Annons

Färgskillnad mellan PS och Picture Viewer -trots sRGB!

Produkter
(logga in för att koppla)

Dadigan

Avslutat medlemskap
Hej.
Jag har liksom de flesta mina kameror inställda på adobeRGB och jag har den profilen som arbetsprofil i Photoshop. När jag visar bilder på webben eller andra datorer konverterar jag samtliga bilder till sRGB men jag har nu märkt att det trots detta blir en viss skillnad i färg (främst mättnad) när jag tittar på bilderna i till exempels windows picture viewer.

Jag har alltid trott att det skulle bli samma färger när man väl konverterat till sRGB -har jag fel eller är det något annat fel någonstans?

Tacksam för all hjälp
/Daniel

Kom att tänka på att jag ändrat från perceptual till relative colormetric -undrar om detta kan påverka?

Vill minnas från Photoshop Bibeln att perceptuell skulle ge en bättre konvertering än relativ, men nu är jag långt ute på isen och glider.

Testa på, eller vänta på ett svar från någon som verkligen vet hur det funkar ;-)

Dadigan skrev:
Jag har alltid trott att det skulle bli samma färger när man väl konverterat till sRGB -har jag fel eller är det något annat fel någonstans?

Det blir bara likadant om din skärm har exakt samma färgrymd som sRGB. Det är rätt sällan det är så, sRGB skapades ju som ett tvärsnitt av vad normala skärmar skulle kunna återge. Variationen är rätt stor. Tyvärr inget att göra, så länge som vi arbetar med program som inte har en vettig färghantering.

MVH/Stefan

Benzky skrev:
Vill minnas från Photoshop Bibeln att perceptuell skulle ge en bättre konvertering än relativ, men nu är jag långt ute på isen och glider.

Du är inte ensam att vara där ute på isen. Många »Photoshopgurusar« som säger samma sak. Tunn är dock isen :)

Men om man testar och verkligen ser efter hur bilder blir när man konverterar dem med respektive återgivningsmodell, så ser man att perceptuell återgivning minskar bildens färgmättnad, medan relativ kolorimetrisk behåller den. För vanliga bilder föredrar jag därför relativ återgivning. För bilder med väldigt intensiva, klara färger kan man dock få problem med den modellen, och då blir perceptuell bättre.

Stefan

Re: Re: Färgskillnad mellan PS och Picture Viewer -trots sRGB!

stefohl skrev:
Det blir bara likadant om din skärm har exakt samma färgrymd som sRGB. Det är rätt sällan det är så, sRGB skapades ju som ett tvärsnitt av vad normala skärmar skulle kunna återge. Variationen är rätt stor. Tyvärr inget att göra, så länge som vi arbetar med program som inte har en vettig färghantering.

MVH/Stefan

Aha, då är det inte mycket att göra då:)
Känns ju lite fånigt att sitta och klaga på sånt -de flesta människor skulle aldrig tänka på det antagligen...borde gå ut och fota istället.

ANNONS
Götaplatsens Foto