm det med och meningen är att jag alltid ska ha det med mig i min väska. Jag har slarvat med det ett tag och jag är inte alls nöjd med att jag blivit så foto-slapp och bara gått ut med en mobil ofta.

(Länken nedan visar en jämförelse mellan Sonys G-Master II 85mm 1.4, som vid testtillfället var 4 ggr dyrare än Viltrox 85mm 1.4 som då såldes med 20% rabatt på det redan låga priset i USA och det är en mycket aggressiv prissättning). I detta test ingår även en annan 85mm fråb Yongnou.)

Det nya är bara att det vi länge lätt nedlåtande kallat för Kina-skit eller Chip Chop-grejor nu inte bara är billigt skräp längre. Det finns annat också. Men tre fyra ggr lägre priser och redan låga priser som t.o.m. är rabatterade med 20% känns ju nästan som att man håller på att köpa sig marknadsandeler och försöka konkurrera ut sina konkurrenter. Hur som helst: förvånansvärt mycket kvalitet får man för pengarna, speciellt från Viltrox.

Det är bara någon månad sedan DXO flaggade ett Yongnuo-objektiv som det skarpaste de någonsin uppmätt på ett Sony-hus.

Senast ändrad:
Det finns ju flera vs. jämförelser mellan Sonys 3 ggr dyrare 40mm 2,5 G och Viltrox 40mm 2.5.

[...]

[...]
Det är svårt det där med att jämföra det folk i allmänhet kallar skärpa. Vid 12:12 visar han två bilder isda vid sida. Den ena är tydligt skarpare än den andra enligt berättarrösten. Det stämmer, det är bara det att det är den andra bilden som är skarpast.
I nästa scen har vi en uomhusscen där en bild uppfattas som klarare, tydligare och skarpare. Javisst, den andra bilden är exponerad nästan ett stag mer. Klart det blir skillnad.

Klart man köper Viltroxen om man är nöjd med bilderna från den.
Ännu bättre är det kanske att köpa TTArtisans 40/2.0 som är 2/3 steg snabbare (alltid roligare) och har en bländarring.
Kolla alla influencers kritiskt, fundera och kanske spara en hel del pengar!
(Jag har Sonys 40/2.5 och nu även TTA 40/2.0)

ANNONS
Götaplatsens Foto