Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågellokaler för fotografer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ratatoskr

Aktiv medlem
Bra ställen för att fotografera, inte skåda, det är två helt olika intressen egentligen.

Jag har bästa utrustningen, både för stativ fotografering {stort/tungt objektiv) och för handhållet.
Jag har också de bästa böcker som handlar om fågellokaler, de hjälper inte.

Norra Djurgården är ganska bra, på Öland finns det ett par ställen jag hittat, dock inte alls Ottenby eller norra Öland.

De platser med fågeltorn är oftast inga bra platser.
Centrala Stockholm och badplatser är bra för änder och måsar/trutar eftersom dom blir vana vid människor.

Men jag söker efter doppingar av alla sorter, vadare, rovfåglar och lite annat.

Vad jag gärna vill ha är platser med gömslen, som Hjälstaviken. Finns det inga andra varken i Stockholm eller annanstans. Görs det bara fågeltornen för skådare?
Också bra platser att komma relativt nära där man kan ligga på mark/vattennivå och fotografera.

Främst söker jag kring Stockholm med omnejd, men även Öland. Ja Ottenby har ett gömsle. Fler i Sverige?

Ber om att få slippa pretentiösa svar och kommentarer som inte svarar på mina frågor.
 

pysse

Aktiv medlem
råstasjön i solna
ågestasjön nära farsta
isbladskärret på djurgården
sandemar vid dalarö
nackareservatet
tyresta nationalpark i hanninge/ tyresö .... beror på från vilket håll du går

god jakt
 

tj57

Aktiv medlem
Hornborgasjön har bra gömslen. Framförallt vid naturum Broddetorp. Där finns skäggdopping och svarthalsad dopping. Föregående år var det gråhakedopping där som jag dock inte sett hittills i år. Strax intill ligger Varnhems klosterkyrka som har en mindre sjö som det brukar häcka svarthakedopping. Spikens fiskeläge intill Läckö slott finns det gott om skäggdopping som är på lagom fotoavstånd.
Kanske för långt avstånd?
Thomas
 

BJOJOH

Aktiv medlem
Ålsjön strax söder om Söderhamn har bra spänger längs västra sidan som går att ligga på i vattenhöjd. Gömsle och torn för att passa alla. Fina stigar.
En bit att åka tyvärr. Men jag gillar stället.
 

HRL

Aktiv medlem
Tips - Köp bok:
Fågellokaler i Uppland & Stockholms län

Utgiven av Stockholms ornitologiska förening
Upplands ornitologiska förening
 

Birdman

Aktiv medlem
Publika gömslen (och fågeltorn) byggs inte med tanke på fotografering, utan mer för skådning. Alldeles för höga perspektiv som ger rätt tråkiga bildmöjligheter rent fotografiskt. Getterön i Varberg har ett med möjlighet till lite lägre perspektiv.

Ge tid till att reka ”egna” platser är mitt stående tips, en bra utgångspunkt kan vara Artportalen ur det hänseendet.
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Skaffa konto på Artportalen och börja reka. Sök efter fågelfynd i de kommuner du planerar att besöka. I många fall publicerar folk foton i och med sina rapporteringar också, så då får man ju ett hum om möjligheterna.
 

Ratatoskr

Aktiv medlem
Hornborgasjön har bra gömslen. Framförallt vid naturum Broddetorp. Där finns skäggdopping och svarthalsad dopping. Föregående år var det gråhakedopping där som jag dock inte sett hittills i år. Strax intill ligger Varnhems klosterkyrka som har en mindre sjö som det brukar häcka svarthakedopping. Spikens fiskeläge intill Läckö slott finns det gott om skäggdopping som är på lagom fotoavstånd.
Kanske för långt avstånd?
Thomas
Tack,

För långt? Nja! Luleå är för långt men annars är allt på södra halvan av Sverige intressant! 😊

Hornborgasjön har jag varit på några gånger, men de andra var bra råd för mig, ska jag besöka framöver.
 

Ratatoskr

Aktiv medlem
Ålsjön strax söder om Söderhamn har bra spänger längs västra sidan som går att ligga på i vattenhöjd. Gömsle och torn för att passa alla. Fina stigar.
En bit att åka tyvärr. Men jag gillar stället.
Tack,
Låter intressant, dit måste jag. Lite knepig plats för mig men jag ska nog hitta på lite platser längs vägen och bortom som jag kan bedöma samtidigt för även andra ändamål.
 

Ratatoskr

Aktiv medlem
Publika gömslen (och fågeltorn) byggs inte med tanke på fotografering, utan mer för skådning. Alldeles för höga perspektiv som ger rätt tråkiga bildmöjligheter rent fotografiskt. Getterön i Varberg har ett med möjlighet till lite lägre perspektiv.

Ge tid till att reka ”egna” platser är mitt stående tips, en bra utgångspunkt kan vara Artportalen ur det hänseendet.
Varför berättar du det? Någon som påstått att de byggs för fotografering?

Det perspektivet är enormt mycket mer tilltalande än att föra fåglar på vattnet från ett fågeltorn, och där fågeltorn står brukar man inte komma i närheten av vattnet för att få ett marknära perspektiv.

Jag har rekat platser i Stockholm och Uppsala i över 15 års tid, men det betyder inte att ingen annan kan ha fortsatt någon plats som jag inte hittat. Även rekat mängder på Öland och delar av Småland.

Artportalen får jag dagligen SMS info om alla mina intressanta fynd av skådare.

Getterön ska jag kolla upp, det är de svar jag bad om. Tack.
 

Ratatoskr

Aktiv medlem
Skaffa konto på Artportalen och börja reka. Sök efter fågelfynd i de kommuner du planerar att besöka. I många fall publicerar folk foton i och med sina rapporteringar också, så då får man ju ett hum om möjligheterna.
Har haft konto på Artportalen sen 20 år tillbaka tror jag. Får dagligen SMS om fynd av arter som intresserar mig.
De foton som dyker upp på Artportalen kan ibland ge en vink om det är bra möjlighet att fota där men de allra flesta foton är dåliga och säger ingenting. Det har hänt att jag gått på vad jag sett andra lagt upp för foton på portalen.
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Har haft konto på Artportalen sen 20 år tillbaka tror jag. Får dagligen SMS om fynd av arter som intresserar mig.
De foton som dyker upp på Artportalen kan ibland ge en vink om det är bra möjlighet att fota där men de allra flesta foton är dåliga och säger ingenting. Det har hänt att jag gått på vad jag sett andra lagt upp för foton på portalen.
Låter som du kanske borde åka till en djurpark istället...
 

Ratatoskr

Aktiv medlem
Låter som du kanske borde åka till en djurpark istället...
Barnsligt svar.
Men om du är vuxen så är det även ett vidrigt svart, ett sånt förakt mot andras värdighet, att tycka det är OK att gå till djur som lever i tortyr instängda i burar hela livet, utan frihet och med konstant stress och depression. En sån likgiltighet och empatilöshet.
 

MedinFoto

Aktiv medlem
Hornborgasjön har bra gömslen. Framförallt vid naturum Broddetorp. Där finns skäggdopping och svarthalsad dopping. Föregående år var det gråhakedopping där som jag dock inte sett hittills i år. Strax intill ligger Varnhems klosterkyrka som har en mindre sjö som det brukar häcka svarthakedopping. Spikens fiskeläge intill Läckö slott finns det gott om skäggdopping som är på lagom fotoavstånd.
Kanske för långt avstånd?
Thomas
Jag är ofta där då det ligger relativt nära men tycker inte gömslena är särskilt bra att fota från då det ofta blir att man "tittar ner" på fåglarna. Sen kunde jag inte få mitt 500/4 genom gluggen vid doppinggömslet men jag tror de har gjort öppningarna lite större sedan dess. Vore trevligt om man hade öppningar nära marknivå likt det nybyggda på Getterön.
 

bilybianca

Medlem
Mitt råd: kontakta den lokala fågelskådarklubben där du tänker dig att fotografera. Av två skäl:
a) De vet var det kan vara attraktivt ur fotosynpunkt.
b) När det gäller vissa känsliga fågelarter, är faktiskt okunniga fotografer en av de vanligaste anledningarna till att häckningen spolieras och fåglarna överger boet. Det vill vi inte vara medskyldiga till!
 

tj57

Aktiv medlem
Jag är ofta där då det ligger relativt nära men tycker inte gömslena är särskilt bra att fota från då det ofta blir att man "tittar ner" på fåglarna. Sen kunde jag inte få mitt 500/4 genom gluggen vid doppinggömslet men jag tror de har gjort öppningarna lite större sedan dess. Vore trevligt om man hade öppningar nära marknivå likt det nybyggda på Getterön.
Jag håller mest till i måsgömslet då jag har lite problem att gå en längre sträcka. Min bild på svarthalsad dopping är tagen från det gömslet.
Thomas
 
ANNONS