Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgprofil ?

Produkter
(logga in för att koppla)

SmashingPumpkins

Aktiv medlem
Howdy !

Nu är det dags att lämna in digitala bilder för framkallning (papperskopior).

Hur vet jag att färgerna blir som jag vill ha dem ?

Var skall man lämna in dem ?

Kollade www.fujifilm.se men hittade inte att man någonstans kunde ladda ner en färgprofil till tex Photoshop.

Någon som har några tips/erfarenheter ? :D
 

mipert

Aktiv medlem
SmashingPumpkins skrev:
Hur vet jag att färgerna blir som jag vill ha dem ?
Genom att prova dig fram till vilket labb som ger dig den kvalitet du vill ha.

Det finns tre metoder för att få bra resultat.

1. Leta upp ett bra labb och skicka dina filer från kameran utan att peta på dem (orörda frå kameran alltså). Se till att vara noga med skärpa och exponering och välj den vitbalans som passar bäst för fotograferingstillfället.
Ett bra labb har automatiken inställd så dina bilder kommer ut med bra färger och kontrast, precis som när du tidigare lämnade in negativ till ett bra labb.

2. Om du behöver justera bilderna (kanske lätta upp ansikten) bör du ha en neutralt inställd = kalibrerad skärm så du har något att referera till. Skala om bilden till rätt antal pixlar och prova vilken mängd skärpa som är lagom för det labbet. Konvertera till sRGB vilket ökar sannolikheten för att bilderna kommer tillbaka som de såg ut på skärmen.

3. Samma som förut men konvertera till labbets profil (vilket Fujilabben inte har någon) och låt labbet kopiera utan någon automatik.
 

mipert

Aktiv medlem
Bra labb?

Sök i forumen.

Jag använder Fotolabo för yrkesbilder i storlek 20x30 och större.
Expert (Fujifilm) för vardagsbilder i 10x15 - 20x30.
Mattsons Foto i Lund när jag snabbt måste få ut stora bilder och Bergströms i Malmö för snabba 10x15.

Men det är jag det...
 

kaw

Aktiv medlem
Bortsett från skillnader i vilken ton exakt grått får så är den stora färgskillnaden mellan skärm och laserbelyst påsiktskopia samma för alla labb (gissar jag, eftersom det är en och samma teknik?).

Med förhandsgranskning med t ex Proprints profil kan man få en uppfattning av hur bilden kommer bli. Frågan är då bara om man ska välja tilldelning eller konvertering av färgprofilen. Jag skickade en testbild (med klara färger, rött = 255 0 0, osv) till Dox, utan inbäddad färgprofil, och resultatet blev motsvarande tilldelning. Ska beställa fler testbilder allteftersom, med och utan inbäddad profil.
 

mipert

Aktiv medlem
kaw skrev:
Bortsett från skillnader i vilken ton exakt grått får så är den stora färgskillnaden mellan skärm och laserbelyst påsiktskopia samma för alla labb (gissar jag, eftersom det är en och samma teknik?).
Nej, det är också skillnad mellan olika papper samt mellan olika labbs inställningar för automatik och kemi mm.

Enkelt kan man säga att Agfapapper har något lägre kontrast och en aning mer dämpade färger vad gäller rött vilket gör dem bra för porträttbilder.
Fuji har vitast pappersbas och lite extra tryck i rött och grönt. De flesta föredrar Fujis papper av olika skäl, själv väljer jag papper/labb efter bildtyp och användningsområde.
 

kaw

Aktiv medlem
mipert skrev:
Nej, det är också skillnad mellan olika papper samt mellan olika labbs inställningar för automatik och kemi mm.
Jo, automatik verkar läskigt, men skillnaden mellan olika papper är väl mycket mindre än skillnaden mellan skärm och papper, åtminstone när det gäller extremfärger som 255 0 0.
 

kaw

Aktiv medlem
Både Proprint och Fotolabo har väl Agfa-papper, eller i alla fall inte Fuji, och dess profiler ger liknande färger. Jämför man någon av deras profiler med FF_Frontier_Print här
http://www.iccview.de/index_eng.htm
ser skillnaden inte heller stor ut.
 

linusf

Aktiv medlem
Svartvita bilder och färgprofil

Jag har precis fått hem en beställning från Fotolabo. Endast svartvita bilder, dvs helt färglösa. Samtliga bilder har ett ganska kraftigt grönstick som inte syns på nån av de 3 datorskärmar jag kollat på.

Finns det nån nytta med att använda färgprofil på svartvita bilder? Det enda som borde diffa är ju i så fall kontraster och gråtoner?

Nån som kan förklara hur det hänger ihop?
 

mipert

Aktiv medlem
Har du skickat bilderna som gråskala eller som RGB (svartvita)?

Om du har en svartvit bild (i RGB) så skall den vara neutralfärgad på en korrekt inställd skärm. Men för att du skall få den från labbet utan färgstick bör du allt konvertera till Fotolabos profil och välja deras Pro-kopior som kopieras utan automatik.

Labbet kopierar med en dragning åt det gula i bilderna och konverterar du till deras profil kompenseras detta så bilderna blir neutralfärgade.

Egentligen spelar det ingen roll hur de ser ut på skärmen, om du mäter med infopaletten i Photoshop och färgvärdena för RGB är desamma skall bilden komma tillbaka neutralfärgad.
 

mipert

Aktiv medlem
Jag vill påstå att det ännu viktigare med en korrekt profil när man skickar svartvita bilder eftersom minsta avvikelse i färg syns extra tydligt i en svartvit bild.

Någon procent för blått i en färgbild från en rockkonsert är en droppe i havet men i svartvitt sticker det i ögonen som brunt bälte till svarta skor.
 

linusf

Aktiv medlem
Tack Mikael.
Då är det med andra ord dags för mig att ladda hem deras färgprofil. Mycket man ska ha koll på!
 

kaw

Aktiv medlem
linusf skrev:
Samtliga bilder har ett ganska kraftigt grönstick som inte syns på nån av de 3 datorskärmar jag kollat på.
Ungefär så här bör en gråskala bli på en kopia från Fotolabo, utan profil. Jag har tilldelat skrivarprofilen och sedan konverterat till arbetsfärgrymden.
 

Bilagor

linusf

Aktiv medlem
Tyvärr...så blev det inte. Fotolabo har lovat att printa om de för att kontrollera...får se om de lyckas. Nej,nästa gång får jag skicka in bilderna med färgprofil.
 

aceeo

Aktiv medlem
Re: Svartvita bilder och färgprofil

linusf skrev:
Jag har precis fått hem en beställning från Fotolabo. Endast svartvita bilder, dvs helt färglösa. Samtliga bilder har ett ganska kraftigt grönstick som inte syns på nån av de 3 datorskärmar jag kollat på.
Hmmm, har aldrig drabbats av det, skickar oftast filer som sRGB även när de är svart/vita. Däremot när jag lämnade in bilder till ett lokalt fotolabb, så fick jag ett enormt blåstick(vi pratar blå/vit).... på samma bilder som jag tidigare framkallat hos Fotolabo

// Anders
 

stefohl

Aktiv medlem
linusf skrev:
Tack Mikael.
Då är det med andra ord dags för mig att ladda hem deras färgprofil. Mycket man ska ha koll på!
Egentligen ska inte du behöva göra det. Om labbet har ordning på detta med färghantering skulle du kunna skicka bilderna till dem med en bra arbetsfärgrymd inbäddad och sedan skulle de konvertera bilderna till deras aktuella profil. Profilen ska ju överföra bildens färg så gott som det går till utskriften. Med undantag av mycket mättade, intensiva färger ska det inte vara några större skillnader. Fördelen att arbeta på så sätt är att labbet kan uppdatera sin printerprofil så ofta som de behöver.

Tyvärr är det bara ett fåtal labb som arbetar så. En del bara förutsätter att den enda färgrymd som existerar är sRGB. De konverterar alltså färgerna från sRGB till sin printerprofil, oavsett om den färgrymd som bilderna ligger i är sRGB. Är då bilden i Adobe RGB kommer färgerna naturligtvis bli helt fel. Kan bara beskrivas som nonchalant programmering.

Sedan ska det inte spela så stor roll om du skickar en svartvitt bild i en färgrymd som sRGB eller Adobe RGB eller i gråskala med gamma 2,2. Färgrymderna har båda två gamma 2,2, så en svartvitt bild ska återges på samma sätt i alla tre exempel. Om bilden får ett färgstick beror det på att labbets printerprofil inte beskriver deras printers färgåtergivning på ett korrekt sätt.

Det är en anledning till att vi har med ett par svartvita bilder på de testbilder vi använder när vi testar om en profil som vi byggt är korrekt. Svartvitt är kanske det mest krävande, eftersom ett litet svagt färgstick märks tydligt. Vill du alltså kolla ditt färglabbs kvalitet, skicka dem en svartvitt bild :)

MVH/Stefan
 

stefohl

Aktiv medlem
kaw skrev:
Jo, gråskalan jag bifogade är inte exakt grå utan avviker så mycket som grått bör bli fel (på kopian man får) om man inte konverterat bilden till Fotolabos profil.
Jag förstår mig inte på labben som inte kan konvertera bilden själva. En sådan här profil behöver labben uppdatera med jämna mellanrum för att den ska vara en korrekt beskrivning av hur deras printer och papper fungerar. Ska man införa profiler med bäst före-datum.

Nej, det naturliga arbetssättet är ju att du levererar bilden med en inbäddad arbetsfärgrymd (Adobe RGB, sRGB eller vilken nu du vill ahvända) och att labbet sedan konverterar till deras aktuella printerprofil. Det innebär att labbets programvara måste kunna läsa en inbäddad profil.

Den enda vettiga orsaken till att ladda hem en profil från ett labb är om du vill softproofa (korrekturinställningar). Då kan du bedöma om några av de färger som bilden innehåller ligger utanför det färgomfång som printern kan hantera och då justera dem.
 

kaw

Aktiv medlem
stefohl skrev:
Den enda vettiga orsaken till att ladda hem en profil från ett labb är om du vill softproofa (korrekturinställningar).
Men det duger att göra med en mindre exakt profil; Crimson planerar att lägga ut en sådan.
 
ANNONS