Annons

Färgkontroll på D300

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulf F

Aktiv medlem
Vore lite intressant att höra lite om ni föredrar och inte vad gäller de olika inställningarna man kan göra i bildkontrollen på Nikon D300

Vilka inställningar föraedar ni och varför?

Vilka undviker ni och varför?

Är det ex någon som känner att de nerladdningsbara D2x färgerna är bra elle dåliga till nått och varför de är det....

Förståss är det en smaksak, men det hindrar väll inte en diskusion....

en dum fråga.....

Om man tar en bild på natten och man vill stänga slutaren själv tidigare än kameran är inställd att göra. Var eller hur gör man det på en 300?

Varför jag vill göra det var för att dom sa när man fottar blixtrar så vill man stänga direkt efter blixten har lyst upp.

Hoppas ni e med vad jag menar.

en dum fråga.....

Om man tar en bild på natten och man vill stänga slutaren själv tidigare än kameran är inställd att göra. Var eller hur gör man det på en 300?

Varför jag vill göra det var för att dom sa när man fottar blixtrar så vill man stänga direkt efter blixten har lyst upp.

Hoppas ni e med vad jag menar.

Fel tråd att fråga i!

Men för att ändå svara, Använd bulb läget. Skaffa en trådutlösare och håll den nere så länge du vill. När du sen släpper så knappen så stängs slutaren

Jag kör D2x III som standard i min D300, använder den till 80%, resterande ändrar jag till antingen D2x I (oftast porträtt) eller den nya Landskap när jag vill ha mustigare färger, men då ändrar jag efteråt i Capture NX2 vid editeringen, jag kör självklart i Raw-format så jag kan ändra utan förlust.

/kent

Vore lite intressant att höra lite om ni föredrar och inte vad gäller de olika inställningarna man kan göra i bildkontrollen på Nikon D300

Vilka inställningar föraedar ni och varför?

Vilka undviker ni och varför?

Bildkontrollen i D3, D300 och D700 har olika värde beroende på om du fotograferar i raw eller jpg.

Använder du jpg blir varje inställning betydelsefull och svår att ändra i efterbehandlingen på ett bra sätt.

Kör du med NEF och nyttjar antingen View NX eller Capture NX följer inställningarna med som inspelat värde. Därefter kan du göra justeringar i efterhand både av parametrarna i bildkontrollen och andra variabler.

Med NEF och användning av andra rawkonverterare än NX-programmen följer inga värden med från bildkontrollen utan filen är avskalad dessa inställningar när den öppnas i tex ACR eller Capture One.

Två extrema inställningar av samma motiv visande hur bilderna ser ut som jpg eller i det här fallet efter rak konvertering i View NX. Först Neutral bildstil med minsta möjliga kontrast och färgmättnad:

Bilagor

• View NX-080817-1536-2.jpg
    View NX-080817-1536-2.jpg
    74.6 KB · Visningar: 226
Andra extremen dvs Livfull med + 3 i både kontrast och färgmättnad:

Bilagor

• View NX-080817-1435-2.jpg
    View NX-080817-1435-2.jpg
    67.3 KB · Visningar: 235
Med Lightroom ser båda de ovanstående filerna precis likadana ut vid neutral konvertering:

Bilagor

• 20080817-_3003053.2.2.jpg
    20080817-_3003053.2.2.jpg
    86.3 KB · Visningar: 235
Lightrooms neutrala läge (allt variabler satta på 0) motsvaras av bildstilen Neutral med kontrast, ljusstyrka och färgmättnad på -1.

Bilagor

• LRvsVNX.jpg
    LRvsVNX.jpg
    91.9 KB · Visningar: 209
ANNONS
Götaplatsens Foto