** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Produkter
(logga in för att koppla)

P-E Claesson

Aktiv medlem
Här har jag samlat ihop några av de bilder som är för dåliga för poolerna. Men jag vill gärna att någon hjälper mig med artbestämningen. Jag har ju mina teorier, men det vore skönt att få hjälp iallafall. Det vore såklart intressant att höra vad det är som gör att det lutar åt en viss art, hur jag ska särkilja den från en liknande art.

Först har vi då dagen gäst utanför huset: En liten hök. Första infallet: En sparvhök! Fast egentligen kan jag inte tillräckligt om hökar för att vara säker på det.Har kollat extra noga och kvisten den sitter på är inte tjock. Gissar att höken inte är mycket större än en skata,
 

Bilagor

  • sparvhok.jpg
    sparvhok.jpg
    77.6 KB · Visningar: 2,901
En av gårdagens fåglar: Det första jag tänkte var Bofinksunge, men jag började tveka eftersom den betedde sig rätt vuxet, precis som den jag senare såg bada i åkanten. Liten var den iallafall. Väl hemma och kollandes i fågelboken så hittar jag inget bättre än bofink iallafall. Å när jag kollar på fotot så ser den ju rätt fjunig ut.
 

Bilagor

  • bofink.jpg
    bofink.jpg
    46.4 KB · Visningar: 1,791
Så har vi då en trut plåtad för ett par veckor sedan. Tyvärr ännu sämre bilder, men kanske räcker de för att någon ska kunna identifiera den? Den dök upp när jag besökte fågeltornet vid Kyrkbytjärnen i Kilafors. När jag kollar artförteckning från tjärnen så finns Gråtrut och Havstrut med men inte Silltrut. Inga garantier, men en indikation kanske?

Tyckte den var riktigt stor, ungefär som kärrhöken jag såg samma kväll. Tyckte också att den var ordentligt svart på vingarna. Men det är ju den enda trut jag sett hitils, så jag har inga referenser.
 

Bilagor

  • trut2.jpg
    trut2.jpg
    41 KB · Visningar: 1,537
P-E Claesson skrev:
Här har jag samlat ihop några av de bilder som är för dåliga för poolerna. Men jag vill gärna att någon hjälper mig med artbestämningen. Jag har ju mina teorier, men det vore skönt att få hjälp iallafall. Det vore såklart intressant att höra vad det är som gör att det lutar åt en viss art, hur jag ska särkilja den från en liknande art.

Först har vi då dagen gäst utanför huset: En liten hök. Första infallet: En sparvhök! Fast egentligen kan jag inte tillräckligt om hökar för att vara säker på det.Har kollat extra noga och kvisten den sitter på är inte tjock. Gissar att höken inte är mycket större än en skata,

En lite udda, men fräck, bild på en sparvhök.
Oscar
 
P-E Claesson skrev:
En av gårdagens fåglar: Det första jag tänkte var Bofinksunge, men jag började tveka eftersom den betedde sig rätt vuxet, precis som den jag senare såg bada i åkanten. Liten var den iallafall. Väl hemma och kollandes i fågelboken så hittar jag inget bättre än bofink iallafall. Å när jag kollar på fotot så ser den ju rätt fjunig ut.

Bofink hona!
Oscar
 
P-E Claesson skrev:
Så har vi då en trut plåtad för ett par veckor sedan. Tyvärr ännu sämre bilder, men kanske räcker de för att någon ska kunna identifiera den? Den dök upp när jag besökte fågeltornet vid Kyrkbytjärnen i Kilafors. När jag kollar artförteckning från tjärnen så finns Gråtrut och Havstrut med men inte Silltrut. Inga garantier, men en indikation kanske?

Tyckte den var riktigt stor, ungefär som kärrhöken jag såg samma kväll. Tyckte också att den var ordentligt svart på vingarna. Men det är ju den enda trut jag sett hitils, så jag har inga referenser.

Lite knepigare bild, då det mycket begränsade vita på vingspetsen pekar på silltrut (havstruten har mer vitt på vingspetsen) medan den andra bilden som visar skära ben, pekar på havstrut (silltrut har gula ben)...

Troligtvis är det en havstrut som har slitna vingpennor och därför "tappat" en del av det vita i spetsen.

Oscar
 
På första bilden skulle jag gissa på juvenil (1k) sparvhök, men är inte helt säker.
Den andra bilden är på en bofink i juvenildräkt, 1k fågel.
 
Truten är en silltrut, den har mycket mindre vita "slantar" på vingspetsarna än vad havstruten har.
 
Hm, kollade på fler bilder av truten. Den ser absolut ut att ha skära fötter. Men det är som sagt väldigt lite vitt ute på vingarna.

Har också en känsla av att Höken är ung, precis som bofinken. Bofinken stämde inte riktigt med de honor jag är van att se, mindre och faktiskt rätt mycket färg på bröstet.

Kul förresten med så snabb respons!
 
P-E Claesson skrev:
Hm, kollade på fler bilder av truten. Den ser absolut ut att ha skära fötter. Men det är som sagt väldigt lite vitt ute på vingarna.

Har också en känsla av att Höken är ung, precis som bofinken. Bofinken stämde inte riktigt med de honor jag är van att se, mindre och faktiskt rätt mycket färg på bröstet.

Kul förresten med så snabb respons!

Håller med om bofinken, det torde vara en ung hane.

Truten är säkert en havstrut. Man ser på vingarna att fågeln befinner sig under ruggning (byte av vingpennor), varför flera av pennorna ännu ej är helt utvuxna. Därav det lite mindre vita på vingspetsen. Silltruten är f.ö en relativt ovanlig fågel i inlandet. Dessutom är hela populationen i Sverige kraftigt vikande, tyvärr...

Oscar
 
To get the truth about the trut we are going abstract....

Äh, jag hittade en riktigt suddig bild som kanske kan vara till hjälp
 

Bilagor

  • trut3.jpg
    trut3.jpg
    34.8 KB · Visningar: 1,475
Är det samma trut på alla tre bilderna, på den tredje bilden tycker jag att vingslantarna ser betydligt större ut, eller ?
Om jag inte missminner mig så torde havstrut vara mer ovanlig i inlandet än silltrut.
Bor i Hallunda och här "dräller" det av silltrutar.
 
Japp, samma trut. Den enda jag har sett nån gång dessutom. Näförresten, det flög över ett par på hög höjd på samma ställe. Såg rätt tjocka ut, första intryck var: Pingviner!? men de flyger ju inte så specielt högt....
 
Behöver också hjälp med fågelidentifiering

Vad är detta för fågel, som har funnit sig till rätta i ett bo på tomten. Full hart med att mata ungarna i boet.
 

Bilagor

  • fågel.jpg
    fågel.jpg
    74.8 KB · Visningar: 1,477
Hmm..håller med Oscar om att det är en havstrut.

Sen är det ju så att trakterna runt hufvudstaden är rätt så rika på silltrut. En stor (skärgårdens största???) koloni finns på Fjäderholmarna och jag antar att de brukar dra runt en hel del och även in i östra delarna av Mälaren. Så jag tycker inte att det är förvånande att det finns silltrut i Hallunda. Men det är som Oscar säger...silltrut är en ovanligare syn i inlandet än havstrut, och nog tänker jag att det är lite skillnad på Hallunda och Bollnäs när man pratar "inland". Här i Örebro är silltrut årlig, men mycket fåtalig.
 
Brukar inte vara uppe på morgnarna, men så blev det idag (har inte gått och lagt mig än). Satt ute på altanen med kameran och fotade bl.a en spillkråka. Men den är det inga problem att identifiera. Lurigare tycker jag det är med den här trasten. Är det en Taltrast? Tror den var mindre än koltrasten.
 

Bilagor

  • taltrast-02.jpg
    taltrast-02.jpg
    42 KB · Visningar: 426
Senast ändrad:
När jag satt där på altanen så hör jag hela tiden ett tickande, men ser inget. Aldeles när jag är på väg in dyker denna upp. Satt på gräsmatan precis såpass att jag han focusera och ta ett kort. Känner inte igen den, men konsulterandet av fågelboken säger ung Rödhake. Å tickandet verkar också stämma med Rödhake. Är man på rätt spår?
 

Bilagor

  • rödhake ung-02.jpg
    rödhake ung-02.jpg
    38.7 KB · Visningar: 523
Senast ändrad:
ANNONS