Annons

Färgkorrigering: direkt eller efteråt?

Produkter
(logga in för att koppla)

J. S-g.

Aktiv medlem
Hej!

I mitt kylskåp ligger en större mängd Fuji Provia 100F i 120-format. Då jag nu eventuellt kommer att fotografera ganska mycket inomhus (i konstljus) funderar jag på om jag skulle tjäna på att köpa konstljusfilm eller något filter i förhållande till att färgkorrigera Proviabilderna i PS efteråt. Med andra ord: händer det något mer med filmen än att den får färgstick om jag använder den i konstljus? Jag har provat det hela någon enstaka gång, men då inte sett annat än färgsticket. Anledningen till att jag frågar är att jag vill ha så bra material att arbeta med som möjligt - utan att för den skull lägga ned 'onödiga' pengar. (Blixt kommer ej att användas.)

Tacksam för råd.

Joakim Sebring

Jag skulle ha använt ett färgfilter på objektivet. Då får du bästa möjliga arbetsmaterial, och slipper dessutom jobbet med att färgkorrigera alla bilderna i PS.

Filter 80B är det du ska ha för glödlampsljus.

Cokins P-serie med 1 filter kostar ungefär detsamma som 15 rullar Fuji RTP 64T. I realiteten behöver jag minst två filter (ett för tungsten, [minst] ett för lysrör). Med två filter blir priset ungefär som 20 rullar 64T.

Jag räknar egentligen med att ganska få av bilderna behöver färgkorrigeras - eftersom endast ett mindre antal av bilderna kommer att användas i slutändan (den vanliga självcensuren).

Om jag orkar arbeta med färgkorrigering i PS istället, får jag godtagbart material att arbeta med om jag utgår från Provia 100F med lite olika färgstick (beroende på kontljusets karaktär)?

Vad skall du fotografera?
Vill du ha så bra färgäkthet, färgåtergiven som möjligt? Skall bilderna digitaliseras?
Alltid bäst att göra en så rätt filtrering från början som möjligt samt att du tex kan använda QP-card och deras fria programvara . Färgkortet och programvaran fungerar mycket bra i olika situationer. Jag använder det själv som referens när jag vill ha så rätta färger som möjligt, bla i industrifotografering, monteringshallar där en maskin eller pryl har en specifik färg.

Du kan läsa på www.qpcard.com

Mikael

Min ganska enkla och inte systematiserade erfarenhet är att man skall använda filter.

Filmen är optimerad för dagsljus. När man fotar i elljus har man ett översott av rött eller med ett annat uttryck ett underskott på blått. I PS förstärker man sedan det blåa kraftigt. Då förstärker man också bruset och de kort jag tog med stora svarta ytor blev inte alls bra.

Med ett blått filer som tar bort det röda får man en ljusblandning som är mycket bättre anpassad till filmen.

En vit yta i bilden att färgbalansera mot är inte alls fel, trots att man använt filter..

Det där låter mycket vettigt.

I det närmaste tror jag att den kan bli tal om en hel del blandljus, där dagsljuset trots allt överväger, och då provar jag att köra Provian rakt av.

I mer stängda rum måste jag alltså i framtiden använda mig av filter. Cokings P-serie får det nog bli.

Vilket filter skall jag använda för lysrör - om jag till att börja med bara skall köpa ett sådant filter (m.t.p. att det finns olika lysrörstyper)? FLW eller något annat?

Jag använder diafilm endast om jag ska projicera bilderna på väggen eller om jag tar bilder av t ex målningar eller vävda mattor där mycket hög färgtrogenhet krävs. Då bör man ha en färgkil med på bilden som tryckeriet kan referera till. (Den maskas givetvis bort på den färdiga bilden.)

Om man ska fota i blandljus så är min erfarenhet att endast Fujis fyrlagers negativ färgfilm t ex Reala kan hantera detta på ett bra sätt. Negativfilm har ju dessutom större kontrastomfång och är lätt att framkalla själv.

Ett annat sätt för att utföra korrekt färgkorrigering vid användning av diafilm är att köpa en färgtemperaturmätare (pris minst 10 000:) samt en filtersats (pris minst 25 000:) De som säljer proffsdiafilm brukar dessutom kunna ge besked om vilken färgavvikelse en viss filmbatch har samt hur länge filmen kan lagras.
/Harald

Mycket goda poänger. Men man får arbeta med det man har - ty plånboken är inte bottenlös.

Kyskåpet innehåller dock en del Reala. Skall kanske hellre använda den än Provian när jag är tveksam om ljusets karaktär.

(Tänk den som hade ett fullformatsdigitalbakstycke till bladaren!)

Senast ändrad:
Jag är mer amatörmässig än många andra andra här på fotosidan.

Dock har jag i ett projekt fotat flera hundra tavlor som hänger på ett slott. Jag tog också enkla interiörbilder av varje rum. Detta gjordes före dagens fina digitala kameror, jag fotade på diafilm och skannade mina bilder.

Jag fann att jag inte kunde blanda olika ljus. Hjärnan ser inte hur olika färg det är i olika delar av rummet, men bilden avslöjar allt. För mig fungerade det bara med total mörkläggning.

Eftersom jag inte kunde täcka alla fönster var det bara att vänta in kvällsmörkret.

Hm. Det är inget möjligt alternativ för mig. Jag får istället leta efter bästa ljussituation, använda mest lämpade film (i framtiden kanske också filter) och sedan arbeta litet i PS. Så får det nog bli.

Jag har personligen haft lite svårt att korrigera stora skillnader i färgtemperatur i PS. Oftast då när en fotograf har kört i jpg och ställt fel vitbalans. Det kan vara hart när omöjligt att få bort ett rödstick utan att andra delar av bilden ser helt kass ut. Vet inte om det är lättare med skannade dia.

Vad vill jag säga med detta? Jo, kör "rätt" film för ljuset om det är möjligt, alternativt filter. Jag tror det ger bättre resultat.

J. S-g. skrev:
Interiörer. Allt från industri till bostäder.

Mellanformatsdiorna skall digitaliseras.

Du skall alltid balansera så gott det går med filter och helst då med en färgtemperaturmätare.

Ett annat knep är som jag skrev tidigare, skaffa QP-card. Ha med färg kortet i en referensbild. Scanna in bilden och låt sedan QP programvaran analysera färgkortet som är med på din referensbild. De värden kan du sedan spara i programvaran och applicera på övriga bilder så länge ljuset är detsamma. Dvs alla bilder får samma färgåtergivning. Byter du miljö, ljus tar du en ny referensbild där QP-card kortet med. Enklare kan det inte bli.

Mikael

ANNONS
Götaplatsens Foto