Annons

Färgtemperatur och vitbalansinställning? Nybörjarklant med 30D

Produkter
(logga in för att koppla)

Olly

Medlem
Till en början så fungerade det finfint att ta kort med min 30D (som jag köpt idag) på den manuella inställningen. Sen gick jag in i menyerna och kikade runt lite (var på jakt efter nån förklaring till hur jag skulle göra för att ställa vitbalansen). Hittade någonting som kallas för färgtemperatur, standardinställningen är på 5200K. Jag tryckte på den, men ändrade ingenting. Då dyker en ruta upp som säger att jag ska ställa in vitbalansen med "k" när jag går bort från färgtemperatur. Har samma logga som man kan bläddra fram till bland dagsljus, moln, glödlampa osv. så jag trodde jag skulle göra någonting där.

Därefter till problemet. Utan att ha gjort någon annan inställning så blir nu alla bilder väldigt mörka. Oavsätt om jag har jättestarka lampor som lyser upp så är det en kolmörk bild som man kan utröna skuggor från.
Autoläget funkar ju, men jag skulle ju vilja kunna återställa mitt manuella läge...
Antar att detta är någonting väldigt klantigt från min sida, men då det inte hjälper att "Återställa alla kamerainställningar" så ber jag om lite hjälp.
Har gjort mitt bästa med sökfunktionen, men hittade ingenting.

Tack på förhand!
/Per

Manualen

Du bör nog ärligt talat lägga en halvdag på att gå igenom manualen sida för sida och samtidigt prova praktiskt med kameran. Att bilderna blir mörka beror nog på att du kommit åt exponeringskompensationen. Lägena med solen, molnet osv är förinställda lägen som brukar funka bra - dessa är fasta lägen och kan inte ändras. Är du nybörjare så föreslår jag att du använder automatisk vitbalans tills du lärt dig kamerans övriga funktioner.

Manualen har gåtts igenom sida för sida, och jag har likväl testat de olika funktionerna. Och det är just därför jag blir så förvirrad då jag inte hittar detta i manualen...Är nog någon som klantat sig vid programmeringen av svenska i kameran, sätter denpå nåt vettigt språk istället...

Vilket exponeringsläge

Vilket exponeringsläge har du använt när bilderna blir för mörka? Har du använt något av alla auto- eller p-lägena så har du nog kommit åt exponeringskompensationen. (Den måste du återställa manuellt). Vitbalans har inget med att bilderna blir för mörka att göra. Har du kollat så att exp-kompenseringen står på +/- 0?

ANNONS
Götaplatsens Foto