Annons

Få liv i Profoto Pro-3

Produkter
(logga in för att koppla)

Anderzon

Aktiv medlem
Vet inte riktigt om jag hamnat i rätt forumdel...

Har ett gammalt Profoto Pro-3 2400Ws aggregat med ett lamphuvud, grejerna är i mycket bra skick för sin ålder.

Problemet är att aggregatet stått oanvänt i väldigt många år.
Jag har testat att rekonditionera kondensatorerna genom div. guider på nätet utan att lyckas. Aggregatet verkar stendött, sätter man i kontakten i väggen och mäter så förbrukar det ca. 90w. Inga lampor lyser eller fläktar som brummar.

Någon här som varit med om liknande problem? Kanske tom. någon som försökt att laga grejerna själv?
 

Bilagor

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag har haft lite kontakt med Profoto om mina gamla Profoto-aggregat och tydligen gäller det att hålla igång dem. De kan dö om de står länge utan ström. Jag köpte ett gäng gamla aggregat från 70-80-talet av en fotograf som varit noga med att hålla igång dem regelbundet. Alla har funkat, men tyvärr är jag inte lika duktig på att underhålla dem. Det råd jag fått är att de ska ha ström minst en gång i månaden.

Jag kan inte så mycket om elektronik, men har du kollat om det skulle gå att ersätta kondensatorerna?

Profoto har inga reservdelar, så nya blixtrör kan bli svårt. Men kondensatorer är kanske en standardkomponent som kan finnas på annat håll.
 
ANNONS