Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fånga Fåglar i Farten - X-T20 + XC 50-230 (gick sådär)

Produkter
(logga in för att koppla)

Jacobssons

Aktiv medlem
Goddag. Har idag stått vid den närliggande dammen och försökt få skarpa bilder av flygande fåglar. Till mitt förfogande har jag min X-T20 och mitt XC 50-230 II. Jag har satt på serietagning (high), och då jag inte hittar något val för AF-C (?) så ändrar jag i "AF-C Custom Settings", dock hittar jag inte något val för AF-S eller AF-C eller automatik för detta i menyn. Lattjade lite med olia AF-C custom settings, men kom fram till att jag inte tyckte att någon vara bättre eller sämre, men möjligen "set 3" då. Den eller standardvalet. So AF-Mode körde jag Zone (max ram) eller Wide Tracking. Tyckte inte någon av dessa gjorde ett bra jobb. Slutartiden stod på ca 1/1000 sek. Jobbade mellan 100mm och 230mm (ja, åsså cropfaktorn jadda jadda). ISO på auto upp till 3200, men då solen sken så ja...höll vi oss runt 200 per automatik.

Körde handhållet med IS på (lär ju inte göra ett skit i dessa rörliga motiv, men den var på). Testade att byta prioritet till focus framför shutterspeed. Vet inte vad det gör för skillnad eller i vilka situationer eller inställningar.

Kom hem med skräpbilder. En bild var användbar. Resten var inga höjdare. Tyckte att när jag hade min Nikon D7000 och mina andra SLR kameror, så var fokusen rappare. Då försökte jag ändå fånga fåglarna denna gång i det fasdetekterande fältet, men många gånger hamnade pippisarna utanför, lite sådär...

I vilket fall. AF-C. Är det någon switch för det? Har haft kameran så länge men inte hittat (eller behövt) använda den på denna kamera. SEn måste jag säga att handhavandet; att behöva gå in i menyer och gräva osv...det känns sådär. Borde kanske valt X-T2 vid mitt köp, men nu vart det som det vart.

Sen har vi gluggen: En budget, XC glugg. Optiken är väl helt okej om man kör upp bländaren, räknar med långa brännvidden som ligger runt 230 ibland (x1.5). Har lärt mig lite i vart fall... Kort slutartid med, resten på automatik eller P så jag kan justera lite lätt. Sen vette tusan om AF motorn i denna är nån formel 1 variant, men så betalade jag inte så mkt för den heller.

Vad gör jag troligen för fel, förutom att jag är ovan? Någon inställning jag missat? Är jag för optimistisk med just denna optik? Fick betydligt bättre bilder med min NIkon och även med min G80 från Panasonic med 100-300 II gluggen. Slump? Kanske.

Tar gärna tips från er som varit med ett tag just när det kommer till foto av fåglar i farten, flygshower osv...
Ha en fin helg och tack för förhand! =)
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Du har en switch framtill på kameran. M, C och S.
Men åh vad trött jag blir. Det VET jag ju men jag har aldrig använt den. Pendlar mellan AF och M med den dagligen. Solsting i maj?

Tack för du ruskade om min hjärna! 👍

Hur är det med övriga inställningar eller är det optikens motor som är för långsam?

Önskar er en bra helg.
 

Marteric

Aktiv medlem
Bara testat lite action med min X-T20 (fotar normalt action med min Canon)...så har väldigt begränsad erfarenhet. Med det lilla jag i alla fall testat har jag inte riktigt lyckats så bra som jag hoppats...(XF35/2 och XF18-55).
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Bara testat lite action med min X-T20 (fotar normalt action med min Canon)...så har väldigt begränsad erfarenhet. Med det lilla jag i alla fall testat har jag inte riktigt lyckats så bra som jag hoppats...(XF35/2 och XF18-55).
Berätta gärna mer om du vill? Nu hade jag ju i och för sig fel inställning men jag får ju känslan att en vanlig DSLR presterar bättre. Mer raka rör så att säga. Men nyare spegellöss kameror kanske är precis lika bra?
 

Brix

Aktiv medlem
Berätta gärna mer om du vill? Nu hade jag ju i och för sig fel inställning men jag får ju känslan att en vanlig DSLR presterar bättre. Mer raka rör så att säga. Men nyare spegellöss kameror kanske är precis lika bra?
X-T20 har bra AF, men det finns definitivt bättre. Man måste ju dock ställa in den för varje given situation för att den ska prestera optimalt.

De bästa spegellösa idag har lika bra AF som de bästa DSLR-kamerorna skulle jag påstå.
 
Senast ändrad:

Jacobssons

Aktiv medlem
Kan man spara kombinerade lägen som en preset i X-T20, eller ä A/C/MF knappen enbart analog? Hade varit gott att ha en setup i en preset (just för flygande fåglar kanske), med Wide Tracking och AF-C samt Serietagning H (som väl också är en analog kontroll?). Går det så hade ju varit smidigt.
 

Jacobssons

Aktiv medlem
X-T20 har bra AF, men det finns definitivt bättre. Man måste ju dock ställa in den för varje given situation för att den ska prestera optimalt.

De bästa spegellösa idag har lika bra AF som de bästa DSLR-kamerorna skulle jag påstå.
Pratar vi Fujifilms X-T4 då eller lutar det mer åt Nikons och Canons (eller Sonys) senaste? Eller alla "nya spegellösa" över lag?
 

Brix

Aktiv medlem
Pratar vi Fujifilms X-T4 då eller lutar det mer åt Nikons och Canons (eller Sonys) senaste? Eller alla "nya spegellösa" över lag?
Sony är de som ligger i topp när det gäller AF, men även X-T4 ska vara riktigt bra. Har själv en X-T3 som också har riktigt bra AF(förhoppningsvis får den dock X-T4's AF-algoritmer i framtiden).
 

PMD

Aktiv medlem
Tar gärna tips från er som varit med ett tag just när det kommer till foto av fåglar i farten, flygshower osv...
Ha en fin helg och tack för förhand! =)
jag tycker att flygande fåglar är något av det svåraste som finns att fotografera. Jag har fotograferat olika flygande fåglar av och till i kanske 6-7 år och har tagit en handfull bilder som jag är någotsånär nöjd med. De flesta bilderna blir helt enkelt inte bra.

Jag har ingen Fujikamera, men mycket man gör när man fotograferar fåglar är oberoende av vilken kamera man har.

IS tycker jag att du ska ha igång. Även om det inte hjälper ett dugg mot rörelseoskärpa så stabiliserar det sökarbilden vilket kan underlätta en del.

Slutartiden bör man ha full kontroll över. Använd alltså inget automatikläge som kan ställa om slutartiden.

Exponeringskompensera (överexponera) om du fotograferar fåglar mot en ljus himmel. Annars blir det en mörk fågelsilhuett mot en välexponerad himmel. Jag har experimenterat mig fram till lämplig exponeringskompensation, men jag lyckas ändå ibland (ganska ofta, faktiskt) inte överexponera tillräckligt mycket. Med råfiler från moderna kameran kan man ofta lyfta skuggor flera steg, men det är bättre att ha exponerat fågeln rätt från början.

Jag föreslår att du inte använder serietagning och inte heller kontinuerlig AF. Ställ in kameran så att slutaren inte utlöses förrän AF:en har låst (brukar gå att göra på rätt många kameror).

Med serietagning och kontinuerlig AF har man lämnat över en hel del till kameran och kan då bara hoppas att det blir bra. Om man gör som jag föreslog ovan har man betydligt bättre kontroll på fotograferandet. När man börjar få lite känsla för vad som krävs för en skarp bild med de inställningarna kan man gå över till mer avancerade AF-inställningar och kanske seriebildstagning, men jag tycker att jag sällan vinner på att använda seriebildstagning. Det blir oftast många dåliga bilder och kanske några enstaka bra. Här är en hyfsad.
IMG_6142.JPG
 
Senast ändrad:

Jacobssons

Aktiv medlem
jag tycker att flygande fåglar är något av det svåraste som finns att fotografera. Jag har fotograferat olika flygande fåglar av och till i kanske 6-7 år och har tagit en handfull bilder som jag är någotsånär nöjd med. De flesta bilderna blir helt enkelt inte bra.

Jag har ingen Fujikamera, men mycket man gör när man fotograferar fåglar är oberoende av vilken kamera man har.

IS tycker jag att du ska ha igång. Även om det inte hjälper ett dugg mot rörelseoskärpa så stabiliserar det sökarbilden vilket kan underlätta en del.

Slutartiden bör man ha full kontroll över. Använd alltså inget automatikläge som kan ställa om slutartiden.

Exponeringskompensera (överexponera) om du fotograferar fåglar mot en ljus himmel. Annars blir det en mörk fågelsilhuett mot en välexponerad himmel. Jag har experimenterat mig fram till lämplig exponeringskompensation, men jag lyckas ändå ibland (ganska ofta, faktiskt) inte överexponera tillräckligt mycket. Med råfiler från moderna kameran kan man ofta lyfta skuggor flera steg, men det är bättre att ha exponerat fågeln rätt från början.

Jag föreslår att du inte använder serietagning och inte heller kontinuerlig AF. Ställ in kameran så att slutaren inte utlöses förrän AF:en har låst (brukar gå att göra på rätt många kameror).

Med serietagning och kontinuerlig AF har man lämnat över en hel del till kameran och kan då bara hoppas att det blir bra. Om man gör som jag föreslog ovan har man betydligt bättre kontroll på fotograferandet. När man börjar få lite känsla för vad som krävs för en skarp bild med de inställningarna kan man gå över till mer avancerade AF-inställningar och kanske seriebildstagning, men jag tycker att jag sällan vinner på att använda seriebildstagning. Det blir oftast många dåliga bilder och kanske några enstaka bra. Här är en hyfsad.
Visa bilaga 150325
Hej! Jag har fotat fåglar förut med diverse kameror, så grundtänket och hyfsad kunskap finns - tyckte bara att min X-T20 betedde sig lite skumt, men det är fler saker med den som inte gör det optimal. Liten sökare är en sak - sen är det annorlunda, i vart fall i mitt tycke, att fota genom en vanlig glas/spegelsökare som på en DSLR. Men det var några matnyttiga tips där som jag tar med mig. Sen är det ju övning, övning, övning såklart.

Undrar lite om man ska fortsätta med central mittpunkt, eller om man ska köra en zon som täcker alla fasdetekterande punkter i mitten (för det är väl mest tillförlitligt?), eller om man ska köra på "zon" tillsammans med AF-C? Ser att man även kan ställa in lite olika AF-C inställningar. Någon som provat mer på det olika och kommit fram till vad som funkar bäst?

Ha en bra dag!
 

Brix

Aktiv medlem
Hej! Jag har fotat fåglar förut med diverse kameror, så grundtänket och hyfsad kunskap finns - tyckte bara att min X-T20 betedde sig lite skumt, men det är fler saker med den som inte gör det optimal. Liten sökare är en sak - sen är det annorlunda, i vart fall i mitt tycke, att fota genom en vanlig glas/spegelsökare som på en DSLR. Men det var några matnyttiga tips där som jag tar med mig. Sen är det ju övning, övning, övning såklart.

Undrar lite om man ska fortsätta med central mittpunkt, eller om man ska köra en zon som täcker alla fasdetekterande punkter i mitten (för det är väl mest tillförlitligt?), eller om man ska köra på "zon" tillsammans med AF-C? Ser att man även kan ställa in lite olika AF-C inställningar. Någon som provat mer på det olika och kommit fram till vad som funkar bäst?

Ha en bra dag!
När det gäller att fota saker i snabb rörelse så kan en OVF vara bättre då en EVF kanske inte riktigt hänger med. De bättre spegellösa har dock väldigt bra EVF:er i dagsläget. Upplever t.ex EVF:en på min X-T3 som väldigt snabb och responsiv.

Att köra med singlepoint är ju generellt sett helt uselt när man ska fota saker i rörelse så inte undra på om du inte får några bra resultat :p Det kanske funkar i vissa situationer, men zon eller wide tracking är ju det man oftast kör med till AF-C.
 
Senast ändrad:

plenty1

Aktiv medlem
Hej. Jag har en X-t3 med 100-400 och har haft flera problem också, men jag sätter en slutar tid på minst 1/2000 s bildstabilisator avstängd. Sedan har jag gjort lite statistik för min egen del hur låst fokus och följande fokus lyckas. Och det är ganska likartat för mina bilder den största avgörande var slutartiden. Jag hade problem med objektivet också, då visade det sig att uv filtret (god kvalité) på något sätt gjorde så att mina bilder blev oskarpa, tog av filtret och det blev bättre. Kanske fel på filtret så nu kör jag utan. Jag har använt fullformat tidigare och min upplevelse är att fuji kameran med mindre sensor behöver kortare slutartid (ngt tekniskt säkert :) )
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Goddag. Nyss hemkommen från den lokala dammen där jag jagat lite måsar för att träna. Testade både Zon (där den näst största rutan verkade ge bra resultat, för ökade jag till max ruta så hängde inte fokusen med med detta objektiv).

Testade även Wide/Following eller vad det nu heter, och där fick jag inte alls så bra resultat. Kan vara min XC optik igen och långsam motor. Har även ställt in så slutaren inte går om inte fokus är satt. Men ja...resultatet var en salig blandning av bilder från knivskarpt till "hej kom och hjälp mig". Sen blev det val nummer 5 iblanda AF-C inställingarna.

Men oj, 10000 timmar minus en timma (och lite övrig tid jag spenderat på detta. Har lite kvar innan jag blir expert om man ska tro att det är dessa timmar man måste lägga ner för att bli expert. Tur att jag inte ska bli det, utan bara bli något sånär duktig.

Hur mkt hänger på min kamera och optik i detta? Har satt kameran på performance, men vet inte riktigt vad det gör: högre upplösning (kameran går inte ner i något EVF viloläget) har jag märkt, men är det även bps?

Testat både 1/1000 och 1/2000 och ja, för att kompensera för alla rörelser (både på mitt håll och där uppe i det blå) så kanske 1/2000 är ett måste. Trodde inte jag skulle behöva gå upp så högt men det blev bra.

Ha en fin eftermiddag och kväll!
 

Joakim88

Aktiv medlem
Hej tycker inte att Fuji xt20 är någon vidare bra fågelkamera alls... Har en xt20 som jag använder på jobbet och tycker att continuous autofocus fungerar dåligt, till och med på människor som går snabbt.

Jag ska inte prata skit om Fuji absolut inte, den kameran är fantastisk på många andra sätt.

Men finns det ens några bra telezoomar till Fuji förutom 100-400 som kostar en del?

Köpte mig faktiskt en Nikon d500 och jag är mer än nöjd. Har fått en hel del bra bilder på alla möjliga fåglar :)

Kamera spelar roll och ett bra objektiv också, tro inget annat! Sen gäller det att behärska tekniken och vara snabb när det händer :)
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Alltså....jag får den känslan med - och den kanske är inte gjord för att ha dessa egenskaper. Men jag är nyfiken hur den presterar med bättre optik.

Hur är det med X-T3 och nya 4:an ?
 

Brix

Aktiv medlem
Alltså....jag får den känslan med - och den kanske är inte gjord för att ha dessa egenskaper. Men jag är nyfiken hur den presterar med bättre optik.

Hur är det med X-T3 och nya 4:an ?
Som jag nämnde tidigare så har X-T3 riktigt bra AF och X-T4 ska vara snäppet bättre ändå. Med lite tur så kommer X-T3 få X-T4:ans AF algoritmer också.

Hade tidigare en X-T2 som också hade bra AF, men X-T3 är klart bättre både när det gäller snabbhet, precision och att fokusera i sämre ljus. Även Fujis lite äldre objektiv med sämre AF ska tydligen få sig ett lyft på X-T3/X-T4 jämfört med tidigare kamerahus. Sen kör ju t.ex X-T30 samma AF-system som X-T3 så den bör prestera lika bra.

Sen gäller det ju dock såklart som jag också nämnde att man ställer in AF:en rätt för varje situation för att få optimal prestanda.
 
ANNONS