Annons

Färgtemperatur och Ra-värde oväsentligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

alfin

Aktiv medlem
Har ett vanligt T8 lysrör på 15W över diskbänken och det dog för någon vecka sedan. Tänkte att jag skulle testa lite lysrör när jag ändå bytte ut det, eftersom jag brukar studera utskrifter under diskbänkslampan när jag ändå låter utskrifterna torka på köksbordet.

Köpte Osram Lumilux De Luxe 15W/954 som är på 5400K och Narva Bio Vital 15W/958 som är 5800K. Båda har Ra-värde 90-99 och är på 750 lm.

Som jämförelse köpte jag ett Biltema 15W lysrör för 20 kr som har en färgtemperatur på 4200K. Ra-värde och lumen anges inte, så det är förmodligen inget bra, men hör och häpna.

Jag ser i princip ingen skillnad på utskrifterna! (Dock tar det ju någon minut att byta ut lysröret i armaturen.)

Normalt har jag en Solux-lampa på 4700K som jag använder vid datorn och jämför utskrifterna med skärmen. Skärmen är kalibrerad till 5800K och det brukar överenstämma väl mellan skärm och utskrift.

Min slutsats just nu är att det går precis lika bra med Biltema för 20 kr.

Kommentarer, ni som vet vad jag talar om?
 

bildsten

Aktiv medlem
Färgtemperatur på lysrör är ju ett sammanvägt värde av de olika topparna i spektrum. 4200K upplevs som vitt om man inte har något att jämföra med. Det är ju troligt att Biltemas rör har större svackor och högre toppar i sitt spektrum än de andra rören vilket kan göra att vissa nyanser inte återges så bra. En del bilder kommer att återges mycket bra och ögat kan ha svårt att se vad som avviker.

Jag har två lysrörsarmaturer för 18 W rör för reprofoto och hade vid ett tillfälle ett 5000 K, 950 från Philips och ett 4200 K, 850 från Osram och kunde bara ana att det skiljde lite, lite i färgåtergivningen mellan höger och vänster sida i den bild som jag fotograferade av. Jag frågade min fru om hon såg avvikelsen men hon förstod inte vad jag menade.

Jag kan använda mitt reproljus vid utskriftskontroll men använder oftast en rätt stark energisparlampa i en konisk armatur och som ska ha en färgtemperatur på 5000K och rätt ljusstyrka på ett utprovat avstånd. Den här lampan är inte helt perfekt, men har visat sej duga bra för mina krav.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Det finns fler aspekter så som, stabilitet, åldrande, reproducerbarhet etc. för enklare ljuskällor.

Vissa batcher kan vara hur fina som helst medan andra sämre. Ibland byter butiken helt sonika ut en produkt men behåller artikelnummer och benämningen bara för att de upplever den likvärdig eller för att tillverkaren säger att de är ekvivalenta.

Vilket men själv tydligt ser att de inte är.

Men för deras tänkta användningsområde - köksbelysning - är de fullt likvärdiga.
 

stefohl

Aktiv medlem
Min slutsats just nu är att det går precis lika bra med Biltema för 20 kr.

Kommentarer, ni som vet vad jag talar om?
Jag tror att vad du har råkat ut för är ögats underbara förmåga att adaptera sitt färgseende till olika ljusförhållanden. Om du hade kunnat arrangera så att du haft ett korrekt ljus, men högt färgindex och en dagsljustemperatur på cirka 5000K, och strax bredvid ditt Biltema-lysrör, och de belyste två identiska utskrifter, då hade du sett skillnad. Inte bara på grund av skillnaden i färgtemperatur, men också i vissa enskilda färger, som sett olika ut.


Stefan
 
ANNONS