Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Får inte in filmen i kameran :)

Produkter
(logga in för att koppla)

Schtibb

Ny medlem
Köpte nyligen 2 rullar Konica Monochrome VX400 24x135 film. Problemet är bara att jag inte lyckas få kameran att greppa filmen när jag skall mata in den. Har suttit i en halvtimme nu och blivit allmänt frustrerad.. Är hålen på filmen för stora för greppen i min kamera!? Har en Minolta XG-1 och har inte haft problem med att få in film i den innan :/ Himla frustrerande.

vet inte hur det funkar med XG1an, men jag kan ge dig tipset att exponera den efter iso 320 .. alltså överexponera den lite lätt...

Det ger mindre brus, och bättre upplösning för kopiorna..

jag har kört VX400an ett tag nu, och jag gillar den..
Kör bara framkallning på labb, och sedan gör jag kopiorna själv

/adam

Tack så hemskt mycket för alla bra:iga kommentarer. Skall köra på iso 320 då :) En kompis till mig pillade lite på den och tryckte in filmen hårt in cylyndern som matar in.. Men det tog ett tag.. antar att man helt enkelt för ha tålamod.

Nu mår ju negativ film generellt sällan dåligt av att överexponeras något men såna små skillnader kan lika gärna bero på hur mätaren är kalibrerad...

ANNONS
Götaplatsens Foto