Annons

Fågelidentifikation

yens

Aktiv medlem
Yngre silltrut är ett bra alternativ, då den ofta förväxlas med både kaspisk och medelhavstrut i yngre dräkter.

Ser att frågeställare är från Skåne. Där bor en av Sveriges giftigaste trut-mästare, Hans Larsson. Han är dessutom en fågelmålare av rang. Trots namnet så är han från Gambia.

Jag har inte hans mailadress, men sök runt bland lokala skådarklubbar i Skåne, så kommer du stöta på Mäster Larsson eller någon som vet hans kontaktuppgifter.

/Oscar
Stort tack Marcus och Oscar, jag ska försöka fortsätta med att lära mig lite mer om dessa luriga måsfåglar. Som sommarölänning är det ju en av de fågeltyper man ser mycket av och det vore kul att inte bara veta hur en gråtrut i adult dräkt ser ut... För mig är det inte jätteviktigt om det är en kaspisk eller en medelhavs, utan jag är väldigt nöjd även med silltrut :)

Ska se om jag hittar Hans, som jag har sett är mycket aktiv på svalan också, kanske går att få fram någon adress där.
 

psykbryt

Aktiv medlem
Kom en grupp sträckandes nere i Halland för ett par veckor sedan. Den undre känns småspov med tanke på näbben? Enligt boken sticker inte benen ut på små så det fäller ju min tanke.

Små eller stor?
 

Bilagor

psykbryt

Aktiv medlem
17 timmar och inget svar! Är alla ute och fotar eller? Fy på er, jag sitter fast på jobbet och får nöja med att titta på bilder.
Ja, jag är lite nyfiken,.
 

Osquar

Aktiv medlem
17 timmar och inget svar! Är alla ute och fotar eller? Fy på er, jag sitter fast på jobbet och får nöja med att titta på bilder.
Ja, jag är lite nyfiken,.
De flygande spovarna bör vara storspovar. Näbblängden varierar kraftigt hos den arten! En tumregel som oftast funkar är att småspovens näsa börjar kröka av redan vid näbbroten. Men utifrån din bild så går det inte att säga 100 vilken art det är.

De andra två bilderna visar myrspov.

Är ej ute å plåtar, sitter på pulet å knegar. Kul nästan jämt....... ynf!

/Oscar
 

psykbryt

Aktiv medlem
De flygande spovarna bör vara storspovar. Näbblängden varierar kraftigt hos den arten! En tumregel som oftast funkar är att småspovens näsa börjar kröka av redan vid näbbroten. Men utifrån din bild så går det inte att säga 100 vilken art det är.

De andra två bilderna visar myrspov.

Är ej ute å plåtar, sitter på pulet å knegar. Kul nästan jämt....... ynf!

/Oscar

Tackar. När spovarna flög över var det storspov på lätet. Hade bara hoppas på en småspov som hängde på gänget.

Myrspoven var skoj, blir ju årskryss så här i efterhand.

Tackar för hjälpen.
 

wfrank

Aktiv medlem
Här kom nyss en skränflock i skogen. Dom var kanske 15-20 st, hoppade mellan träden på väg bortåt och skrek hela tiden. Jag försökte följa dom men dom var helt ointresserade vara med på bild, en satt och skrek åt ett annat håll när jag närmade mig och lyckades få en bild enligt nedan. Någon som kan säga vad det är för fågel? Tack!
 

Bilagor

-friberg-

Aktiv medlem
Här kom nyss en skränflock i skogen. Dom var kanske 15-20 st, hoppade mellan träden på väg bortåt och skrek hela tiden. Jag försökte följa dom men dom var helt ointresserade vara med på bild, en satt och skrek åt ett annat håll när jag närmade mig och lyckades få en bild enligt nedan. Någon som kan säga vad det är för fågel? Tack!
Nötskrika..
 

Cardan

Medlem
Här kom nyss en skränflock i skogen. Dom var kanske 15-20 st, hoppade mellan träden på väg bortåt och skrek hela tiden. Jag försökte följa dom men dom var helt ointresserade vara med på bild, en satt och skrek åt ett annat håll när jag närmade mig och lyckades få en bild enligt nedan. Någon som kan säga vad det är för fågel? Tack!

Nötskrika.
Är ganska skygg och därmed ibland svårfotad.

Mvh Krister
 

Warbird

Aktiv medlem
Nattlig rovfågel?

Den här känns "ganska" trixig...
Jag satte ute nyss med glas skotskt och njöt av den kanske sista riktigt varma kvällen, när jag så en fågel i kvällsljuset c:a 150m bort som ryttlade. Ryttlade och flög fram 10-15m och ryttlade igen. Trots bristen på ljus (strax före 23) så hämtade jag kameran och tog dessa bilder. ISO 6400 + 3 steg ytterligare i PS, så kvaliten är väl, tja, sisådär? :)
Skrien kom med 4-5s mellanrum och var 1s långa. Inte alls som ormvråk.
Finns det någon möjlighet att få fram vad det är för fågel av dessa brusiga siluetter?
 

Bilagor

Peterus

Aktiv medlem
Den här känns "ganska" trixig...
Jag satte ute nyss med glas skotskt och njöt av den kanske sista riktigt varma kvällen, när jag så en fågel i kvällsljuset c:a 150m bort som ryttlade. Ryttlade och flög fram 10-15m och ryttlade igen. Trots bristen på ljus (strax före 23) så hämtade jag kameran och tog dessa bilder. ISO 6400 + 3 steg ytterligare i PS, så kvaliten är väl, tja, sisådär? :)
Skrien kom med 4-5s mellanrum och var 1s långa. Inte alls som ormvråk.
Finns det någon möjlighet att få fram vad det är för fågel av dessa brusiga siluetter?
De rovisar jag känner till som ryttlar är Tornfalk och Fjällvråk.
Fjällvråk äär ju ormvråksstor men är väl i norra delarna av landet nu?
(någon enstaka gång har jag faktiskt sett även Ormvråk ryttla men då har det varit i lite motvind)

/Peter
 

yens

Aktiv medlem
Den här känns "ganska" trixig...
Jag satte ute nyss med glas skotskt och njöt av den kanske sista riktigt varma kvällen, när jag så en fågel i kvällsljuset c:a 150m bort som ryttlade. Ryttlade och flög fram 10-15m och ryttlade igen. Trots bristen på ljus (strax före 23) så hämtade jag kameran och tog dessa bilder. ISO 6400 + 3 steg ytterligare i PS, så kvaliten är väl, tja, sisådär? :)
Skrien kom med 4-5s mellanrum och var 1s långa. Inte alls som ormvråk.
Finns det någon möjlighet att få fram vad det är för fågel av dessa brusiga siluetter?
Utöver tornfalk och fjällvråk så ryttlar ju även fiskgjuse. Nu vet jag inte vad det var för "underlag" där fågeln ryttlade, men jag tycker det är kul att se såna här bilder, eftersom de tydligt visar hur olika fåglar kan se ut i olika positioner. Bilden uppe till vänster ger långvingat intryck och där ser det ut som gjuse för mig. Uppe höger skulle kunna vara tornfalk liksom bilden nedanför. Mitten vänster tycker jag ser ut som en brun kärrhök och nedre bilden påminner om en röd glada... :)

Skämt åsido, riktigt riktigt klurigt, men skulle jag gissa på något skulle det nog ändå bli tornfalk.
 

Warbird

Aktiv medlem
...
Skämt åsido, riktigt riktigt klurigt, men skulle jag gissa på något skulle det nog ändå bli tornfalk.
Beteendet stämmer bra med tornfalk, alltså ryttla, flyga iväg en bit och sedan stanna upp och kolla igen. Jag upplevde bara den här (det var faktiskt två, men alla bilderna är på samma individ) som större än tornfalk och mindre än ormvråk. Fast naturligtvis är det svårt att säga när det var så mörkt.
Platsen är i utkanten på ett samhälle och inget fiskljusevatten i närheten.
 

nicklasl

Aktiv medlem
Juvenil flugsnappare?

Fångade denna utan att tänka så mycket... när jag sedan tittade så kan jag inte se vad det föreställer... trodde först att det var en ung flugsnappare, men strecket på huvudet tycker jag inte stämmer... några ideér?
 

Bilagor

boxen

Aktiv medlem
Fångade denna utan att tänka så mycket... när jag sedan tittade så kan jag inte se vad det föreställer... trodde först att det var en ung flugsnappare, men strecket på huvudet tycker jag inte stämmer... några ideér?
Känner mig absolut inte säker men skulle nog vilja säga buskskvätta...?

Vad säger de kunniga?


// Tobbe
 

nicklasl

Aktiv medlem
Känner mig absolut inte säker men skulle nog vilja säga buskskvätta...?

Vad säger de kunniga?


// Tobbe
Det stämmer bra med ögonbrynet, men bröstet ser så vitt ut och inte så mycket färg över ryggen heller... men om det är en ungfågel så kan det kanske stämma. Har tittat i fågelguiden men de visade endast vuxna buskskättor...
 

mattimer

Medlem
Nattlig rovfågel?

Den här känns "ganska" trixig...
Jag satte ute nyss med glas skotskt och njöt av den kanske sista riktigt varma kvällen, när jag så en fågel i kvällsljuset c:a 150m bort som ryttlade. Ryttlade och flög fram 10-15m och ryttlade igen. Trots bristen på ljus (strax före 23) så hämtade jag kameran och tog dessa bilder. ISO 6400 + 3 steg ytterligare i PS, så kvaliten är väl, tja, sisådär? :)
Skrien kom med 4-5s mellanrum och var 1s långa. Inte alls som ormvråk.
Finns det någon möjlighet att få fram vad det är för fågel av dessa brusiga siluetter?
Ursäkta ett inlägg från en icke så erfaren skådare, men det finns ingen möjlighet att det är en nattskärra? Enl fågelguiden ryttlar den under insektsjakt och har ett "grodlikt med klangfullt krruit" som lockläte.
 
ANNONS