Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgstick vid digital framk. svartvitt

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinG

Aktiv medlem
Man ser ju bland bilderna här att mer än en, så att säga, fotograferar i eller redigerar sina bilder till svartvitt. Men hur gör alla ni när ni framkallar/skriver ut era bilder, bortsett från er som kopierar själv hemma, analogt?

Själv får jag alltid färgstick i bilderna, grönt eller magenta. Vad det beror på vet jag egentligen, men finns det något bra alternativ? Hos Crimson kostar en 15x20 på svartvitt papper 150:- ex moms. Det är åt helvete för mycket för mig!

Tips?

Hemmaskrivare av bra kvalitet? BLIR det bra? Jag är grymt kräsen med bildkvalitet!

Tacksam för all hjälp!

/Martin

Hur skickar du filen till labbet? I RGB eller i gråskala? En del labb behöver RGB-profilen för att kunna tolka informationen på ett korrekt sätt.

Problemet med färgstick finns ju, eftersom pappret innehåller färg. Crimsons svart-vita papper, gör det inte.

Jesper:

Jag går in i butiken, alltså med USB-stick, och beställer via kiosk, väljer bort autokorrigering etc så att bilden blir "orörd" av maskineri och datorer.

Jag fotar analogt, tri-x, framkallar själv, scannar, tar upp bilden i PS, "plåstrar" bort "duttar", damm och ev. repor. Eftersom det kan bli lite färgstick vid scanningen (lila, magenta) så tar jag chanel mixer och monochrom så att bilden blir helt svartvit. Drar i nivåer lite grann. Sparar som jpg med så lite komprimering som möjligt. Lägger på USB och går till butiken.

Ibland har resultatet blivit bra, ibland inte. Kan det ha att göra med att jag ibland konverterar till labbets profil och ibland inte?

/Martin

färgstick i digtal sv/v bild

Jag lämmnade in digitala bilder för framkallning. Bilderna hade jag redigerat i photoshop, blanda kanaler, kurvor med både lager och masker och desutom ändrat till gråskala 8bit, därmed förkastat färgerna.

Resultatet av kopiorna(5 av 7st) jag fick tillbaka hade grön/blåa inslag i högdagrarna och det verkar som att det är bara i en viss nyans av högdagrarna.

De testade att själva konvertera bilden den redan sv/v:a till sv/v och det blev samma resultat.

De tror att det kan bero på att bilden är för hårt redigerad, men jag tycker att det låter konstigt för att det finns ingen färginfo i bilden och det syns inte överhuvetaget i datorn.

Vet nån vad det kan vara eller vart med om samma sak?

Kan ju tillägga att att mina bilder är de enda de haft problem med och att det är "kodak rojal digital" papper.

Senast ändrad:
Re: färgstick i digtal sv/v bild

Järnmark skrev:
Resultatet av kopiorna(5 av 7st) jag fick tillbaka hade grön/blåa inslag i högdagrarna och det verkar som att det är bara i en viss nyans av högdagrarna.
Låter som en dålig profil om det alltid blir ett färgstick i samma valör. Inte ovanligt, det är svårt att göra en profil som konverterar helt utan färgstick.

Stefan

Nya numret av tidningen FOTO har en artikel som tar upp ämnet, om än med en rätt så tung teknisk twist.
/Garbis

jag tycker det låter som att labben ni printar hos behöver kalibrera sitt papper oftare. det slarvas ohyggligt med det i vissa butiker iom. att det tar en liten stund att göra det vid pappersbyte. har labbet en frontiermaskin så kan det vara idé att lämna bilderna i srgb och inte i adobe rgb.

fasen vet om det sista har någon större skillnad på färgerna dock, mjukvaran i frontend-datorn konverterar väl ändå till rätt färgrymd.

ANNONS
Götaplatsens Foto