Annons

Färgrik ISO 400

Produkter
(logga in för att koppla)

j.a.n

Aktiv medlem
Hej !

Jag vill gärna erhålla era rekomendationer kring lite snabbare dia filmer ( ISO 400 ).

Jag har tänkt använda den till att fota fåglar, djur och kanske några enstaka blommor och landskapsbilder slinker med på rullen. Jag vill gärna ha en film med mustiga färger typ Kodak 100 VS.

Tack för hjälp och synpunkter.

Provia 400f är en diafilm som sägs vara bra men färgmättnaden är inte som Velvia eller 100 vs.

Du får välja, färgmättnad eller snabb film.

Svårt att få snabba filmer med hög färgmättnad.

Provia 400F är nog topp filmen.

En film som jag använde mycket och var super nöjd med var Fujis MS 100/1000 tyvärr tror jag den har utgått?

Precis som Gustaf och Linus säger så har Provian hög färgmättnad trots att den är snabb. Den går även bra att pressa upp till ett steg.

Kodak 400 eller Provia 400

Vilken av dessa har bäst färgmättnad?

Med risk för att utlösa ett religiöst krig ;-)

Tack för hjälp och synpunkter // Anders

Vilken Kodak är det du tänker på?

Att man skall stirra sig blind på ett märke tror jag är att begränsa sig själv.

Jag blandar friskt mella olika fabrikat.
Olika filmer till olika ändanmål.

Ex. Svart vitt: Tri-x

Natur/landskap: E100VS (kodak)

Porträtt porta (160/400) (kodak) eller provia 100F

+ en del andra filmer om jag känner att det passar mitt motiv bättre.

snålheten bedrar visheten eller?

Mitt dilema är följande:

KODAK EKTACHROME ELITE 400 135-36 10-PACK 580:-
FUJI PROVIA 400F 135-36 10-PACK 760:-

Så frågan är väl om Provian är värd 180 :- om man ser till ökad mättnad i färg. Jag vet att det är en väldigt svår och subjektiv fråga att besvara men ...

Eftersom jag inte använt någon av ovanstående filmer tidigare så vill jag kolla med den breda massan så att säga ;-)

Tack // Anders

Eliten har jag inte själv använt men i den respekterade Engelska tidningen Practical Photography vann Provian klart över Eliten.

Provian ger också ett gott resultat vid pressning vilket inte Eliten verkar göra.

Jo enligt mig verkar det nog som om 180kr extra är väl investerat.

pressa 400F

man kan pressa 400F +3 steg 3200 asa blir hyfsat men vid 800 blir det bra med lite förändringar på färg och gradation.

Beställningen är laggd ;-)

På inrådan av den breda massan ;-) blir nu mitt filmval Provia 400.

Tack för hjälpen // Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto