Annons

Färgkorrigering

Produkter
(logga in för att koppla)

Minita

Aktiv medlem
Som nybliven ägare till en Canon 350D har jag testat lite olika vitbalans inställningar på kameran. Det verkar som om kameran konsekvent har ett färgstick.

Problemet går ju lätt att lösa med att fotografera i RAW-formatet men för en amatör som jag, så skulle jag ändå vilja kunna plocka fram kameran och ta lite vardsmotiv utan att tillbringa en del tid med att korrigera bilderna.

Kameran har två fasta parametrar samt möjlighet till 3 ytterliggare "egna" inställningar samt korrigering av färgstick.

Vilka är Era erfarenheter av en 350D?
Automatisk vitbalans?
Gråkort/vit yta/pringelslock/kaffefilter etc. Hur ställer Ni in vitbalansen när det gäller vardagsmotiven/familjekorten etc?
Är det så att Canon, ev 350 modellen generellt har ett färgstick som mer eller mindre syns i de olika ljussituationerna som uppstår?
Finns det någon användare som har en favoritinställning beträffande "Parameter" (kontrast, kontur, färgmättnad och FÄRGTON)?

Jag borde kunna ställa in färgton åt något håll men är lite osäker på hur?

Trial end Error?

Utomhus brukar kamerans automatik för vitbalansering fungera bra.

Inomhus fungerar den dåligt eftersom den är spärrad så att den inte kan gå ner på så låga färgtemperaturer som glödlampsljus. I lysrörljus brukar det funka ganska bra.

De förinställda lägena i kameran brukar fungera dåligt. Jag använder aldrig dem.

Attt vitbalansera själv mot en ren vit eller grå yta är en baggis - men det kan ibland bli för rent så att stämningen går förlorad. Fotograferar man i skenet av stearinljus vill man nog ha lite gult ljus.
Min erfarenhet är att de eegenjhändigt vitbalanserade bilderna inte alltid ser rätt ut på kamerans skärm, men när man väl tittar på enkalibrerad skärm ser det rätt ut.

Jag fotograferar mest i RAW, men även då kan det vara idé att vitbalansera manuellt för att slippa korrigera varje bild. Ibland är det skiftningar åt grönt som kan vara klurigt att justera i efterhand.

Vitbalans - OK

Själva vitbalanseringen i teorin är jag ganska förtrogen med. Saknar bara något behändigt att ta med mig. I en annan tråd fanns tipset med ett pringelslock. Dessävrre är tråden 1 år och pringelslocken är idag transparanta. Jag har testark med vitt/grått/svart men tycker det är lite bökigt för vardagsbruk. Dessutom tycker oftast min omgivning som har sina behändiga kompakter med "sikta och tryck" att jag är både långsam och omständig.

Färgsticket tycker jag är besvärligt. Förstår att det i och för sig hänger ihop med vitbalanseringen men det verkar ändå generellt ligga lite extra färgstick i bilderna som jag pga av min ringa erfarenhet inte riktigt kan tyda.

Jag har en kalibrerad skärm mot skrivare och använder mig av ICC-profiler och alltid samma sorts papper. Mina utskrifter ser så gott som ut som på skärmen.

Jag kan i en parameter välja mellan
rödaktiga hudtoner vs gulaktiga hudtoner. Kan detta hjälpa om bildens ton alltid är lite grön? Åt vilket håll skall jag justera?

I ett helt annat läge där kamerna kan ställas in för vitbalansvariation, kan jag välja mellan

blå/gul förstärkning eller magenta/grön förstärkning.

Nackdelen är då att kameran vill ta tre exponeringar.

Hoppas att det finns 350 eller 20 ägare (de två kamrorna är väl ganska lika processmässigt?) som har en bra allround parameterinställning.

Idag använder jag parameter 2 - neutral.

Finns det fler bra tips?

Skaffa dig en matt grå eller vit yta. Förr brukakde jag ha ett Kodak gråkort med mig klippt i samma storlek som min jackficka. Det måste finnas massor av sätt att lösa det på.

Att omgivningen tycker du är bökig får du vänja dig vid, eller så vänjer de sig. Men ibland kan man släppa taget och inte alltid mäta så noga. Spontaniteten i bilderna är också viktig.

Jag kan å det varmaste rekommendera att fotografera RAW. Du får otroligt större styrmöjligheter i efterhand. Inte bara kan du finjustera vitbalansen. Du får också ut ett större dynamiskt omfång. Du får också bilder i 16-bitar som tåler större grad av efterbehandling om man t ex vill ljusa upp en del av bilden.

Jag älskar möjligheten att göra två olika ljjusa konverteringar och sedan slå ihop dem så att jag t ex kan få en snyggare himmel eller teckning i skuggorna. Jag också göra två eller flera olika vitbalanseringar för olika delar av bilden och sedan få ihop dem till en bild.

Även om färgerna från Canons kameror är nästan perfekta, tycker också jag att det finns ett konstant rödstick i dem. Det brukar jag lösa med att dra Nyansreglaget i Nyans/Mättnat till +5-7 beroende på motiv (speciellt människor, annars brukar jag sällan bry mig så mycket).

froderberg skrev:
Skaffa dig en matt grå eller vit yta. Förr brukakde jag ha ett Kodak gråkort med mig klippt i samma storlek som min jackficka.

OM vi ska vara väldigt petiga, så är Kodaks gråkort för gult för detta ändamål. Det tråkiga är ju att bilderna blir lite kalla om du använder ett gulaktigt kort.

MVH/Stefab

Nyans mättnad ?

Jag behöver ett förtydligande. "Generellt så har Canons kameror ett rödstick". Detta justerar du i PS med Nyans/Mättnad +5 till +7 steg.

Jag förstår inte riktigt. Vilken kanal avser du? Enbart den röda eller master?

Kan det vara så att du menar att du minskar den röda kanalen med 5 till 7 steg.

Jag har tagit några kort på mina barn. De kort som jag hitills har tagit, så har hudtonen ett rödstick. Mycket intressant!!!

Michael, jag justerar huvudreglaget, inte de röda kanalerna. Men visst du kan säker in där och pilla också.

ANNONS
Götaplatsens Foto