Annons

Färglaserskrivare? Tja..jodå, ibland så.

Produkter
(logga in för att koppla)

Sonnaren

Aktiv medlem
För någon tid sedan fick jag hem min nya datorutrustning. I den ingick en färglaser, en Dell 3000cn.
Jag har inte köpt den för att skriva ut fotografier med men - vad tusan, - står den där så vill man ju i alla fall prova. Hade någon av er avstått??....;-))
Hur blir det då?
Ja, det blir inte som en manuellt gjord färgkopia eller en lyckad utskrift från en fotoskrivare. Fast å andra sidan blir det väl ungefär så bra som de flesta bilder man får i retur av "fotohandlaren på hörnet" när man lämnar in en rulle negativ färg - eller ett minneskort.
Kalibrering görs inte i något separat skrivarprogram som det verkar (har inte hunnit kolla så mycket, rätta mig om jag har fel) men det går bra att kalibrera i PS/annat bildbehandlingsprogram.
Färgerna är tämligen OK med en dragning åt lite för varm ton. Papperkostnaden för färglaserpapper är ca 60 öre styck i A4-format.
Skärpan då? Jaa, det ser väl ut som alla andra bilder utskrivna med 600 dpi. Det finns ett raster, det går inte att se för blotta ögat men är synligt (fast inte störande) vid ca 4 - 5 ggr förstoring med förstoringsglas.
Färgkostnaden är förhållandevis låg, svårt att säga exakt men ca 1,50 kr/A4.
Gångbar metod? Ja, för att sprida bilder bland vänner och bekanta och för sådana minnesbilder/liknande som man nålar upp för en tid.
Men det är inget att skicka till kunder/delta i tävlingar med.
Us

Senast ändrad:
Har själv köpt en HP 2550L. Blev trött på dyra kopior och att bläcket alltid var slut.
Manuell duplex har den med.
Duget mycket bra till indexkopior för att se vad det är.
Printar indexkopior via fotoshops kontaktkarta som jag ger kunder innan dom vet vilka bilder dom vill ha.
Kvalitet är så bra att man ser vad det är men ändå inte tillräkligt bra för att ersätta "riktiga" utskrifter.

Håller helt med Hasse , Det är en bra skrivare men den kan ju inte mäta sig mot fina bläck eller lab bilder

Med ett HP photopapper (laser) tycker jag ändå det blir rätt ok utskrifter.

!!! EN VARNING FÖR ALLA LASER ANVÄNDARE !!!

Använd ALDRIG photopapper avsett för bläckstråleskrivare i en laser.
Dessa är belaggda med någon hinna i nått plastmaterial och detta kan fastna på valsen i skrivaren och därmed FÖRSTÖRA den.

Jag har ingek koll på just 3100,.

Men vi hade en större Oki för A3 viseserligen har den ett par år på nacken.
Kan bara säga att den iaf inte var någon höjdare =( .
Personligen tycker bara det finns ett när det gäller skrivare.. HP

Hittade en en recension precis och tydligen var den ganska dålig på att skriva ut bilder. Dessutom funkade den tydligen inte med linux så det är kört redan där.

jag har haft en svartvit OKI laser tidigare kom jag på nu. Den var inte alls bra

ANNONS
Götaplatsens Foto