Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelskådare vid Falsterbo bestulna

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
Det har varit upprepade inbrott i bilar och hus som har med fågelskådare att göra. Den öppna Facebooktråden nedan säger det mesta och förklarar att Transportstyrelsen inte får lämna ut IP-adress till Polismyndigheten

Betalvägg https://www.sydsvenskan.se/2021-11-07/tjuvens-identitet-skyddas-av-sekretess--men-inte-brottsoffrets

Vad har ni för tips för att minska risken för att drabbas?

Fotosidans databas över stulen kamerautrustning https://www.fotosidan.se/stolengear/

Senast ändrad:
Jag har också funderat på att man ibland åker runt med mycket grejor i bilen. Man kan ju inte alltid plocka med sig allting. Redan för nästan tio år sedan var det en del inbrott i bilar där man trodde att tjuvarna gick på de bilar som hade "club 300" eller andra fågelloggor på bilarna. Själv har jag plockat ned kameraväskan på Fotosidan då det känns oförsiktigt att lägga ut den för alla som skaffar sig ett konto här. Jag har också funderat på om det är klokt att lägga ut information om utrustning till bilder jag publicerar.

Jag har registrerat den utrustning som går att registrera på Canon CPS. Det avskräcker säkert inte stöld, men jag antar att om det skulle ske så blir nästa användare av med prylarna vid nästa service.

Jag har länge funderat på att bygga en låsbar plåtlåda som man säkrar i bagageutrymmets lastöglor. I plåtlådan skulle man våga lämna diverse fotoprylar man inte vill bära med sig, när man lämnar bilen för kortare utflykter till fots. Då skulle man åtminstone försvåra för tjuvar.
Om någon känner till färdiga sådana produkter, så hojta till.

- Ta inte med mer utrustning än nödvändigt.
- Om du måste ta med dig mycket utrustning, kan du åka med någon och ni i omgångar kan vakta varandras saker?
- Undvik fodral etc som har märkesnamn på sig.
- Inga dekaler på bilen som visar tillhörighet till klubb/förening etc.
- Lämna absolut ingenting i bilen.
- Åk inte dit med egen bil utan hyr bil sista biten, eller parkera en bit därifrån och ta en cykel/elspark eller gå sista biten.
-Direkt olagligt men effektivt är ju att stanna en bit innan och ta av registreringsskyltarna.
- Kolla omgivningarna innan du tar ut och in grejerna. Verkar nån kolla dig? Är det nån som verkar mer intresserad av parkeringen än fågelskådning? Nån som filmar/fotar parkeringen?
- Undvika tider när det är mycket folk på plats.
-I hemmet, använd larm. Investerar i ett värdeskåp för stöldbegärliga saker. Se över lås och intrångsskydd.

Om du ska ha värdeskåp i bilen är nog enda sättet att bulta fast den i karossen. Lastöglorna tål en del men inte hur mycket som helst. Och de billigare värdeskåpen från Biltema etc. är väldigt lätta att ta upp. Ska man ha ett skåp i bilen bör det även vara godkänt av försäkringsbolag, för att få ersättning om nån nu lyckas få upp skåpet. Det skåp jag hittade som är godkänt kostade 11 000 (https://scandinaviansafe.se/sortiment/sakerhetsskap/sp11l-vit-svart-verktygsskap-bil-ssf3492/)

Tillfället gör tjuven, dom vet genom observation att på platsen kommer det dyka upp människor som ofta har med sig attraktiva saker som är dyra. Inbrott i bil kommer med stor sannolikhet att löna sig då chansen är stor att det ligger nåt i bilen. Ligger inte sakerna i bilen så har man det ju med sig eller i händerna, vilket syns när sakerna används eller packas ur bilen. Alltså enkelt att maximera brottet genom inbrott i hemmet. Saker som är lätta att föra ut ur landet snabbt (post t.ex.) och avyttra. Jag antar även att dom t.ex. kollar fågelobsar på nätet om någon rar fågel dyker upp nånstans och större grupper av människor samlas.

Den varianten är nog mer effektiv för att få folk att ringa polisen och säga att det verkar stå ett övergivet fordon inne i buskaget... ;)

/ Kiwi
Fick mina registreringsskyltar stulna för ett par år sen, hade då ersättningsskyltar från Polisen. Provade på ren nyfikenhet att inte ha på skyltarna utan låta dom ligga i bilen och köra utan skyltar. Ingen reagerade överhuvudtaget, körde så i 14 dagar tills jag fick nya....

Sen går det ju att köpa registreringsskyltar, visserligen med begränsningen att dom bara får användas vid tävling/utställning (https://www.dekaltrim.nu/Products?name=Nya&code=no)

Att falskskylta bilen på en parkering betraktar nog Harry Haffa som värre
än att ha bilen oskyltad på en parkering...

Ser här förslag på någon form av plåtlåda i bagageutrymmet. Skulle inte tro att det här är frågan om impulsstölder utan planerade ibrott och då har man nog med sig universalverktyget nummer ett, en batteridriven liten vinkelslip med diamantskiva. Klarar lätt ett klassat `containerlås ´ i tusenkronorsklassen. Så lämna inget av större värde kvar i bilen.

/Stephan

Ser här förslag på någon form av plåtlåda i bagageutrymmet. Skulle inte tro att det här är frågan om impulsstölder utan planerade ibrott och då har man nog med sig universalverktyget nummer ett, en batteridriven liten vinkelslip med diamantskiva. Klarar lätt ett klassat `containerlås ´ i tusenkronorsklassen. Så lämna inget av större värde kvar i bilen.

/Stephan
Håller med. Nu tänkte jag faktiskt inte på planerade massinbrott i Falsterbo i första hand. Min idé om plåtlåda var mer en generell tanke för att höja tröskeln för tjuvar som bryter sig in i bilar, oavsett plats i Sverige.

Senast ändrad:
Jag har länge funderat på att bygga en låsbar plåtlåda som man säkrar i bagageutrymmets lastöglor. I plåtlådan skulle man våga lämna diverse fotoprylar man inte vill bära med sig, när man lämnar bilen för kortare utflykter till fots. Då skulle man åtminstone försvåra för tjuvar.
Om någon känner till färdiga sådana produkter, så hojta till.
Mitt förslag är en Pelicase som väska för foto-utrustningen.
Jag har en pelicase tillsammans med en vajer och ett kraftigt hänglås när jag förvarar dyrbar utrustning i bilen.
Ursprungligen skaffade jag min för att kunna checka in foto-utrustning på flygningar. Utan att behöva oroa mig för utrustningen.
Därtill så har väskan hjul, vilket underlättar när du reser.
Extremt hållbar, och skyddar mycket bra.

Det kom precis ett larm i Borlänge fågellarm. En skådare som varit bortrest ett par dagar hade fått inbrott i huset i Falun. Två tubkikare med stativ och ett långt teleobjektiv stals. I övrigt stals inget annat förutom ett kg ost. De hade plockat bort glaset ur ett fönster och klättrat in. Det känns inte bra att ligorna hittat den här marknaden.

Senast ändrad:
Att falskskylta bilen på en parkering betraktar nog Harry Haffa som värre
än att ha bilen oskyltad på en parkering...
Antagligen inte. Enligt polisen är det inte tillåtet att köra fordonet utan registreringskylt [sic].
Det tyder på att det inte spelar någon roll vad sitter på skyltens plats när bilen är parkerad. (Man bör dock knappast prova det tricket på en avgiftsbelagd parkeringsplats. Det bryter förmodligen mot parkeringsavtalet).
https://polisen.se/lagar-och-regler/trafik-och-fordon/fordon/

Det skickades ut ett meddelande om detta i förra veckan i den app som är för fågellarm från den nordvästra Skånes ornitologiska förening. Som sagts tidigare så registrerade de bilnummer på fågellokaler och gjorde därefter inbrott i hemmen.

Det skickades ut ett meddelande om detta i förra veckan i den app som är för fågellarm från den nordvästra Skånes ornitologiska förening. Som sagts tidigare så registrerade de bilnummer på fågellokaler och gjorde därefter inbrott i hemmen.
Jag har inte tillgång till materialet i länkarna i trådstarten, så jag måste fråga:
Det är alltså organiserade ligor där man har en spanare vid fågelskådarplatser som kollar upp bilnummer och sedan ringer runt till kompisarna på alla orter i Sverige om att göra inbrott i bilägarnas hem?
Det låter som en verksamhet med mycket låg verkningsgrad, även om det såklart är surt för de som blir drabbade. Om det är just fågelskådarutrustning de är på jakt efter är det nog bättre att bryta sig in i bilen direkt. Är det något annat de vill ha är väl inte just fågelskådare de som har de dyraste prylarna kvar hemma när de åker bort? Kanske mer lönsamt att kliva in hos slumpvis vald granne.

Hur som helst. Ett sätt att skydda sig är att inte äga bilen själv. Min tjänstebil/personalbil är registrerad på ett finansföretag i en annan stad.

Jag har inte tillgång till materialet i länkarna i trådstarten, så jag måste fråga:
Det är alltså organiserade ligor där man har en spanare vid fågelskådarplatser som kollar upp bilnummer och sedan ringer runt till kompisarna på alla orter i Sverige om att göra inbrott i bilägarnas hem?
Det låter som en verksamhet med mycket låg verkningsgrad, även om det såklart är surt för de som blir drabbade. Om det är just fågelskådarutrustning de är på jakt efter är det nog bättre att bryta sig in i bilen direkt. Är det något annat de vill ha är väl inte just fågelskådare de som har de dyraste prylarna kvar hemma när de åker bort? Kanske mer lönsamt att kliva in hos slumpvis vald granne.

Hur som helst. Ett sätt att skydda sig är att inte äga bilen själv. Min tjänstebil/personalbil är registrerad på ett finansföretag i en annan stad.
Jag tror inte det är så omfattande utan några enstaka personer som går in och kollar ägare till bilar vid fågellokaler och senare besöker deras hem, då troligen ganska lokalt. De flesta skådare tar nog med sig både kikare och kamera från bilen.

Metoderna verkar spridas inom dessa grupper, min mor blev uppringd av någon som ville komma åt hennes kreditkortet, jag läste senare i tidningen att samma tillvägagångssätt hade varit på många olika platser under samma vecka

Jag tror inte det är så omfattande utan några enstaka personer som går in och kollar ägare till bilar vid fågellokaler och senare besöker deras hem, då troligen ganska lokalt. De flesta skådare tar nog med sig både kikare och kamera från bilen.

Metoderna verkar spridas inom dessa grupper, min mor blev uppringd av någon som ville komma åt hennes kreditkortet, jag läste senare i tidningen att samma tillvägagångssätt hade varit på många olika platser under samma vecka
Ja med telefon kan man lätt förflytta sig till offrets öra var som helt på klotet.
Men att faktiskt ta reda på hemadress till ägaren av en bil och sedan förflytta sig dit är ju en helt annan grej, Och varför i det fallet avgränsa sig till fågelskådare. Spanar de på golfklubbar, båtklubbar och andra ställen också?

…Och varför i det fallet avgränsa sig till fågelskådare. Spanar de på golfklubbar, båtklubbar och andra ställen också?
Den frågan ställer jag mig också. Även om fågelskådarnas tubkikare från Swarovski, Zeiss, Leica och andra statusfabrikat är ruskigt dyra, så måste det väl finnas andra kapitalvaror som är betydligt enklare att avyttra? De flesta människor äger ingen tubkikare och vill inte äga någon, inte ens om det står Zeiss på den.

Det var ju en klassiker förr (för tjuvarna) att kolla vilka bilar som åkte ombord på finlandsfärjan och sedan göra hembesök efter att bilregistret tillhandahållit adressen.
Det borde ju inte bara drabba fågelskådare.

Borde det inte rimligen vara så att en fågelskådare på en lokal har med sig de dyra grejerna och just det hemmet är tomt på värdesaker som kikare och kameror mm.

ANNONS
Götaplatsens Foto