Annons

Färgskiftningar på min skärm!

Produkter
(logga in för att koppla)

Numeric

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en NEC MultiSync FE1250+ (se http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=8125 ) och den är lite jobbig.

Efter att ha använt den ett tag så började jag upptäcka att färgerna skiftade lätt när man betraktade samma bild på olika ställen på skärytan. Så vill man jämföra färgsättningen på två bilder så måste man hålla på och flytta runt dom för att kunna göra en exakt bedömning.

Visserligen är det inte alls mycket som färgerna förändras, men visst är det lite irriterande... Så! Vad kan detta bero på och vad kan man göra åt det??? Kan det vara grafikkortet? Skärmkabeln? Drivrutiner? Eller är min skärm helt enkelt inte bättre än så...?

Finns det nån mjukvara som kan kompensera för detta???

Jag har min skärm inställd på 1200x1600 85Hz (vilket är det tillverkaren rekommenderar) och kör med färgtemperatur: 5000K. Givetvis 32 bitars färger.

Har du något råd, för jag söker desperat efter ett!

//Eric D

Hej

Prova att köra en degauss, nog inte det som är problemet, men går snabbt att göra på skärmen.

MVH

Omar Brännström

Omar skrev:
Hej

Prova att köra en degauss, nog inte det som är problemet, men går snabbt att göra på skärmen.

MVH

Omar Brännström

Jodå! Det har jag testat...! Ingen skillnad!

Det finns även en inställning som heter "global sync" och med det kan man ställa om färgerna och geometrin i hörnen. Tyvärr blir det inte bättre utan bara fel på ett annat sätt!!

Se till att det intte finns någon magnetkälla i närheten av skärmen, skarvdosa med strömbrytare t.ex. detta lilla magnetfält kan göra att du får färgskiftningar i skärmen

Smirre skrev:
Se till att det intte finns någon magnetkälla i närheten av skärmen, skarvdosa med strömbrytare t.ex. detta lilla magnetfält kan göra att du får färgskiftningar i skärmen

Jo! Så kan ju förståss vara fallet! Men jag behöver ju ström till skärmen så jag kan ju inte plocka bort alla kablar! Jag misstänker att det inte är nån vits att försöka skärma av den med metallfolie eller nåt sånt...?

Min dator står ganska nära skärmen... Kan det vara den som stör? Eller avger den bara svaga magnetfällt?

//Eric

OM datorn är CE godkänd och stängd, så ska det inte vara någon fara. Men har du någon sida öppen, så strålar det en del.

Nu säger ju inte en CE-märkning så jättemycket egentligen. Det krävs inga tester för att man ska få sätta ett CE-märke på en produkt. Den som tillverkar produkten kan själv gå i god för att produkten uppfyller de krav som ställs.
Skulle det dessutom vara en dator som är ett ihopplock av delar hos en "vanlig" datornasare (inte märkesdator) så är den garanterat inte på något sätt testad vad gäller EMC. Däremot är det ändå inte ovanligt att själva chassit har en stor och fin märkning, till och med stämplat i plåten i en del fall.

Nåväl...
För att återknyta till ämnet:
Eric:
Kolla först att du inte har några saker som tex nätdelar, högtalare, motorer eller dylika saker i närheten av skärmen. Det är i första hand sådant som stör. Det kan även vara saker i själva datorn som stör. Testa att flytta den lite och se om färgskiftningarna försvinner eller flyttas.
I sista hand skulle jag misstänka misstänka kablarna. Dessa har vanligen inte några jättestarka magnetfält runt sig, men kan såklart påverkar om de ligger väldigt nära skärmen.

Skärma av kan funka, men du måste ju hitta felkällan först. En metallbox (stålplåt bör funka bäst) som jordas tex.

Tack så mycket för ett bra svar Robert!

Ska kolla på detta!

Jag kan ju ta och beskriva hur det ser ut föresten: Den vänstra och högra delen av bildytan är rödare i toenen än mittenpartiet, som i stället har en grönare ton...

Hur stor risk är det att det helt enkelt är skärmen som inte är bra?

//Eric

Svårt att säga hur stor "risk". Det KAN ju vara så, men just sådana fenomen brukar vanligen uppkomma pga magnetiska störningar.

I vissa extrema fall kan man tom få geometrifel pga jordens magnetfält. I manualen till vissa monitorer står det att om man har problem med det så ska man ställa skärmen i ett visst vädersträck.
Jag har dock aldrig sett det fenomenet på riktigt, i verkligheten.

Det är ett korrekt fenomen som man kan se vid flyttar ibland, men ofta så räcker det med att justera geometrin och färgerna på skärmen för att läsa det. Brukar kunna te som som att ett hörn blir lite grönare.

Eric, testa att ställa ner skärmen på 6500kelvin och se om den bibehåller färgbalansen över ytan där. Vissa skärmar orkar inte lysa ut vid lägre färgtemperaturer. Denna borde klara det men det är ju något som är enkelt att testa.

Det kan också vara så att störningar uppkommer i elsystemet av en dålig trafo, etc, men dessa typer av störningar brukar inte te sig som färgproblem utan oftast som rullande linjer eller dylika effekter till grund av ojämn matning eller spikar.

Det kan också vara så att det är andra typer av magnetfält i rummet som inte har direkt anknytning till hur kablarna ligger.

På mitt förra jobb så var det ett rum som blev utdömt p.g.a. för höga gränsvärden av elektromagnetisk strålning. Det upptäcktes då en skärm helt resolut gick sönder utan orsak. Då kom det några nissar och mätte. Visade sig att det var en husledning som gick in två våningar under som inte var korrekt installerad och skärmad.

Damocles skrev:
Det är ett korrekt fenomen som man kan se vid flyttar ibland, men ofta så räcker det med att justera geometrin och färgerna på skärmen för att läsa det. Brukar kunna te som som att ett hörn blir lite grönare.

Eric, testa att ställa ner skärmen på 6500kelvin och se om den bibehåller färgbalansen över ytan där. Vissa skärmar orkar inte lysa ut vid lägre färgtemperaturer. Denna borde klara det men det är ju något som är enkelt att testa.

Det kan också vara så att störningar uppkommer i elsystemet av en dålig trafo, etc, men dessa typer av störningar brukar inte te sig som färgproblem utan oftast som rullande linjer eller dylika effekter till grund av ojämn matning eller spikar.

Det kan också vara så att det är andra typer av magnetfält i rummet som inte har direkt anknytning till hur kablarna ligger.

På mitt förra jobb så var det ett rum som blev utdömt p.g.a. för höga gränsvärden av elektromagnetisk strålning. Det upptäcktes då en skärm helt resolut gick sönder utan orsak. Då kom det några nissar och mätte. Visade sig att det var en husledning som gick in två våningar under som inte var korrekt installerad och skärmad.

HAHA! Ja, vi får väl hoppas att det är huset och inte min skärm!! Har inte hunnit göra undersökningar ännu men kanske under helgen... Återkommer när jag testat lite...

Tack för svaret Peter!

//Eric

Ja nu har jag testat lite... Jag försökt flytta undan kablar, ställt om skärmen på alla möjliga sätt (färtemp, uppdateringsfrekvens, upplösning m.m), jag har vridit skärmen och så har jag testat med två olika skärmkablar...

Färgskiftningen är kvar! Och den verkar inte påverkas nämnvärt av något av åvanstående grepp...!

TILLS...! jag kom på att rotera skärmytan så att jag ställer bildytan på högkant! HJÄLP! Först blev jag rädd, hela skärmen blev helt blå i tonen och jag tänkte att "det var den skärmen det"!

Men den blev helt normal igen när jag vände tillbaka den... (Med färgskiftnuing och allt!)

Vad beror den blå färgen på?? Är det normalt eller kan det vara en ledtråd till varför jag har färgskiftningar??

//Eric

Det blir så, jordens magnetfält tror jag det var som ger den effekten. Men det är rätt standard för CRT-skärmar som sagt.

ANNONS
Götaplatsens Foto