Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Får svarta foton

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur som helst vare sig slutaren fungerar eller inte så blir det inga bilder ur kameran och en reparation ter sig inte ekonomiskt försvarbar om den ens är möjlig, jag vet inte hur länge Nikon håller reservdelar till sina äldre utgågna modeller, och bara felsökning och kostnadsförslag bleve sannolikt dyrare än kamerans marknadsvärde. Så förmodligen blir det för TS att se sig om efter någon ersättare, de dyra "klenoderna" tappar tyvärr relativt snabbt sitt värde.

Oj vad många tankar det blev i tråden, men det är kul.
Nä något med Live finns inte. Kan däremot kolla på gamla tagna kort, så displayen är det inte något fel på heller ;)

Men det blir nog som jag tänkte mig från första gången jag startade och den inte ville vara med, att köpa ny. Dock var frugan tveksam till detta just nu. Å andra sidan har jag nu fått jobb och sneglar redan på en.
Hon ville dock byta till Canon, tills jag sa att vi har alla objektiv samt fjärrkontroll till Nikon. Visst, men kan sälja objektivet men... ähh. För mig kvittar det. Inför detta köp var det tvärtom ;)

Jag tackar ändå för alla tips och idéer ni kom med. Det får väl bli en leksak till grabben när han fyller 1år, har även en suddigt objektiv. Det ska börjas i tid.

Nu är der inte säkert att du har så stor användning för dina objektiv även om du fortsätter med Nikon, det beror på vilken Nikonmodell och vilka objektiv du har, Nikor har rört till det för sina användare.
Så här är det, när autofokus (AF) infördes så gjorde Canon det radikala att byta objektivfattning och överge den mekaniska kopplingen mellan kamerahus och objektiv med motorer för bländare och fukusering i objektiven, det var de (då) ensamma om, övriga behöll mekaniken och placerade AF-motorn i kamerahuser och förband den med objektivet medels en mekanisk överföring. Sedan har Nikon m.fl. följt i Canons spår stegvis med en rad övergångsstadier. Din D50 har AF-motorn i kamerahuset medan nyare Nikon i de billigare serierna: (D40, D40X, D60, D3000, D3100, D5000 och D5100) saknar AF-motor i huset och kräver därför att nyare objektiv med AF-motor i objektivet används för att få fungerande AF, de äldre objektiven passar fysiskt men AF fungerar inte med dem, för att få fungerande AF med de äldre objektivkonstruktionerna krävs mins D80 eller senare o dyrare modeller.

Då är det väl lika bra att fråga direkt innan man beställer.
Har nämligen tittat på en Nikon D5100.

Har som sagt ett tillhörande 18-50. Blir det ett manuellt objektiv nu, så att säga. Att jag måste vrida fram skärpan själv?

Sen har jag ett (var tvungen att kolla i gamla bloggen)
AF-S VR Zoom-Nikkor ED 70-300mm f/4.5-5.6G IF
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=13743

Så, vad "händer" med mina objektiv?

Ok, hittade lite här:
Autofokus tillgänglig med AF-S- och AF-I-objektiv. Autofokus är inte tillgängligt med andra typ G- och D-objektiv, AF-objektiv (IX NIKKOR och objektiv för F3AF stöds inte) och AI-P-objektiv. Objektiv utan processor kan användas i exponeringsläge M men då fungerar inte kamerans exponeringsmätare. *Den elektroniska avståndsmätaren kan användas med objektiv som har en maximal bländare på f/5.6 eller snabbare.

Då fungerar alltså mitt tele, men inte original.

Senast ändrad:
Då är det väl lika bra att fråga direkt innan man beställer.
Har nämligen tittat på en Nikon D5100.

Har som sagt ett tillhörande 18-50. Blir det ett manuellt objektiv nu, så att säga. Att jag måste vrida fram skärpan själv?

Sen har jag ett (var tvungen att kolla i gamla bloggen)
AF-S VR Zoom-Nikkor ED 70-300mm f/4.5-5.6G IF
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=13743

Så, vad "händer" med mina objektiv?

Ok, hittade lite här:

Då fungerar alltså mitt tele, men inte original.

Gå på frugans linje och byt till Canon. Då slipper Ni trassel.

En ny kamera ska ju in igen, men då jag redan har ett objektiv jag är nöjd med så känns det även fel att byta. Vi får enkelt se hur det blir.

Gå på frugans linje och byt till Canon. Då slipper Ni trassel.
Byta till Canon för att slippa trassel???

Det skulle då jag aldrig våga lova någon! Det kan väl inte ha undgått dig att Canon är det märke som har allra mest problem med autofokusens noggrannhet? Finns massor skrivet om detta både här och på andra ställen. Samt till råga på allt dessutom har sämst produktionskontroll av alla (dock har Sigma nästan lika dåligt rykte när det gäller produktonskontroll).

Men jag håller i och för sig med dig om att Nikons alla femtioelva olika objektiv-varianter är en röra utan like. De har inte alls det största systemet (trots att de har haft samma mekaniska fattning sedan år 1959). Det ser bara så ut. De har i själva verket den allra största röran! De borde ha gjort som i stort sett alla andra - bytt till en modernare objektivfattning när de gick över till autofokus. Samt ändrat den bakvända vridningen när man monterar/tar loss objektivet, så att den går åt samma håll som alla andras objektiv (och åt samma håll som allt annat i samhället, som vattenkranar, normala skruvar etc. när man lossar respektive drar åt dessa).

När någon av mina kompisar vill ha hjälp med att hitta ett objektiv som passar till deras Nikon, så känns det som att hamna i en mardröm. Man kan få hålla på i evigheter - enligt min erfarenhet har säljarna ofta fel om vilken version deras objektiv har. Man känner sig därför väldigt ofta osäker på ifall det är ett fynd- eller ett överpris som begärs. I Nikons fall har de massor av subsystem, som bara är delvis eller inte alls kompatibla med varandra. Vissa kombinationer av objektiv och kamera kan t.o.m. skada kameran och/eller objektivet!

Men om du vill byta till Canon för att slippa trassel, så kommer du enligt min erfarenhet ur askan i elden. Du får fråga dig själv vilka nackdelar som du tycker är värst, och välja bort det systemet.

För egen del kör jag med ett system som är mycket mer av ett system än Nikon och Canon någonsin har varit. Där ALLA objektiv (sen 25 år tillbaka) är fullt kompatibla med alla hus. Full AF, autoexponering, autonedbländning, antiskak (i husen), EXIF etc. Inga problem eller fallgropar någonstans. Det finns inget annat system som kommer i närheten.

Kan förstås skriva mycket mer om detta och andra saker (t.ex. att det systemet också har bäst precision i autofokusen), men är rädd att jag nu är på väg att komma lite väl Off Topic...

Kontentan är i alla fall att du naturligtvis inte alls behöver byta system, även om detta föreslås... :)
.

Senast ändrad:
Man får nu igentligen inte föreslå märkesbyte i ett märkesforum, så jag liksom Gunnar ovan avstår. Det finns ju olika alterrnativ med olika för och nackdelar. Gunnar svartmålar nog lite i överkant. Att det skulle vara att gå från askan till elden att byta från Nikon till Canon håller jag inte med om, de AF-problen Canon haft gällde främst 1DIII och 5DII men är i båda fallen historia nu i övrigt inte värre än andra, vilket naturligtvis inte är gott nog, man ska dock hålla i minnet att AF-noggranheten i allmänhet gäller för f:2,8, vilket inte är nog för f:1,2, men de som behöver det brukar få sin utrustning mer noggrant kalibrerad. Vissa Sonymodeller gör en extra koll av fokusintällningen vilket dock medför en annan nackdel att det tar lite tid. Men det är ju bra att alla inte är lika utan att man kan få välja det som passar en själv bäst. kan ju bara tillägga att alla Canons EF objektiv passar till samtliga EOS sedan 1987, till APS-C även EF-S, äldre Sigma (ev. även andra tredjepart) fungerar inte alltid med nyare kameror, kan gälla olika kameramärken.

Fast nu är jag inte så intresserad av att veta vad som är bäst hit o dit. Så insatt och intresserad är jag inte. Ligger på en amatörnivå som fotar mest det vardagliga och natur.

Däremot så gillar jag, om man får säga så, klicket/ljudet när man tar fotot med Canon. Sjukt, jag vet inte.. Men sen är 50/50 om vilket märke man väljer. Det går att vända allt fram o tillbaka flera gånger om. Det eviga kriget så att säga.

Ville väl från början bara veta vad som kunde vara fel med den jag hade. Har ändå fått många tips och idéer om vad man kan utesluta.

Tyvärr är det nära, men ändå inte till mellandagarna o jul för att ev få ett bra pris på en kamera, men man vill ju ha något innan dessa högtider. Vi får enkelt se. Blir väl ett impulsköp eller så väntar man. Kan man köpa tre bilar på ren impuls då går det nog med en kamera också. ;)

Fast nu är jag inte så intresserad av att veta vad som är bäst hit o dit. Så insatt och intresserad är jag inte. Ligger på en amatörnivå som fotar mest det vardagliga och natur.

Däremot så gillar jag, om man får säga så, klicket/ljudet när man tar fotot med Canon. Sjukt, jag vet inte.. Men sen är 50/50 om vilket märke man väljer. Det går att vända allt fram o tillbaka flera gånger om. Det eviga kriget så att säga.

Ville väl från början bara veta vad som kunde vara fel med den jag hade. Har ändå fått många tips och idéer om vad man kan utesluta.

Tyvärr är det nära, men ändå inte till mellandagarna o jul för att ev få ett bra pris på en kamera, men man vill ju ha något innan dessa högtider. Vi får enkelt se. Blir väl ett impulsköp eller så väntar man. Kan man köpa tre bilar på ren impuls då går det nog med en kamera också. ;)

Mellandagsrea brukar var något som de stora varuhusen stoltserar med. Men billigast är de sällan.
Gör en enkel koll på prisjakt. Åk sedan till Mediamarkt, Elgiganten, Siba m fl, så inser du att mellandagsrean nästan kommer ner till de bästa butikernas priser.

Petter ...

Lycka till med kameraköpet, det brukar bli lite märkesdiskusioner i liknande trådar det är ganska naturligt att jämföra lite, man får lov att sovra lite bland inläggen. Tyvärr fanns det inget svar på den ursprungliga frågan, men den var ju berättigad, ibland finns det enkla lösningar men inte så denna gång. Köp så det du tycker passar dig. En tes som kommer sanningen nära är: "Det finns nu inga dåliga kameror utan bara kameror med olika egenskaper att välja mellan efter eget gottfinnande". Lycka till!

ANNONS
Götaplatsens Foto