Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgtemperatur på lampan i en diaprojektor?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin F

Aktiv medlem
Jag har ett problem. Det är att jag har så himla svårt att få mina scannade bilder att få rätt färger. Mitt billiga ljusbord är kass, så jag brukar prova att hålla upp dem mot skärmen, med en vit bakgrund och skärmen ställd på 6500 Kelvin. Dock så tycker jag inte att färgerna stämmer med när jag väl sätter dem projektorn. De blir lite väl lila mot datorskärmen jämfört med projektorn. Min scanner har också en tendens att ge underexponerade bilder ett blå/lilastick.

Ställer jag skärmen på 5500K så tycker jag att diabilderna tappar all färg och så ser de inte heller ut på projektorn.

Jag ska köpa ett ljusbord som har färgtemperatur på 5500K, är det det rätta sättet att få sina färger rätt?

Varför är det så viktigt att färgerna ser korrekta ut när du tittar dom mot skärmen? Jag ser ingen nytta i det liksom.

Men ett ordentligt ljusbord är det enda rätta, tillsammans med en bra lupp (inga plastgrejjer), ifall du vill titta på diorna utan projektor.

Hur det ser ut vid scanningen har att göra med scannern, scannerprogrammet och inställningar.
Men det är ytterst sällan det ser bra ut direkt "ur lådan".

/Henri

Nej, du missuppfattade mig nog. Att jag håller upp dem mot skärmen är för att se ungefär hur jag ska korrigera färgerna i scanningen (och efteråt). Ett ljusbord vore ju ännu bättre. Att köra bilderna i projektorn samtidigt som jag scannar är inte så praktiskt.

Att jag vill ha rätt färgåtergivning på mina scannade bilder är ju inte så konstigt.

Hmm, att få till rätt färger på en dia utan att ha exakt koll på färgerna har aldrig varit något problem för mig. Lite levels och lite curves så brukar det lösa sig av sig självt, liksom. Ställer svart/vit-punkterna varje kanal för sig och sen finjusterar gråpunkterna, så ser det (oftast) väldigt bra ut sen.

/Henri

Hmm, jag känner att jag har för dålig koll på det där med curves och liknande. Vet inte hur man justerar för de separata kanalerna och sånt.

Mitt problem är å andra sidan egentligen det här: Hur vet jag hur diat "egentligen" ser ut? Beroende av vilken ljuskälla jag använder ser det olika ut.

Titta gärna på min bild Amundön II, som jag har i 2 olika varianter.

Såhär ser den ut på mitt billiga skräp-ljusbord:
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=356561

Såhär (ungefär) ser den ut med min projektor:
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=541870

Mitt problem är alltså vad jag ska ha som referens när jag justerar bilderna i datorn, eftersom jag rent praktiskt inte kan använda projektorn då.

Mmh, ja nå så som det ser ut på projektorn är nog det verklighetstrognaste. Men sen kan man juh göra lite aktiva val där vid scanningen också, vill man att det ska se ut exakt som på diat eller kan man kanske låta det vara lite färgstick åt något håll.

Jag brukar titta igenom diorna mot skärmen (6500K) innan jag scannar och sen ställer jag färgbalansen som jag tycker blir bäst. Men jag har aldrig stött på ditt problem.

/Henri

Jo, jag brukar också hålla diorna mot skärmen och det ser oftast jättebra ut. Problemet är ju bara att bilderna inte ser ut riktigt så när jag sedan väl visar dem på projektor.

Jag vill att mina papperskopior ska vara så trogna originaldiat som möjligt, fast lite färgstick kan man ju behålla när det ser snyggt ut.

Skulle du förresten ha lust att förklara lite närmare hur du gör när du "Ställer svart/vit-punkterna varje kanal för sig och sen finjusterar gråpunkterna"?

Har nu köpt ljusbord (Gepe Slimlight 5500K), men blir inte nöjd.

Färgerna när mina dia ligger på ljusbordet är kalas, men så ser de inte ut i projektorn sedan. Det är en enorm skillnad! Jag märker när jag ställer projektorn bredvid ljusbordet och öppnar det lilla "tittlocket" på projektorn, där man kan lägga en diabild, att det är en rejäl skillnad i färgtemperatur.

Ljusbordet är mer magenta och projektorn ger ett mer gult ljus.

Såhär ser en bild ut på ljusbordet:
(Underexponerad E100VS, avtonatgråfilter, gryning)

Bilagor

• sv-viii-ljusbord.jpg
    sv-viii-ljusbord.jpg
    33.6 KB · Visningar: 431
Senast ändrad:
Såhär ser samma bild ut när jag håller upp den mot min monitor, med vit bakgrund och 5500K på skärmen:

Bilagor

• sv-viii-skärm.jpg
    sv-viii-skärm.jpg
    33.9 KB · Visningar: 434
Förstår ni nu mitt problem? Hur ska jag veta hur min bild "egentligen" ser ut. Diafilm registrerar ju inte färger på samma sätt som mina ögon och minnet är ju kort, så det är svårt att försöka justera ur minnet.

Jag gillar ju resultatet som det ser ut på ljusbordet och vill minnas att det var härliga färger, men då blir det ju en besvikelse när man sedan visar bilden på projektor.

Kan man köpa lampa till sin projektor, med en kallare färgtemperatur?

Ska kanske tillägga att det här problemet inte är så tydligt på "vanliga" bilder, men jag fotar mycket i gryning och skymning då bilderna får (och ska ha) kraftiga färgstick.

Kan förresten tillägga att detta är vad digitalkameran såg (Powershot G5). Vitbalans Dagsljus (5500K), men blir i stort sett ingen skillnad vilken vitbalans jag än väljer.

Den missar helt de rosalila tonerna som absolut fanns på himlen. Ett fenomen jag ofta tycker att digitalkameror lider av. Att fota blåsippor t.ex brukar vara ett problem tycker jag, men det är ett sidospår som vi inte ska ta nu :)

Bilagor

• crw_8344.jpg
    crw_8344.jpg
    33.7 KB · Visningar: 422
Du kanske borde lägga ner ambitionen att visa exakt hur det ser ut och bästämma dig för hur du tycker det ska se ut.

Beroende på lampa/projektor/optik så varierar färgerna på dia. Temperaturen vid framkallning och filmval styr också färgerna.

Jodå, jag vet hur jag vill att färgerna ska se ut: så som de gör på mitt ljusbord. Det blir underbara färger. Jag vill bara veta att de är "äkta".

Annars kan jag ju lika gärna lägga på en schysst färgtoning i Photoshop.

Jag vill alltså att mina bilder ska vara trogna originaldiat, men vet inte hur originaldiat egentligen ser ut eftersom det varierar beroende på hur man betraktar det.

Här är förresten skillnaden mellan lampan i projektorn och ljusbordet om man fotar med digitalkameran på Auto-WB.

Bilagor

• färgskillnad.jpg
    färgskillnad.jpg
    5.5 KB · Visningar: 195
Lite väl gult

Känns som tittluckan i projektorn inte är helt reko, är det samma sak om du visar det på duk?

Martin F skrev:
Jodå, jag vet hur jag vill att färgerna ska se ut: så som de gör på mitt ljusbord. Det blir underbara färger. Jag vill bara veta att de är "äkta".

Annars kan jag ju lika gärna lägga på en schysst färgtoning i Photoshop.

Jag vill alltså att mina bilder ska vara trogna originaldiat, men vet inte hur originaldiat egentligen ser ut eftersom det varierar beroende på hur man betraktar det.

Den standard som finns säger att man ska titta på sitt dia på ett ljusbord som har en färgtemperatur på 5000K och ett färgåtergivningsindex på minst 96. Sedan ska man maska av ljusbordet så det inte kommer något ljus direkt från ljusbordet.

Att titta på ett dia i en projektor är svårt. Vårt färgseende anpassar sig, eftersom vi inte har en referens.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto