Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Färgproblem tråkiga JPG från RAW

Produkter
(logga in för att koppla)

exeton

Aktiv medlem
Jag har problem med fäger i phtotoshop,
jag fotar i RAW med min Canon 20D.

Justerar (ökar på färgmättnad bla.) och beskär med Adobes Camera Raw och öppnar sedan upp bilden i Photoshop.

Problemet är att när jag sparar bilden som JPG med högsta kvalite så blir bilderna gråa och tråkiga.

Jag har bifogat en bild för att visa vad jag pratar om.

Längst upp till vänster skärmdump från photoshop med RAW bilden öppnad.
Till höger Save for web med samma bild.
Nere till vänster bild sparad i Photoshop (inte save for web) JPG med max kvalité.

Helt uppenbart är har "orginalet" mycket mer färgmättnad och "värme".

...hjälp...
[edit]:
faller lite på eget grepp här eftersom exempel bilden blir gråare när den sparas som jpg. Mao det är ännu värre vi verkligheten

Bilagor

• fargproblem.jpg
    fargproblem.jpg
    57.5 KB · Visningar: 348
När du bearbetar bilden i PS så kan du försöka med följande (om du inte redan har konverterat färgrymden)

Edit: Convert to profile: sRGB

Innan du sparat till jpeg

I camera raw har jag inställt att det skall bli 8 bitars sRGB när det kommer i i Photoshop...

Så det är rätt redan från början

Själv har jag Adobe Bridge och PS CS2.

Kan du kolla metadata att den konverterade bilden verkligen har färgprofil sRGB (och inte Adobe RGB)?

Klen hjälp förmodligen men snart får du nog hjälp av någon expert i stället.

Mvh J O

Vilket program öppnar du jpg bilden i? Om det är PS borde det vara exakt samma som du såg den konverterade varianten sist. Jag mistänker dock att du öppnar i något annat program som antigen inte kan läsa den inbakade profilen eller relatera den till din skärmprofil.

...men redan i "Save for web" preview så har det ju gått snett, se till höger i bifogad bild. Alltså innan det sparats å öppnats i annat program.

Skärmdumpen med "save for web" tog med bilden i helsärm i photoshop bakom så den enda inklistarde delen i den bifogade bilden är den nere till vänster från "Micsosoft Picture and Fax viewer".

exeton skrev:
...men redan i "Save for web" preview så har det ju gått snett, se till höger i bifogad bild. Alltså innan det sparats å öppnats i annat program.

Skärmdumpen med "save for web" tog med bilden i helsärm i photoshop bakom så den enda inklistarde delen i den bifogade bilden är den nere till vänster från "Micsosoft Picture and Fax viewer".

Jag kan naturligtvis inte veta men gissar på att i Preview fönstret visar PS bilden hur den kommer att visas i IE eller ett annat program som inte hanterar profiler på ett vettigt sätt. I ditt fall är det "Micsosoft Picture and Fax viewer".

Testa och öppna jpg filen i PS! Då borde bilden se likadant ut. Jämfört med originalet dvs.

ANNONS
Götaplatsens Foto