Annons

För lång slutartid AV fotbollsfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

MIa-83

Aktiv medlem
Nja, mitt "tips" ovan i den här tråden är baserat på att fotografera fotboll.
Med just 1Dx mkII. Konceptet fungerar även med vissa andra kameror.
(Inklusive Sony A9, där jag använde samma koncept när jag testade den förra året).

Vissa matcher är det riktigt starkt solljus på delar av planen. Och skugga på andra delar av planen.
Kör du med Tv-läget i starkt ljus, så kommer kameran att blända ner objektivet.
Vilket rent generellt är något man inte vill. För att kunna behålla ett kort skärpedjup.
(Sport innebär rent generellt en väldans massa färgstark reklam i bakgrunden.
Vilken tenderar att förstöra bilderna. Där gör ett kort skärpedjup stor skillnad).

Kör du med M och Auto-ISO så finns exakt samma risk som ovan, att kameran bländar ner.

Genom att använda "konceptet" med att ställa in "längsta" möjliga slutartid i kameran.
Bländarprio med "full glugg" och Auto-ISO.
Så får du frysta rörelser, kort skärpedjup (=rena snygga bakgrunder) och lägsta möjliga ISO på de mörkare delarna av planen på en och samma gång.

Bör tilläggas att ovanstående tyvärr inte funkar på alla kameror.
(Ett gäng fotbolls-bilder där jag använt ovanstående "koncept" finns här:
https://blog.jkpg-sports.photo/2018/12/25-images-summarizing-2018-fifa-world.html )
Det härdet konceptet jag använder med Canon 90D'n så det jag är ute efter - TACK :) Tycker som du att skärpedjupet blir mycket snyggare på det viset. Så med andra ord, nästa blondinfråga; var ställer jag in "längsta" möjliga slutartid på Canon 1Dx mk ii:an?

Det verkar nämligen som att 90D'n "sköter" det själv i AV-läget.
 

MIa-83

Aktiv medlem
Detta var nytt för mig.
Så har jag inte tänkt förut men det är ju en bra idé om man har en kamera som klarar det.
En bra dag är när man lär sig något nytt.
Jag fick det tipset att använda AV just för sportfoto av dessa anledningar som Daniel nämner. Har funkat SKITbra på min Canon90D så det är ju super om det funkar på 1Dx mk ii
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Det härdet konceptet jag använder med Canon 90D'n så det jag är ute efter - TACK :) Tycker som du att skärpedjupet blir mycket snyggare på det viset. Så med andra ord, nästa blondinfråga; var ställer jag in "längsta" möjliga slutartid på Canon 1Dx mk ii:an?

Det verkar nämligen som att 90D'n "sköter" det själv i AV-läget.
Under ”röd” meny, andra fliken —> ISO —> min.slutartid.
Sidan 168 i manualen som finns här: https://www.canon.se/support/consumer_products/products/cameras/digital_slr/eos-1d_x_mark_ii.html?type=manuals&language=

Rekomenderar att du ställer in allt optimalt för fotboll gällade AF osv, sparar det som en ”custom setting”. Gör tillbaks till AV-läge Och sedan återställer min.slutartid till auto.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Kör du med M och Auto-ISO så finns exakt samma risk som ovan, att kameran bländar ner.
Gör du så på Nikon och kameran inte kan sänka ISO mer så får du överexponering. Parametrar som inte står på auto ändras alltså inte. Med reservation för att konsumentmodeller skulle göra annorlunda, men det tror jag inte.
 

MIa-83

Aktiv medlem
Jag köper resonemanget. För egen del kör jag manuellt med Auto-ISO alternativt helt manuellt, just med tanke på det du skriver om skiftningar på planen eller den arena man fotar på.

Eftersom frågeställaren inte verkar vara bekväm med M-läget föreslog jag en kompromiss som åtminstone inte gör att kameran väljer för lång slutartid.
Jag kan vara bekväm med M-läget - det är bara det att för just fotboll har jag fått superfina bilder med konceptet som Sportskjutaren förespråkar ;)
Och därför var jag ute efter om Canon 1Dx MK ii kunde "erbjuda" samma lösning.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Under ”röd” meny, andra fliken —> ISO —> min.slutartid.
Sidan 168 i manualen som finns här: https://www.canon.se/support/consumer_products/products/cameras/digital_slr/eos-1d_x_mark_ii.html?type=manuals&language=

Rekomenderar att du ställer in allt optimalt för fotboll gällade AF osv, sparar det som en ”custom setting”. Gör tillbaks till AV-läge Och sedan återställer min.slutartid till auto.
Se på tusan, samma finns på min gamla X också :)

Men jag tuffar nog på med mitt invanda sätt ett tag till.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag kör både M och auto-ISO och A (bländarprioritet) med auto-ISO.

Valen jag har är fast minsta slutartid eller slavisk minsta slutartid på 1/brännvidden. Inget av det passar mig i ganska många fall på zoomar. Så då blir det M.

Har du t.ex. ett 100-300 objektiv och behöver 1/150s för att frysa rörelserna på det fotograferar, men samtidigt svingar runt kameran för att att följa det man fotograferar eftersom det vägrar följa en jämn panorering utan får för sig att ändra riktning allt som oftast.

Med fast minsta tid kommer 1/150s för långt på 300mm.

Med auto kommer 1/100 vara för lång på 100mm och 1/300 förmodligen vara för kort på 300mm

Det jag saknar är följande:
Auto med min och max dvs att jag kan ange auto men inte längre än 1/150s men inte nödvändigtvis kortare än 1/250s. Nu finns inte inställningen så jag kan inte hävda bestämmt att det skulle vara den perfekta lösningen, men jag tror att jag sällan skulle använda M-läget om det fanns.

Tilläggas kan också att jag mest har problemet vid fågelfoto, men tror att lösningen borde vara applicerbar på fotboll också, en fotbollsspelare och en fågel känns lite som om dom är ungefär lika förutsägbara i sina rörelsebanor.
 

PMD

Aktiv medlem
Regeln att inte ha längre slutartid än 1/brännvidden är nog mest för att inte få så mycket skakningsoskärpa. Det går knappast att frysa rörelser hos en fågel, eller kanske inte heller en fotbollsspelare, med 1/300 sekund.

Angående vad du saknar så visar det att rätt många har olika önskemål så det vore rätt bra att kunna göra små script i kameran som styr hur olika parametrar ska ställas in i förhållande till varandra i olika situationer.

Lite som Tasker i Android, eller Bixby Routines i Samsungtelefoner.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag kör som sagt med M och auto-ISO.
Största bländare.
Tiden rattar jag med pekfingerhjulet.
Oftast före match. Men kvällsmatcher under vår och höst blir ju mörkare och mörkare vartefter matchen lider. Då justerar jag med pekfingret vartefter behovet uppstår. Automatiskt vald ISO, slutartid (och bländare) syns i sökaren.
Det är så smidigt, enkelt och intuitivt så någon ytterligare automatik tycker jag inte att jag behöver.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Regeln att inte ha längre slutartid än 1/brännvidden är nog mest för att inte få så mycket skakningsoskärpa. Det går knappast att frysa rörelser hos en fågel, eller kanske inte heller en fotbollsspelare, med 1/300 sekund.

Angående vad du saknar så visar det att rätt många har olika önskemål så det vore rätt bra att kunna göra små script i kameran som styr hur olika parametrar ska ställas in i förhållande till varandra i olika situationer.

Lite som Tasker i Android, eller Bixby Routines i Samsungtelefoner.
Nä precis. En fotbollsspelare fryser inte ens vid 1/500 s.
Men ibland är ju faktiskt rörelseoskärpa en del av en bra bild.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Vad jag däremot saknar med auto-ISO på min 1DX är exponeringskompensation. Eller så har jag bara inte hittat den inställningen.
I motljus är det lätt att ljusmätningen tar för mycket intryck av omgivningen, och spelarna blir mörka i ansiktet. I dessa lägen använder jag bländarprioritet för att kunna lägga på några små steg kompensation. Det är väl antagligen då som jag ska använda auto-ISO med längsta tillåtna tid för att inte tappa kontrollen. Men då börjar jag tappa bort det intuitiva när automatik paras med automatik i flera led.
 
Senast ändrad:

MIa-83

Aktiv medlem
Jag kör både M och auto-ISO och A (bländarprioritet) med auto-ISO.

Valen jag har är fast minsta slutartid eller slavisk minsta slutartid på 1/brännvidden. Inget av det passar mig i ganska många fall på zoomar. Så då blir det M.

Har du t.ex. ett 100-300 objektiv och behöver 1/150s för att frysa rörelserna på det fotograferar, men samtidigt svingar runt kameran för att att följa det man fotograferar eftersom det vägrar följa en jämn panorering utan får för sig att ändra riktning allt som oftast.

Med fast minsta tid kommer 1/150s för långt på 300mm.

Med auto kommer 1/100 vara för lång på 100mm och 1/300 förmodligen vara för kort på 300mm

Det jag saknar är följande:
Auto med min och max dvs att jag kan ange auto men inte längre än 1/150s men inte nödvändigtvis kortare än 1/250s. Nu finns inte inställningen så jag kan inte hävda bestämmt att det skulle vara den perfekta lösningen, men jag tror att jag sällan skulle använda M-läget om det fanns.

Tilläggas kan också att jag mest har problemet vid fågelfoto, men tror att lösningen borde vara applicerbar på fotboll också, en fotbollsspelare och en fågel känns lite som om dom är ungefär lika förutsägbara i sina rörelsebanor.
Jag har en fast 300mm/F2.8 när jag fotar fotboll. Problemet är inte fotbollsspelaren i fokus, problemet är att jag vill ha bollen i fokus också ;)

Slutartiden minst 1/500 men oftast kör jag 1/800-1/1000.
 

MIa-83

Aktiv medlem
Vad jag däremot saknar med auto-ISO på min 1DX är exponeringskompensation. Eller så har jag bara inte hittat den inställningen.
I motljus är det lätt att ljusmätningen tar för mycket intryck av omgivningen, och spelarna blir mörka i ansiktet. I dessa lägen använder jag bländarprioritet för att kunna lägga på några små steg kompensation. Det är väl antagligen då som jag ska använda auto-ISO med längsta tillåtna tid för att inte tappa kontrollen. Men då börjar jag tappa bort det intuitiva när automatik paras med automatik i flera led.
Jag har en fast 300mm/F2.8 när jag fotar fotboll. Problemet är inte fotbollsspelaren i fokus, problemet är att jag vill ha bollen i fokus också ;)

Slutartiden minst 1/500 men oftast kör jag 1/800-1/1000.
 
ANNONS