Annons

Fånga en snabb hund!! ????

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan.76

Aktiv medlem
Hej.

Finns det någon vänlig själ här som skulle kunna tänka sig ge lite tips på inställningar när det gäller att fånga en väldigt snabb hund som springer på bana.

Det är en liten Italiensk Vinthund som springer på hundkapplöpnings bana.

Se gärna http://www.hundkapp.se


Min utrustning är som följer.
Canon 70D med en Tamron AF SP 70-200/2,8 Di VC USD
och ha även ett Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM

Jag blir nämligen lite förvirrad efter att ha läst lite olika angående action/sport fotografering.
Vissa tipsar om AV läget o följande focus ( självklart ) och Seriebildstagning (självklart)
medans andra tipsar om TV läget.

Själv har jag prövat endast AV läget och då med en kortare "normal" zoom men då det för det första går så in i hel__te snabbt och när jag endast har 1 chans på mig. ( då min hund springer) blir de extra svårt att försöka fånga och få till en bra bild.

Eftersom detta en så länge är på skoj och vi tränar mest för att han ska få utlopp för sin kapacitet så kan jag stå på ett ungefär var jag vill runt banan.

Så vad är det jag bör tänka på när jag ska försöka få till bra bilder. Är det AV läget eller TV läget?
Monopod kanske eller vanligt stativ?

Har tyvärr inte fått tillfälle att pröva så många gånger än då jag köpte min utrustning förra året och säsongen va över.

Är det någon som kanske prövat att fota hundkapplöpning?

Tack på förhand

Mvh Johan Nybörjaren
 
AV eller TV spelar ingen roll :) Det som spelar roll är att slutstriden blir tillräckligt kort. Dvs stor bländare och relativt högt ISO. Hur stor resp hur högt? Det beror på hur ljust det är.
 
Hej.

Vissa tipsar om AV läget o följande focus ( självklart ) och Seriebildstagning (självklart)
medans andra tipsar om TV läget.


Mvh Johan Nybörjaren


Det är ingen självklarhet att du skall ha autofokus. Många gånger fungerar manuella inställningar av avståndet bättre. Det gäller att i förväg ställa skärpan där hunden kommer att passera.
Det är inte heller någon självklarhet att du skall använda en så kort slutartid som möjligt.
Träna panorering. Tricket är att lära sig exponera bilderna (serietagning) utan att samtidigt stanna kameran. I min ungdom fotade jag galopphästar ( då fanns inte autofokus) och många gånger valde tidningen jag jobbade för att publicera bilderna med rörelseoskärpa i bakgrunden hellre än de knallskarpa som blev resultatet av 1000/sek.
Prova dig fram och ta inget för givet. Var kreativ.
 
Vansinnigt snabba rackare.... Testade att fota på just din kapplöpningsbana i Borås för något år sedan med en 40D och ett 70-200. Stog i kurvan och man fick vara glad om man fick en bra träff varje gång hundarna paserade. De flesta bilderna var på en brännvidd mellan 130 och 200 mm. Jag siktade på en slutartid på 1/1000 eller 1/1250 (ISO 200 och bländare 4,5-5). Skall man frysa hundarna krävs ännu kortare slutartid. Ställer du in rätt AF-metod/egenskap har du alla möjligheter i världen att lyckas, men bli inte förvånad om du får kasta många bilder innan du har den perfekta.
Bästa bilden från mitt försök:
https://www.flickr.com/photos/marteric/6064837692/in/photostream/lightbox/
 
Korta slutartider och utan stativ, det är lättare att följa med motivet utan stativ.
Om du ska frysa jyckarna så prova tider mellan 1/1000 och 1/2000 s.
Prova att använda olika fokuspunkter, ofta är den centrala punkten lättast att träffa rätt med. Tag gärna med lite extra "luft" runt motivet så att det går att få en snygg komposition/beskärning av bilden. Det blir också lättare att fånga in hunden i sökaren om man har lite luft.
Jag kör oftast manuell exponering och tar några provexponeringar. Det brukar inte vara några problem att hitta rätt exponering för ljust resp. mörkt motiv (hund). Vid Tv eller Av så kan bakgrunden lura exponeringsmätaren.

Sen ska du väl även leka med mjuka panoreringar på riktigt långa tider. Det kan blir hur bra som helst eller så kommer man hem med kortet fullt av misslyckade panoreringar. Då menar jag att vid panorering så måste man ösa på med många bilder för att lyckas få en fullträff.
 
Tack alla för att ni tagit er tid att svara/hjälpa mig med tips och idéer.

Det är sådana bilder bland annat jag vill lära mig att kunna ta som Martin Ericson tagit. Väldigt snygga enligt mig.

Jag använder oftast zon AF på min 70D då jag tycker det verkar lättare att få till en träff. 70D har ju tyvärr inte den möjligheten att utöka fokuspunkten som jag läst att 5D Mark 3 har bla.
Så zon AF verkar lite lättare för mig. Kanske lär jag mig efterhand att fånga honom med endast den centrala punkten.

J O Härnström - Du skriver att exponeringsmätaren kan bli lurad vid AV eller TV, skulle det kanske fungera att ställa in den på Spotmätning ? (tror jag det heter) om jag nu känner mig osäker på Manuellt läge.
Då jag är nybörjare på det här.

Övar redan på panorering och ska definitivt pröva med olika slutar tider för olika resultat.

Tack åter igen för att ni alla tagit er tid att svara

Mvh Johan
 
Om du är osäker på manuell exponering så kör vidare med "vanlig" Av el. Tv.
Spotmätning lämpar sig bäst för stilla motiv.
 
Jag tycker du kan prova spot eller utökadspotmätning också... Kom bara ihåg att använda centrumpunkten eller zoner i mitten eftersom spotmätningen mäter bara i centrum oavsett använd fokuspunkt... :)
Jag använder ofta spotmätning på flygande fågel tex..

Mvh. Henke
 
Jag tycker du kan prova spot eller utökadspotmätning också... Kom bara ihåg att använda centrumpunkten eller zoner i mitten eftersom spotmätningen mäter bara i centrum oavsett använd fokuspunkt... :)
Jag använder ofta spotmätning på flygande fågel tex..

Mvh. Henke

Det här kan väl inte stämma, åtminstone fungerar spotmätning i vald fokuspunkt med mina Nikon.

Eller tänker du på ljusmätning? För då är det som du skriver att centrumavvägd endast mäter ljuset i mitten, men återigen så mäter mina Nikon ljus vid spotmätning i vald fokuspunkt.
 
Det här kan väl inte stämma, åtminstone fungerar spotmätning i vald fokuspunkt med mina Nikon.

Eller tänker du på ljusmätning? För då är det som du skriver att centrumavvägd endast mäter ljuset i mitten, men återigen så mäter mina Nikon ljus vid spotmätning i vald fokuspunkt.

Jag tänker på ljusmätningen, jag vet inte på Nikon, och vågar inte riktigt svara för min nya 5D Mark III men 7D:n som jag hade mätte alltid ljuset i centrum oavsett vald fokuspunkt..... Alltså när jag använde spotmätning eller utökad spot...

Mvh. Henke
 
Hittade detta efter en snabb sökning på nätet angående ljusmätningen..

Canon 5D Mark III:
Utsnittsmätning, utökad spot (cirka 6,2 % i mitten av sökaren)
Spotmätning (cirka 1,5 % i mitten av sökaren)

Canon 7D:
Utsnittsmätning, utökad spot (cirka 9,4 % i mitten av sökaren)
Spotmätning (cirka 2,3 % i mitten av sökaren)

Och detta på trådskaparens kamera

Canon 70D:
Utsnittsmätning, utökad spot (cirka 7,7% i mitten av sökaren)
Spotmätning (cirka 3,0% i mitten av sökaren)
 
Hittade detta efter en snabb sökning på nätet angående ljusmätningen..

Canon 5D Mark III:
Utsnittsmätning, utökad spot (cirka 6,2 % i mitten av sökaren)
Spotmätning (cirka 1,5 % i mitten av sökaren)

Canon 7D:
Utsnittsmätning, utökad spot (cirka 9,4 % i mitten av sökaren)
Spotmätning (cirka 2,3 % i mitten av sökaren)

Och detta på trådskaparens kamera

Canon 70D:
Utsnittsmätning, utökad spot (cirka 7,7% i mitten av sökaren)
Spotmätning (cirka 3,0% i mitten av sökaren)

Det var som ... Canon är alltså handikappad ;)

Följande gäller för mina Nikon:

Centrumvägd: ca 8 mm cirkel i centrum
Spot: ca 3 mm runt vald fokuspunkt
 
Funktionen för att länka spotmätning av ljuset till den valda autofokuspunkten har funnits länge hos Canon. Den fanns exempelvis i EOS 3, som introducerades 1998. Men i dagsläget är det bara 1DX som har stöd för den. Enklare modeller mäter enbart i mitten när man kör med spotmätning.
 
Fast jag begriper inte vad spotmätning ska vara bra för i ett hundrace.
Det är knappast så att ljuset ändrar sig.
Manuellt borde funka ypperligt.
 
ANNONS