Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Få bort ett krossat uv filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Affe.R

Avslutat medlemskap
Som sakt uv/sky light är en billig lins försäkring fick bevis på det idag då jag bokstavligt sparkade ner kameran i backen . Men till saken hör att efter att kameran åkte i backen och slog sönder uv filtret så får jag fasiken inte bort stål ringen och då objektivet är ett 18-55 SAM å som ni vet är gjort i nått plast liknande mattrial så vågar jag inte andvända "våld" så någon som har något bra tips på hur jag får bort ringen utan att skada objektivet ?????

lägg handflatan mot filtret och vrid (om det går utan att skära handen :) det brukar hjälpa. Annars kan du ta en trasa och göra på samma vis.
Knepet med filter som sitter fast är att fördela trycket jämnt över ytan, och att inte trycka från sidan.

Går inte det så lär det bli tång/såg för att få loss det.

Själva filtret är ju kört så varför inte prova med en vass sidavbitare och klipp av filterringen på två - tre ställen och böj lite så går själva gängen av och då borde den falla loss, passa bara så Du inte klipper i kompositen eller repar frontlinsen med tången.

Har Du otur så fick gängorna på nöten i fallet så då kan nya fiiltret blir svårt att få dit också!!

Det gäller ju att får ett bra grepp och det kan ju vara svårt på ett filter. Testa försiktigt med en polygrip? Får naturligtvis inte nypa för hårt. :p Kanske rugga upp utan på filtret med något sandpappar för att får bättre grepp först?

Jobbigt läge men tur du hade filtret då, hoppas inte glaset innanför blev skadat.

lägg handflatan mot filtret och vrid (om det går utan att skära handen :) det brukar hjälpa. Annars kan du ta en trasa och göra på samma vis.
Knepet med filter som sitter fast är att fördela trycket jämnt över ytan, och att inte trycka från sidan.

Går inte det så lär det bli tång/såg för att få loss det.

Har testat med att andvända en trasa men det gick inte att få loss tyvär :O(

Det gäller ju att får ett bra grepp och det kan ju vara svårt på ett filter. Testa försiktigt med en polygrip? Får naturligtvis inte nypa för hårt. :p Kanske rugga upp utan på filtret med något sandpappar för att får bättre grepp först?

Jobbigt läge men tur du hade filtret då, hoppas inte glaset innanför blev skadat.
Ska se om det går att knipa tag i kanten på ringen med en avbitare och se om det går att vrida loss den . Tog ett par prov bilder strax efteråt och som jag kan se på bilderna så har linserna klarat sig och kameran verkar ha klarat sig efter fallat . Så nu blir det till å köpa nån stöt tålig compakt kamera och ha med sig på jobbet . man får ju så att säga lära sig av misstagen

Att du krossat ett uv-filter är lika mycket ett bevis på att du skyddat ditt objektiv som ett par krossade glasögon är ett bevis på att du skyddat dina ögon.

Var försiktig när du plockar bort UV-filtret, ligger det glaskross mot frontlinsen är reprisken stor.

Satte på linsskyddet innan jag la ner den väskan och jag tog dammsugaren å sög bort det som liknade dam men som förmodligen var pullveriserat glas när jag kom hem så nu tror jag att linsen är ok ja förutom stål ringen som inte vill bort

... nu blir det till å köpa nån stöttålig kompaktkamera och ha med sig på jobbet ... man får ju så att säga lära sig av misstagen
Livet i sig är en farlig sysselsättning - det har 100 % dödlighet.

Använd inte det inträffade som argument för att skaffa en "stöttålig" sk-tkamera - var hellre rimligt försiktig med den kamera Du använder. Du är ingalunda ensam om denna fadäs, men det är en ringa tröst när eländet slår till.

Jag är rätt hårdhudad när det gäller tt ha UV-filter om "stötskydd" - har det inte ens på mina riktigt snordyra objektiv. Jag har skadat ett enda objektiv genom alla år, men är inte riktigt säker på att det är min fumlighet som orsakat skadan - det kan vara "olyckliga omständigheter" som orsakade skadan.

Använd inte det inträffade som argument för att skaffa en "stöttålig" sk-tkamera - var hellre rimligt försiktig med den kamera Du använder. Du är ingalunda ensam om denna fadäs, men det är en ringa tröst när eländet slår till.

Jag är rätt hårdhudad när det gäller tt ha UV-filter om "stötskydd" - har det inte ens på mina riktigt snordyra objektiv. Jag har skadat ett enda objektiv genom alla år, men är inte riktigt säker på att det är min fumlighet som orsakat skadan - det kan vara "olyckliga omständigheter" som orsakade skadan.
Skrattade lite åt ditt inlägg och viss har du rätt livet är en farlig sysselsätning utmanar ju ödet så gott som varje dag då man kör omkring i stan o kranar man kan ju få en bod i huvet o vipps så e man borta . Men det mest oförlåtliga är väl att det var ett par killar som hjälpte till o en av dom på pekade ca 1 minut innan olyckan att se upp för kameran jo då sa jag vet att den ligger där men inte fasiken hjälpte det petade ju ner den i alla fall i backen

Prova försiktigt att skruva dessa med skinnhandskar på, alternativt med en handduk, sedan i riktigt envisa fall kan det hjälpa att skala en elkabel och ta en av de beklädda kablarna inuti och snurra runt filtret och tajta till och försöka gänga bort denna.

Prova försiktigt att skruva dessa med skinnhandskar på, alternativt med en handduk, sedan i riktigt envisa fall kan det hjälpa att skala en elkabel och ta en av de beklädda kablarna inuti och snurra runt filtret och tajta till och försöka gänga bort denna.
Ahh det där med kabeln låter ju som en god ide då får man ett ganska stort tryck runt hela ringen ska testa detta i morn innan jag tar till av bitar tången

Jag skrattade åt att livet är en farlig syssel sättning . Och jag lärde mig att det antingen blir en compackt el så blir det att köpa en sådan där formsydd väska till kameran så jag kan hänga den över axeln utan att vara rädd att man slår i den nånstans . För det var just av den anledningen jag la kameran på flaket . Men säkrast är ju att ha den hemma men då blir där blir det inga bilder tagna . Men även att kanske köpa mig ett beg A 100 hus och något hyfsat billig zoom objektiv att ha med på jobbet och använda min nuvarande kamera på fritiden el under lite mer kontrolerade former Finns bilder på "olycks platsen" i min blogg
http://www.fotosidan.se/blogs/affes10blogg/infor-slotts-sprinten-o-dagens-olycka.htm

Om gängan är skadad så kan du nog inte vrida bort filtret.

Det kan gå att såga upp filtret uppifrån med en fintandad såg.
Gör två snitt mittemot varandra tvärs över filtret, sen bör det gå att bräcka upp den tunna gängan med en tång. Såga inte för djupt så att du skadar objektivet.

Om gängan är skadad så kan du nog inte vrida bort filtret.

Det kan gå att såga upp filtret uppifrån med en fintandad såg.
Gör två snitt mittemot varandra tvärs över filtret, sen bör det gå att bräcka upp den tunna gängan med en tång. Såga inte för djupt så att du skadar objektivet.

Ringen ser rätt oskadd ut på den biten mot objektivet och det är ingen större skada på ringen heller utan det är en lite buckla i överkant som kanske är ca 1 mm djup sedan så är det själva lås blecket på insidan som har hållt fast glaset är stukad så den borde gå att skruva loss och ta till sågen känns inte så aktuellt då det känns lite vanskligt att såga med risk att man får in något metal spån i linsen . Bild ligger här i min blogg på hur ringen ser ut just nu
http://www.fotosidan.se/blogs/affes10blogg/infor-slotts-sprinten-o-dagens-olycka.htm

Shit happens ;-)
trasiga_objektiv.jpg

Jag använder heller aldrig filter (annat än på ett vidvinkel som är svårputsat och jag fick med ett svindyrt högklassigt filter när jag köpte det begagnat). Annars är det bara att vara aktsam om grejerna och jag har alltid motljusskyddet på. Tror det egentligen skyddar mer än ett filter och det påverkar inte bilden som ett filter kan göra.

Fisheye-objektivet (där det inte går att sätta filter) som åkte i backen på stengolvet i tvättstuga ramlade extra oturligt rakt ner med fronglaset på en hammare som låg på golvet. Som tur var var det ett av de billigaste objektiven i arsenalen och var redan skadat innan. Nu har jag handlat ett nytt på Cyberphoto och fick ett stativ på köpet, så det blev ju hyggligt bra ändå.

Minoltaobjektivet råkade ha filter på och det satt också rätt hårt fast efteråt, kanske blev buckligt eller nåt, men jag fick loss det.

Affe, ta tag i filterkanten uppifrån med en stadig tång och vrid runt, det borde funka.

/Mats

ANNONS
Götaplatsens Foto