Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Färgkontroll på D300
- Trådstartare Ulf F
- Start datum
Piggelin-Malmö
Aktiv medlem
en dum fråga.....
Om man tar en bild på natten och man vill stänga slutaren själv tidigare än kameran är inställd att göra. Var eller hur gör man det på en 300?
Varför jag vill göra det var för att dom sa när man fottar blixtrar så vill man stänga direkt efter blixten har lyst upp.
Hoppas ni e med vad jag menar.
Om man tar en bild på natten och man vill stänga slutaren själv tidigare än kameran är inställd att göra. Var eller hur gör man det på en 300?
Varför jag vill göra det var för att dom sa när man fottar blixtrar så vill man stänga direkt efter blixten har lyst upp.
Joel.S
Aktiv medlem
en dum fråga.....
Fel tråd att fråga i!
Men för att ändå svara, Använd bulb läget. Skaffa en trådutlösare och håll den nere så länge du vill. När du sen släpper så knappen så stängs slutaren
Piggelin-Malmö
Aktiv medlem
Fel tråd att fråga i!
Men för att ändå svara, Använd bulb läget. Skaffa en trådutlösare och håll den nere så länge du vill. När du sen släpper så knappen så stängs slutaren
Oj missade det totalt. Sorry.
Men tackar för svaret.
Bokeh
Aktiv medlem
Jag kör D2x III som standard i min D300, använder den till 80%, resterande ändrar jag till antingen D2x I (oftast porträtt) eller den nya Landskap när jag vill ha mustigare färger, men då ändrar jag efteråt i Capture NX2 vid editeringen, jag kör självklart i Raw-format så jag kan ändra utan förlust.
/kent
/kent
Teodorian
Aktiv medlem
Vore lite intressant att höra lite om ni föredrar och inte vad gäller de olika inställningarna man kan göra i bildkontrollen på Nikon D300
Vilka inställningar föraedar ni och varför?
Vilka undviker ni och varför?
Bildkontrollen i D3, D300 och D700 har olika värde beroende på om du fotograferar i raw eller jpg.
Använder du jpg blir varje inställning betydelsefull och svår att ändra i efterbehandlingen på ett bra sätt.
Kör du med NEF och nyttjar antingen View NX eller Capture NX följer inställningarna med som inspelat värde. Därefter kan du göra justeringar i efterhand både av parametrarna i bildkontrollen och andra variabler.
Med NEF och användning av andra rawkonverterare än NX-programmen följer inga värden med från bildkontrollen utan filen är avskalad dessa inställningar när den öppnas i tex ACR eller Capture One.
Två extrema inställningar av samma motiv visande hur bilderna ser ut som jpg eller i det här fallet efter rak konvertering i View NX. Först Neutral bildstil med minsta möjliga kontrast och färgmättnad:
Bilagor