Annons

Fånga rök från kall öl?

Produkter
(logga in för att koppla)

ante_77

Avslutat medlemskap
Sitter i Thailand och har bra förhållanden med luftfuktighet, värme och kall öl.
Det blir som en hinna med ånga och rök runt flaskan när man tar den från kylen och ställer ut den på verandan.
Har testat att fånga röken, men det blir inte så mycket med det.
Det enda man ser är själva ölflaskan.

Någon som har tips på hur man kan gå tillväga?
 
Tror det var svart bakgrund och starkt ljus på röken.

Man kan också rita krokiga streck i Gimp och smeta med stor pensel och opacitet kanske 30-50 %.
 
Tror det var svart bakgrund och starkt ljus på röken.

Man kan också rita krokiga streck i Gimp och smeta med stor pensel och opacitet kanske 30-50 %.

Tänkte nästan att det var ljus som behövdes. Men det är där det blir problem...tror jag.
För mycket ljus så blir flaskan väldigt ljus. Tippar på att det ödelägger ljussättningen.

Ut och experimentera med det lilla man vet och tror.
 
Jag tror också på mörk bakgrund för att framhäva den relativt ljusa "röken", eller kondensen. Exponera så att flaska och kondensdimma ser rätt ut, så blir det nog bra.
 
Tänkte nästan att det var ljus som behövdes. Men det är där det blir problem...tror jag.
För mycket ljus så blir flaskan väldigt ljus. Tippar på att det ödelägger ljussättningen.

Ut och experimentera med det lilla man vet och tror.

Vilka problem du har där du sitter och fotar öl i Thailand... :D

Ett sätt att undvika att flaskan blir så ljus är ju att belysa bakifrån. Lagom mycket ljus framifrån för att få flaskan korrekt exponerad, sen rejält med motljus för att framhäva röken och en mörk enfärgad bakgrund.

Lycka till!
 
Nu var jag som vanligt alldeles för otålig med mitt fotograferande och drack upp ölen. Hade ytterligare några chanser på mig men drack även upp dom.
Nåja, det får bli nytt försök imorgon ;)
 
ANNONS