Annons

Får svarta foton

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerpa

Medlem
Har en gammal D50 med två objektiv. Standard 18-50 och ett tele. Vet att båda fungerar men kameran vill bara ta "svarta" kort.
Provar både Auto och M, långa och korta tider, med blixt men det blir bara svart.
Läste nånstans om att reset:a på en liten knapp under huset men, nej.

Är kameran kaputt eller är det lönt att lämna in den? Vad skulle det isf kosta på ett ungefär?

/Jerker

Det låter som om slutaren har hängt sig. Prova en fabriksreset, den finns i menyn någonstans. Kolla handboken.

Jag gissar att en begagnad D50 är billigare än att fixa din egen.

Per.

Reset gör man enklast genom att hålla ner självutlösarknappen snett bakom avtrycket och knappen bakpå där man växlar till serietagning etc, båda märkta med grön punkt. De ska hållas ner ungefär två sekunder för att vissa inställninar ska gå tillbaka till grundläge.

Men det verkar inte som att det är felet på din kamera, utan mer troligt är att det är något mer allvarligt, exempelvis att slutaren inte går, eller någonting i elektroniken. Det är helt omöjligt att avgöra både vad det kan vara för fel och vad det kan kosta utan att undersöka kameran. Så en Nikon-verkstad bör nog vara nästa anhalt.

Reset gör man enklast genom att hålla ner självutlösarknappen snett bakom avtrycket och knappen bakpå där man växlar till serietagning etc, båda märkta med grön punkt. De ska hållas ner ungefär två sekunder för att vissa inställninar ska gå tillbaka till grundläge.

Sant, men det finns väl en nivå av reset till?

Per.

Om slutaren inte öppnar är ju lätt att se om du tar bort objektivet och tittar in i kameran samtidingt som du trycker in avtryckakarknappen, lättast syns det naturligtvis på lite längre tider.

När jag tar ett kort så låter det som vanligt, att den fäller upp o ner och allt det där. Sen när bilden ska visas är det bara svart. Likaså på minneskortet.

Går jag in i menyn och in under skiftnyckeln har jag gått in på spegellås och valt Ja, så den fälls upp när man trycker på avtryckaren. Så själva mekaniken verkar ju fungera.

Har nu åter igen gjort följande:
- Tagit bort skyddet som vissa fortfarande tycker är roligt att skriva
- Tryckt i 2 sek på de två grönpunktade knapparna
- Tryckt på knappen under huset, en så kallad full reset.
- Formaterat minneskortet, fungerar i kompaktkameran.
- Provat Auto, MASP och alla andra figurer.
- M på 5sekunder, den gör allt den ska, dvs den slår upp och ner, men visar sen ett svart kort.
- Bytt objektiv
- Öppnat bilderna i photoshop och dragit upp kurvan för att ev se nån kontur på något men absolut inget.
- Kurvorna i kameran visar enbart ett högt streck på svart.

Men antar att det är... och självklart kommer jag inte på ordet jag söker. Sensorn, vet inte om jag tänkte på det men det elektroniska är väl det som föråldrat sig.
Blir ingen ny D50, isf blir det något nyare. Men tänkte iaf höra med er om ni hade dån idé vad det kunde vara. För det kom bara så där. Tog några kort, stoppade undan den nån timme och sen blev det bara svarta bilder.

Så här ser det ut om slutaren är stängd (övre bilden)resp öpppen (undre bilden), det här är visserligen en Canon 400D men din Nikon fungerar likadant.

Bilagor

• IMG_0005Fs.jpg
    IMG_0005Fs.jpg
    17.7 KB · Visningar: 634
  • IMG_0006FS.jpg
    IMG_0006FS.jpg
    19.1 KB · Visningar: 631
Okej, spegeln fälls upp, men öppnas slutaren?

Där är jag för novis, hur ser jag det? När spegeln fälls upp ser jag en grönblå ruta. Inget annat rör sig. Inte vad jag hinner se iaf.

Om jag har objektivet på och kör bulb, som är lättare att se. Då kan jag se att den öppnar lite/mycket.

Edit:
Såg inte bilderna. Fällde upp spegeln via skiftnyckeln och den är grön, dvs det finns inget "lock" för. Är det det som är felet då?

Senast ändrad:
Njae, om jag inte har helt fel så ska det bli som du säger när du kör på spegeluppfällning. Det innebär att spegeln fälls upp och att slutaren öppnas för att du ska komma åt inne i huset. Testa istället att ta en bild med någon sekunds slutartid. Då ser du om det öppnas eller stängs en ridå!

Benjamin

Kameran kanske måste ställas in för att kunna ta utan objektiv; de flesta kameror vägrar att lösa ut i grundläget om inget objektiv sitter på.

Njae, om jag inte har helt fel så ska det bli som du säger när du kör på spegeluppfällning. Det innebär att spegeln fälls upp och att slutaren öppnas för att du ska komma åt inne i huset. Testa istället att ta en bild med någon sekunds slutartid. Då ser du om det öppnas eller stängs en ridå!

Jag provade nyss på min Nikon D90, av ren nyfikenhet. Det är mycket svårt att hinna se slutaren, även om man använder en lång slutartid. Spegeluppfällning och slutaröppning verkar gå rasande kvickt.

Per.

PS. Det blev en mycket vit och fin bild med objektivet bortmonterat och 1s slutartid! :)

Jo, det är väl i princip omöjligt... Men å andra sidan så visar det ju att slutaren inte har hängt sig i stängt läge om man kan se sensorn under exponeringstiden... Alltså kan det vara något annat som spökar.

Har en gammal D50 med två objektiv. Standard 18-50 och ett tele. Vet att båda fungerar men kameran vill bara ta "svarta" kort.
Provar både Auto och M, långa och korta tider, med blixt men det blir bara svart.
Läste nånstans om att reset:a på en liten knapp under huset men, nej.

Är kameran kaputt eller är det lönt att lämna in den? Vad skulle det isf kosta på ett ungefär?

/Jerker

Jag hade samma problem lite då och då med min D80. Det visade sig vara dålig kontakt mellan kamerahuset och objektivet. Du kan försöka rengöra kontakterna.

Jag provade nyss på min Nikon D90, av ren nyfikenhet. Det är mycket svårt att hinna se slutaren, även om man använder en lång slutartid. Spegeluppfällning och slutaröppning verkar gå rasande kvickt.

Per.

PS. Det blev en mycket vit och fin bild med objektivet bortmonterat och 1s slutartid! :)

Det kan inte vara svårt att se om slutaren är öppen eller ej, även om själva öppnandet och stängning går rasande kvikt,

Det kan inte vara svårt att se om slutaren är öppen eller ej, även om själva öppnandet och stängning går rasande kvikt,

Om man sett en slutare och en sensor någon gång vore det lätt, men det kanske det inte är så många som har! Jag inser att det jag såg var sensorn, och den var grönaktig.

Hur ser slutaren ut, när den är stängd?

Per.

ANNONS
Götaplatsens Foto