Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

få enbart två färger i en bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

henrikgbg

Aktiv medlem
Jag sitter och jobbar med en bakgrundsbild jag ska använda till min kommande hemsida, men får inte riktigt till den effekt jag är ute efter,
Jag hoppas någon vänlig själ kan berätta för mig hur!

Min tanke:

jag har en bild på ett träd med en massa löv, jag vill ha så att trädet är helt vitt och allt runt om är helt i svart. Det ska inte synas några detaljer i trädet utan vara en helt ren siluett.

Finns det något smart sätt i photoshop som kan hjälpa mig med mitt önskemål? (jag använder CS3, engelska versionen)

jättetack på förhand!

finns flera sätt att göra det som du efterfrågar men enklast rakt av är nog att använda dig av ett "tröskellager" eller threashold som det heter i engelska versionen av photoshop: se bilder

dock skulle jag helt klart öppna bilden i illustrator och rita av den för att få en riktigt bra och kontrollerad siluett (banverktyget finns i och för sig i photoshop med men det är mycket lättare att arbeta med vectorer i illustartor)

Bilagor

• namnlöst-1.jpg
    namnlöst-1.jpg
    18.6 KB · Visningar: 537
Tack Oscar!

Jag prövade tekniken du gav mig, men fick inte riktigt till det som jag önskade.

Tröskel gjorde effekten, men också blev detaljerna i bilden väldigt pixelerade, går det att göra på något annat sätt?

hmm...
testa att göra bilden i gråskala och sen tar du och gör ett justeringslager för curves, sen gör du en väldigt väldigt brant s-kurva på väl valt ställe...
kanske kan göra saken bättre

henrikgbg skrev:
Tack Oscar!

Jag prövade tekniken du gav mig, men fick inte riktigt till det som jag önskade.

Tröskel gjorde effekten, men också blev detaljerna i bilden väldigt pixelerade, går det att göra på något annat sätt?

problemet i photohop är att du arbetar med just pixlar och inte har samma kontroll som du skulle haft om du arbetat med vektorer i illustrator exempelvis och helt enkelt ritat av trädet (det blir i och för sig pixlar i slutändan på din websida men arbetsflödet blir mer kontrollerat)

dock går det självklart att få det "mindre pixligt" i photoshop med o vi får se om jag förstått din önskan

efter att du har använd threashold så har du enbart svarta o vita pixlar, det vill säga inga nyanser där emellan vilket skulle kunna mjuka upp bilden om det är det du är ute efter

steg 1. gör som förut o använd dig av tröskelvärdet för att skapa en hård siluett av bilden

Bilagor

• bild-4.jpg
    bild-4.jpg
    72.3 KB · Visningar: 279
steg 2. slå ihop bilden till ett lager och markera det svarta området/trädet och sedan använder du dig av tillexempel "markera > ändra > utjämna" för att jämna till markeringen lite och sedan "markera > ludd" för att skapa en mjuk övergång mellan de svarta och de vita pixlarna (tror det var det du var ute efter när du skrev att det blev "för pixligt")

nu har du en ny markering som du kan fylla med svart i ett nytt lager och ha en (förhoppningsvis) bättre siluett - det var i grova drag förslag på hur du skulle kunna göra

Bilagor

• bild-5.jpg
    bild-5.jpg
    84 KB · Visningar: 281
ANNONS
Götaplatsens Foto