Annons

Får ERR01 med annat objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanRuben

Ny medlem
Hej
Jag har en Cannon 350D med ett EFS 18-55 objektiv. Jag har nu fått ett EF 100-200 objektiv. När jag monterar detta och försöker ta ett kort får jag ERR01. Vrider man dock tillbax objektivet lite så kontakterna ej blir kopllade och justerar focus manuellt så blir det fina bilder. Är detta objektiv inte kompatibelt eller vad är fel?`

MVH
Johan Rubenson

I manualen står att Err 01 innebär att det inte är kontakt mellan kamera och objektiv.
Försökte att använda några gamla Sigmaobjektiv, som jag använt på en EOS 5, på en Canon digitalsystemkamera och fick då Err 01. Kollade då med www.turascandinavia.com och fick beskedet att dessa gamla objektiv inte kan byggas om för att passa till Canons digitalkameror. Framgår av deras kompatibilitetslista http://www.turascandinavia.com/Archive/Site/Compatibility/Sigma/Compati_2007_0410.xls

De objektiv jag försökt använda är ett 24mm/2.8 och ett 14mm/3.5
Det märkliga är att AF-en funkar dvs det funkar att trycka ner avtryckaren halvvägs.

Är det någon som vet hur man elektriskt bländar ner ett sådant objektiv? Eftersom EOS 5 klarar detta så borde man ju kunna apa efter hur den gör… Fast det låter lite jobbigt…
/Harald

ANNONS