Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Följande fokus på Panasonic FZ1000?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ann-Cathrine

Aktiv medlem
På Panasonic FZ1000 finns AFC och AFF men det jag söker är att kunna låsa fast fokus vid en fågel eller annat rörligt motiv och så länge fågeln befinner sig inom sökarens område, oavsett åt vilket håll den rör sig, så ska fokus automatiskt följa fågeln medan jag tar bilder. Jag vill också att det ska synas antingen i sökaren eller på displayen hur fokusområdet rör sig med fågeln. Fokus ska alltså följa det objekt som jag valt ut, t ex en fågel vid en fågelmatare och sedan följa fågeln tills att jag själv bryter och väljer att fokusera på något annat.

Är detta möjligt på denna kamera?

Verkar som det är anda raden i tabellen här, tracking.

Vad symbolerna betyder, var på kameran du hittar knapparna, kan jag inte hjälpa till med.

Verkar som det är anda raden i tabellen här, tracking.

Vad symbolerna betyder, var på kameran du hittar knapparna, kan jag inte hjälpa till med.
Tack för tips! Följande fokus är inte det samma som "true tracking" då fokus lätt försvinner och kameran börjar fokusera på exempelvis bakgrunden istället. Det blir alltså inget "lock focus" utan följande fokus fungerar bara vid enkla tydliga motiv med en tydlig bakgrund där dessa tydligt skiljer sig från varandra. Det fungerar alltså dåligt om man vill fota flygande fåglar som bitvis rör sig mot en bakgrund av grenar, löv osv.

Hej,
Funktionen finns där "AFF" se sidan 41 > 42 i manualen men hänvisar till att
(Movement cannot be predicted) Inte tillförlitligt med andra ord,, Prova..

Jag har ägt en FZ1000. För fågelfoto vill jag påstå att det bästa sättet är att programmera AF/AE-lock knappen att vara AF-ON. Du väljer sedan bort AF vid slutartryckning. Därefter väljer ju AF-C och grupp av centrala fokuspunkter eller enskild punkt.

Det innebär att kameran inte längre försöker fokusera när du trycker in slutaren. Istället sköter du detta med AE/AF-lock knappen. Det tar någon timma att träna in det i muskelminnet men sen är det här det bästa man kan göra på den här kameran. Det här fungerar väldigt bra på stillasittande fågel och hyggligt på BIF (birds in flight).

Så för att slutligen svara på din fråga: Följande 3D/motiv-fokus på det sätt du beskriver, som finns på lite nyare kameror, finns tyvärr inte. FZ1000 är trevlig och är en bra fågelskådarkamera.

Begreppsförvirring.
Ja, en hel del i den här tråden.
Låst fokus brukar betyda att kameran inte fokuserar mer alls. Den låter fokuseringen stå still där den är, ofta efter att ha autofokuserat en gång.
Följande fokus avser fokusering som kontinuerligt pågår. Sådant har funnits i många herrans år, men varit baserat på mer eller mindre kluriga algoritmer som försöker förstå vad det är som ska följas. I början var det bara något som var på ungefär samma avstånd som man fokuserade på nyss, enligt teorin att det var osannolikt att avstånden till motivet ändrades mycket på kort tid. Fungerade någorlunda vettigt när kamerorna fick mer än 40 AF-punkter.
Sedan kom extra mätare som kunde se färgen på det man fokuserade på och därför kunde skilja en spelare med röd tröja från en med gul.
Nästa steg var rudimentär igenkänning av både motiv och färg, som stöd till AF.
Motivigenkännande fokus fick vi fullt ut först med kameror som fokuserar på bildsensorn och dessutom har tillräcklig beräkningskapacitet för att kunna hitta ögon och skilja fiskmåsar från utedass.
Först när motivigenkänning kombineras med följande fokus får man fullt ut den funktion som efterfrågas här. Alltså att man kan be kameran fokusera på något som flyger förbi och den då känner igen detta föremål som en fiskmås och sedan försöker hålla fokus just på denna mås, oavsett hur den flaxar omkring i sökarbilden. En del kameror är förbluffande bra på det här, speciellt om bakgrunden inte liknar måsen alls utan mest består av himmel och kanske något utedass.

Tack för tipset!

Vad blir den främsta fördelen med att fokusera på det här sättet? Jag har märkt att själva fokusområdet bara syns när man trycker på AF ON och man har sen svårt att se om objektet är i fokus eller inte. Focus peaking fungerar ju bara vid manuellt fokus och i övrigt ser man bara "fokusrutan" men ges ingen mer vägledning.

Hur använder du "back button focus" för flygande fåglar? Iom att kameran inte kan låsa på ett visst motiv och AFC inte klarar snabbare rörelser utan risken är då stor att objektet hamnar utanför fokus.

Jag har ägt en FZ1000. För fågelfoto vill jag påstå att det bästa sättet är att programmera AF/AE-lock knappen att vara AF-ON. Du väljer sedan bort AF vid slutartryckning. Därefter väljer ju AF-C och grupp av centrala fokuspunkter eller enskild punkt.

Det innebär att kameran inte längre försöker fokusera när du trycker in slutaren. Istället sköter du detta med AE/AF-lock knappen. Det tar någon timma att träna in det i muskelminnet men sen är det här det bästa man kan göra på den här kameran. Det här fungerar väldigt bra på stillasittande fågel och hyggligt på BIF (birds in flight).

Så för att slutligen svara på din fråga: Följande 3D/motiv-fokus på det sätt du beskriver, som finns på lite nyare kameror, finns tyvärr inte. FZ1000 är trevlig och är en bra fågelskådarkamera.

Tack för tipset!

Vad blir den främsta fördelen med att fokusera på det här sättet? Jag har märkt att själva fokusområdet bara syns när man trycker på AF ON och man har sen svårt att se om objektet är i fokus eller inte. Focus peaking fungerar ju bara vid manuellt fokus och i övrigt ser man bara "fokusrutan" men ges ingen mer vägledning.

Hur använder du "back button focus" för flygande fåglar? Iom att kameran inte kan låsa på ett visst

Jag får reservera mig för att det var ett tag sedan jag använde kameran. Mitt minne säger mig att det var bästa sättet och att alla Autofokus-metoder på den kameran var alldeles för oförutsägbar för att använda på BIF. Jag använde den mest för stillasittande fågel och mer sällan på flygande fågel. Av den enkla anledningen att jag anpassade mig till vad den är bra på.

Med AF-ON får du snabbare manuell kontroll över AF och det blir dessutom lättare att använda Manuell fokus med focus peaking i kombination med AF.

Så länge fågeln inte är jättenära så kommer fokusområdet inte vara jättestort och om du förfokuserar på område som är ungefär på det avståndet fågeln är innan eller i samband med bilderna kommer nog fågeln vara i fokus ändå.

Om du får suddiga bilder så är nog risken lika stor att det rör sig om rörelseoskärpa.

Det skulle hjälpa lite vad det är för fåglar du fotar. Storlek och avstånd. Och om du lägger upp lite exempelbilder i ditt galleri med exempel på bilder som du vill ska bli bättre kan säkert flera medlemmar svara på om det är just bättre AF du behöver.

ANNONS
Götaplatsens Foto