Annons

För lång slutartid AV fotbollsfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

apersson850

Aktiv medlem
Vad jag däremot saknar med auto-ISO på min 1DX är exponeringskompensation. Eller så har jag bara inte hittat den inställningen.
Jag antar att du menar tillsammans med M-inställningen? För när du använder Tv, Av eller P tillsammans med Auto ISO fungerar den vanliga exponeringskompensationen.

Det gör den inte när du kör i läge M, för då är båda rattarna upptagna till att ändra tid och bländare. Genom att gå till C.Fn 5, Egna inställningar, SET-knappen och välja den sista inställningen i listan, så får du exponeringskompensation i M-läget när du kör med Auto ISO. Tryck in SET och snurra på övre ratten för att ändra.

För att det här ska fungera krävs att du inte har en jättegammal 1DX som aldrig blivit uppdaterad. Du måste ha någon version 2.x.x för att det här ska fungera. 2.1.1 är den senaste firmware som kommit ut.
 

PMD

Aktiv medlem
Vad jag däremot saknar med auto-ISO på min 1DX är exponeringskompensation. Eller så har jag bara inte hittat den inställningen.
Jag vet inte hur det är på just EOS-1DX, men Canon har länge underlåtit att ha med den funktionen i sina kameror när man använder M-läget. Canon är ibland ett ganska konservativt bolag, tycker jag. Exponeringskompensation kan man ju bara göra genom att ändra slutartid eller bländare från de värden som ljusmätaren har mätt upp. Känslighetsinställningen påverkar inte exponeringen, så det kanske är nåt sånt som Canon tycker ska gälla.

Att tillfälligt ändra signalförstärkningen från ISO-värdet som är inställt i auto-ISO, borde inte heller kallas för exponeringskompensation, utan för ISO-kompensation (eller något liknande).
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag antar att du menar tillsammans med M-inställningen? För när du använder Tv, Av eller P tillsammans med Auto ISO fungerar den vanliga exponeringskompensationen.

Det gör den inte när du kör i läge M, för då är båda rattarna upptagna till att ändra tid och bländare. Genom att gå till C.Fn 5, Egna inställningar, SET-knappen och välja den sista inställningen i listan, så får du exponeringskompensation i M-läget när du kör med Auto ISO. Tryck in SET och snurra på övre ratten för att ändra.

För att det här ska fungera krävs att du inte har en jättegammal 1DX som aldrig blivit uppdaterad. Du måste ha någon version 2.x.x för att det här ska fungera. 2.1.1 är den senaste firmware som kommit ut.
Det där låter hoppfullt! Ska testa ikväll.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag vet inte hur det är på just EOS-1DX, men Canon har länge underlåtit att ha med den funktionen i sina kameror när man använder M-läget. Canon är ibland ett ganska konservativt bolag, tycker jag. Exponeringskompensation kan man ju bara göra genom att ändra slutartid eller bländare från de värden som ljusmätaren har mätt upp. Känslighetsinställningen påverkar inte exponeringen, så det kanske är nåt sånt som Canon tycker ska gälla.

Att tillfälligt ändra signalförstärkningen från ISO-värdet som är inställt i auto-ISO, borde inte heller kallas för exponeringskompensation, utan för ISO-kompensation (eller något liknande).
Ja, jo, ordens faktiska innebörd är viktig. Det brukar jag också slåss för.

Men nu har Persson gett en ledtråd till att få det att funka det jag efterfrågat. Så nu kan jag förhoppningsvis slippa bryderier med tidsautomatik kombinerat med iso-automatik och gränsvärden. Bara tala om för iso-automatiken att det är lite mörkare än den tror.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag antar att du menar tillsammans med M-inställningen? För när du använder Tv, Av eller P tillsammans med Auto ISO fungerar den vanliga exponeringskompensationen.

Det gör den inte när du kör i läge M, för då är båda rattarna upptagna till att ändra tid och bländare. Genom att gå till C.Fn 5, Egna inställningar, SET-knappen och välja den sista inställningen i listan, så får du exponeringskompensation i M-läget när du kör med Auto ISO. Tryck in SET och snurra på övre ratten för att ändra.

För att det här ska fungera krävs att du inte har en jättegammal 1DX som aldrig blivit uppdaterad. Du måste ha någon version 2.x.x för att det här ska fungera. 2.1.1 är den senaste firmware som kommit ut.
Orkade inte vänta till kvällen!
Funkar klockrent - Tack!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ja, jo, ordens faktiska innebörd är viktig. Det brukar jag också slåss för.

Men nu har Persson gett en ledtråd till att få det att funka det jag efterfrågat. Så nu kan jag förhoppningsvis slippa bryderier med tidsautomatik kombinerat med iso-automatik och gränsvärden. Bara tala om för iso-automatiken att det är lite mörkare än den tror.
Att bakgrunden skulle vara PMD:s käpphäst om vad exponering egentligen innebär tror jag inte ett dyft på. Canon var långsamma både med att få in auto-ISO i M-läge, liksom möjlighet till exponeringskompensation. Det här är ju inte en fråga om Canon vs. Nikon heller. Pentax har ju TAv-läget, vilket är ett eget läge på programratten motsvarande M med auto-ISO.
 

PMD

Aktiv medlem
Att bakgrunden skulle vara PMD:s käpphäst om vad exponering egentligen innebär tror jag inte ett dyft på.
Det tror inte jag heller så mycket på, och det var väl inte riktigt det jag påstod heller. Jag ska förtydliga vad jag tror:

För en filmfotograf är ISO ett fast värde. Det går inte att ändra på medan man använder en och samma filmrulle (normalt sett alltså; med kreativa framkallningsmetoder kanske det går).

Jag tror alltså att någon/några som bestämmer över hur Canons kameror ska fungera är (eller åtminstone var) ganska konservativa. Sen kom auto-ISO och de konservativa kom inte på att det kunde vara användbart med en inställning för "ISO bias". Japanska bolag är ju vanligen ganska hierarkiska så det kan vara svårt för yngre personer med mer flexibla hjärnor att bli hörda.

Detta är en tes som inte går att bevisa.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Att bakgrunden skulle vara PMD:s käpphäst om vad exponering egentligen innebär tror jag inte ett dyft på. Canon var långsamma både med att få in auto-ISO i M-läge, liksom möjlighet till exponeringskompensation. Det här är ju inte en fråga om Canon vs. Nikon heller. Pentax har ju TAv-läget, vilket är ett eget läge på programratten motsvarande M med auto-ISO.
Bakgrunden kan ju rimligen vara det Persson skrev - att båda rattarna är upptagna i M-läget. Det gäller att hitta ett logiskt sätt att nyttja de reglage man har, som har varit standard så länge. Till slut kom någon på att ett ackord av flera knappar är lösningen :)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Bakgrunden kan ju rimligen vara det Persson skrev - att båda rattarna är upptagna i M-läget. Det gäller att hitta ett logiskt sätt att nyttja de reglage man har, som har varit standard så länge. Till slut kom någon på att ett ackord av flera knappar är lösningen :)
Som om inte båda rattarna är upptagna hos andra kameratillverkare. 🙃 Om du tittar på din kamera så har den ju en knapp med symbolen för exponeringskompensation. Det är bara det att i M-läge blir den helt plötsligt istället en knapp för att kunna ställa bländaren (och inte exponeringskompensationen) även med det främre hjulet. Om någon slags logik hade tillämpats hade man väl kunnat säga åt kameran att knappen inte ska byta funktion, istället för att behöva säga åt den att använda en helt annan knapp.

(s. 177-178 och 181 i manualen.)

Red: korrektur
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Att byta funktion på en ratt med hjälp av en knapp fanns på tidiga Canon EOS-kameror. Redan den första EOS-kameran hade en sån knapp. Den hade bara en inmatningsratt.
 

apersson850

Aktiv medlem
Speciellt på 1-serien verkar de på Canon vara väldigt rädda för att ändra något. Knappen märkt +/- uppe på en 1-.serie kamera betyder sen länge inte exponeringskompensation, utan istället att den just nu aktuella funktionen på bakre ratten blir tillgänglig på den övre ratten. Så länge knappen är nedtryckt, alltså. Ofta ställer man just exponeringskompensationen med bakre ratten, men när man inte gör det blir märkningen missvisande.
Just i det här sammanhanget hade Canon en utmärkt anledning till att rucka på detta faktum, men det blev tydligen för djärvt borta i östern. Istället för att frigöra SET-knappen till annat blev det den som fick släppa till för den här funktionen, samtidigt som knappen +/- är ganska meningslös i det här läget.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Just SET och pekfingerhjulet känns som en väldigt användbar kombo. Då kan jag lätt ändra kompensationen under gång utan att byta grepp om kameran eller ta ner den från ögat.
Nu är snart utomhussäsongen över för ungdomsfotbollen i Uppsala så jag kanske inte hinner utvärdera detta i år.
Ser fram emot nytt utmanande motljus i vår.
 

apersson850

Aktiv medlem
Ja, det är inget fel på kombinationen i sig. Jag efterlyser dock att de tänkt ett steg till, så att den som vill ha SET till något annat, kunde fått alternativet att ställa om den redan befintliga +/- knappen till att utföra denna kompensation.
Men det gick uppenbarligen utanför Canons bekvämlighetszon.
 
ANNONS