Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stjärnhimlar, Instagram och lite till

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
Eftersom jag tycker jag fastnat lite i mitt sätt att fota försöker jag medvetet göra sånt jag inte gjort tidigare. Igår fotade jag lite stjärnor, och ett par frågor dök upp

1
Hur ställer jag in skärpan rätt?Låter som en konstig fråga och det var det minsta jag funderade på innan jag försökte. Jag har en Sony A99 och igår provade jag med Tamrons nya 24-70/2,8 resp det Sony 70-200/2,8G. Autofokus fungerar inte, i varje fall inte för mig, den låser inte skärpan och objekten är onekligen väldigt små. Alltså manuell fokus. Vad jag aldrig noterat tidigare eftersom jag kör mest på autofokus var att det inte går att vrida avståndsinställningen "i botten" åt oändlighetshållet, av ngn anledning går det att "gå förbi" oändlighet och det blir oskarpt "åt andra hållet". Alltså provade jag förstås manuell fokus med kontroll i sökaren. Utan peaking syns inte när det är skarpt. Peaking verkade fungerade, stjärnorna lyste rött vid ungefär rätt fokus. Jag säger ungefär, för jag kunde ändra fokuseringen en del och andra stjärnor lyste då upp i rött (den färg jag valt för peakingfunktionen). Summasummarum, hur ska jag egentligen göra? (Obs, jag pratar inte om oskärpa pga av stjärnornas relativrörelse, det kommenterar jag nedan)

2
Provade med ett antal exponeringstider mellan 2 och 30 sek. Vid 30 och 15 s syns stjärnorna som streck på displayen direkt utan förstoring. Vid 8 och 4 s syns att det är streck när jag kör med display-förstoringen på. Det gör det vid 2 s också, men mindre tydligt, försvinner nästan i den allmänna skärpan jag talade om i 1 ovan.Jag är ju väl medveten om vad det beror på (jordrotationen) men funderar ppå om det finns ngt praktiskt knep som jag inte tänkt på ( och utan att skaffa motordrivna stativ/ kikare). Kortare slutartider än 2 s kräver att jag går upp lite för högt i ISO 3200 och högre) för att jag ska tycka det blir bra.

3
Så till ngt helt annat. Såg att det fanns en Instagramgrupp. Går det att få över Instagrambilder direkt till datorn? Jag menar utan att gå via mobilens Bilder/bildrulle? Frågar därför jag tog en del Instagrambilder innan jag ställt in telefonen så att den fick "tillåtelse" att spara Instagrambilderna i mobilens bildbibliotek. Jag har alltså Instagrambilder som inte finns på mobilens bildbibliotek
 
1. Använd live display
2 för att stjärnor ska förbli prickar så ska du ha slutartider som är 600/brännvidden.

Edit: vad har du för brännvidd? 2 sek och det blir streck betyder att du kör 300mm
 
1. Använd live display
2 för att stjärnor ska förbli prickar så ska du ha slutartider som är 600/brännvidden.

Edit: vad har du för brännvidd? 2 sek och det blir streck betyder att du kör 300mm

1 Provade både med live display och sökaren. Live display var den jag använde mest (tillsammans med fokus peaking)
2 Just serien med slutartiderna 2/4/8/15/30 s körde jag med 160 mm
 
1 Provade både med live display och sökaren. Live display var den jag använde mest (tillsammans med fokus peaking)
2 Just serien med slutartiderna 2/4/8/15/30 s körde jag med 160 mm

Kom på att jag inte stängde av skakreduktionen, det ska man ju göra vid långa tider. Kan et ge så påtagligt resultat?
 
Då lär du få problem om du inte använder nåt som kan kompensera för jordens rotation.

Live display är de enda jag använder för fokus på natthimmeln. Sökaren är värdelös till detta!

Har du det på stativ så ska du inte ha bildstabilisering igång. Men den ger inte upphov till dina streck. Det är slutartiderna.
 
1. Jag siktar på något ljust långt bort. Månen fungerar eller en lampa långt iväg och sätter focus på manuell så blir det alltid bra.

2. Tider runt 10s får jag runda stjärnor med mitt Tamron 17-50 2.8 på 17mm f2.8. ISO 400-800 typ.
 
Jag har också blivit intresserad av att fota stjärnhimlen men har ingen aning om hur man gör.
jag tycker en sådan här bil är ruskigt fin till exempel

http://www.flickr.com/photos/starcklover/9500697719/

hela flickr är full av sådanna bilder. Kan man alltså inte fixa det med sin vanliga utrustning, som i mitt fall är en canon 600d, tamron 17-50 och ett stativ?

en grej till. Kollar man upp på himlen ser man ju inte vintergatan så otroligt tydligt som på bilden, man ser det inte alls tycker jag. bara en svart himmel med små prickar. hur får man det så tydligt? Lång slutartid bara?
 
Jag har också blivit intresserad av att fota stjärnhimlen men har ingen aning om hur man gör.
jag tycker en sådan här bil är ruskigt fin till exempel

http://www.flickr.com/photos/starcklover/9500697719/

hela flickr är full av sådanna bilder. Kan man alltså inte fixa det med sin vanliga utrustning, som i mitt fall är en canon 600d, tamron 17-50 och ett stativ?

en grej till. Kollar man upp på himlen ser man ju inte vintergatan så otroligt tydligt som på bilden, man ser det inte alls tycker jag. bara en svart himmel med små prickar. hur får man det så tydligt? Lång slutartid bara?

Det måste vara klar luft en bra bit från ljus och städer. Samt ingen måne på himmeln, då ser man vintergatan tydligt. Rätt focus, f2.8, slutartid ca 8-12 sek, iso 800-1600 så får du lätt med vintergatan i ditt kort. Om den inte skulle synas i kameran så ljusa upp himmeln i PS/lightroom/mf. så kommer vintergatan fram.
 
ok tack så mycket för det. Ska bli kul att testa vid tillfälle för att se hur resultatet blir :)

men hur är det med rotationen? kan man ha en slutartid på 15 sek utan att stjärnona blir streck?
 
3. Tror att du ska kunna ladda ner dina Instagram-bilder från statigr.am (om det inte funkar på instagram.com). Sitter på mobilen just nu och kan inte testa, ser annorlunda ut på datorn tror jag. Jag har lyckats själv någon gång vet jag.
 
ok tack så mycket för det. Ska bli kul att testa vid tillfälle för att se hur resultatet blir :)

men hur är det med rotationen? kan man ha en slutartid på 15 sek utan att stjärnona blir streck?

För FF-hus så är det brännvidder mindre än 40mm. Annars måste du ha nåt som kan följa jordens rotation.

/stefan
 
Då justerar du bara med iso:n istället eller?

Yep, dess bilderna är de första jag tagit på stjärnorna, inga höjdare men fick i alla fall med stjärnor samt vintergatan. De är tagna som jag sa tidigare. Dock tror jag att till nästa gång ska jag dra upp ISO lite till. 1000-1600 istället för 400 - 800, då mina bilder fick fult brus från att jag tvingade upp exponeringen efteråt i LR.

http://www.flickr.com/photos/100238314@N08/sets/72157635038470321/
 
Formeln för APS-C är 400/brännvidden. 15 sek överstiger tiden för att de ska förbli prickar för 17mm. Sen beror det även på distorsionen på objektivet i dess kanter.Själv accepterar jag alltid lite streckning för att kringå för mkt brus.

/Stefan
 
1. Jag siktar på något ljust långt bort. Månen fungerar eller en lampa långt iväg och sätter focus på manuell så blir det alltid bra.

2. Tider runt 10s får jag runda stjärnor med mitt Tamron 17-50 2.8 på 17mm f2.8. ISO 400-800 typ.

1 Just det var problemet, jag var ute på landet långt från alla ljus just för att få bilderna så bra som möjligt och där fanns inga lampor runt omkring, måne såg jag inte heller, men ok, jag förstår. Tack för hjälpen!

2 Skulle gärna vilja använda längre brännvidder ibland
 
ANNONS