Annons

Få bra bilder? Nybörjare. Nikon D3100

Produkter
(logga in för att koppla)

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Grundläggande förståelse

Många här har bett dig att sätta dig in i grunderna. Här kommer en länk till en väldigt bra introduktion för att förstå hur bländare+slutartid+ISO hänger samman.

Kamerasimulatorn
 

Rohlin94

Avslutat medlemskap
Många här har bett dig att sätta dig in i grunderna. Här kommer en länk till en väldigt bra introduktion för att förstå hur bländare+slutartid+ISO hänger samman.

Kamerasimulatorn
Sitter Just nu med kameran framför mig och testar mig fram lite med den "GUIDE" som finns inbyggd i kameran. Eftersom jag inte har någon manual hur jag använder dom olika funktionerna så testa jag och fråga här. Verkligen snabba och bra svar! Som många redan har skrivit och förklarat vad dem olika lägena betyder ex. A, S, P... vad betyder alla dom olika och vilka möjligheter har man med dem olika. Mvh, Oskar
 

pdahlen

Aktiv medlem
Sitter Just nu med kameran framför mig och testar mig fram lite med den "GUIDE" som finns inbyggd i kameran. Eftersom jag inte har någon manual hur jag använder dom olika funktionerna så testa jag och fråga här. Verkligen snabba och bra svar! Som många redan har skrivit och förklarat vad dem olika lägena betyder ex. A, S, P... vad betyder alla dom olika och vilka möjligheter har man med dem olika. Mvh, Oskar
Saknar du en manual så kan du hämta hem en pdf hos Nikon, du behöver dock först registrera dig först
 

Rohlin94

Avslutat medlemskap
Fråga om ändra Bländare

När jag har i läget M (Manuell) så ändrar jag slutartiden med den svarta ratten uppe till höger på kameran (nikon d3100) var ändrar jag bländare?
 

Marie_1

Aktiv medlem
Exempelbilder

Hallå. Har en Nikon D3100 18-55+55-200 VR. Vad betyder VR för det första. Sen mitt intresse är att fota bilar. Är bra på att hitta nya och egna vinkar med kameran men frågan är hur jag får bilderna bra med någon inställningar för lite extra fina kanske. Som ett exempel att man fotar ett föremål med en gatu lampa i bakgrunden hur gör jag för att inte ljuset ska reflekteras in i kameran. Tacksam för alla tips på bra bilder. Samt om det är mörkt ute Mvh, Oskar
Hej!
Här kan du se expempelbilder tagna med nikon D3100:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewphotos.htm?ID=21018
Det är imponerande fantastiska bilder man kan få med denna kamera!
Har själv en sådan kamera som jag köpte enligt rekommendationer från forumet på fotosidan.

Om du har köpt kameran som ny så kan du anmäla dig på Nikon för att få gå på kurs. Då måste man först registrera produkten på deras hemsida Det kostar ingenting.
http://www.nikon.se
Lycka till!
mvh/marie
 

skog1s

Aktiv medlem
När jag har i läget M (Manuell) så ändrar jag slutartiden med den svarta ratten uppe till höger på kameran (nikon d3100) var ändrar jag bländare?

Du trycket ner knappen (och håller den inne) som har tecknen +/- (den som sitter bredvid info)

Så utan att hålla ner +/- så ändrar du slutartid

Och när du håller ner +/- så ändrar du bländare.
 

Marie_1

Aktiv medlem
typ av bilder

hej!
Hur man ställer in manuellt är också beroende på vilken typ av bilder man vill ta..........

mvh/marie
 
ANNONS