Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förbjud nedladdning av bilder på fotosidan

Produkter
(logga in för att koppla)

evavir

Ny medlem
Det känns olustigt att fotosidan har en länk"LADDA NER BILDEN" på bildvisningssidorna.
Jag anser att bilderna skall vara "spärrade" för nedladdning avseende den respekt som bör visas fotograferna.Som nu är kan vem som helst utnyttja bilderna i olika syften.

Med vänlig hälsning Eva Virtoft
 

Saxtorp

Aktiv medlem
Det känns olustigt att fotosidan har en länk"LADDA NER BILDEN" på bildvisningssidorna.
Jag anser att bilderna skall vara "spärrade" för nedladdning avseende den respekt som bör visas fotograferna.Som nu är kan vem som helst utnyttja bilderna i olika syften.

Med vänlig hälsning Eva Virtoft
jag kan bara ladda ner mina egna..
 

perost

Aktiv medlem
Jag kan inte heller se några såna länkar på dina bilder. Men det är inte tekniskt möjligt att förbjuda nedladdning av bilder, om de visas på skärmen så går de också att kopiera. Fotosidan verkar ha något försök till skydd så att det inte bara går att högerklicka på bilderna och spara dem, men sånt är ju väldigt trivialt att ta sig runt.

Om du inte vill att andra ska kunna utnyttja dina bilder så har du två möjligheter: låt bli att ladda upp dem eller sätt ett vattenmärke över hela bilden. Och om du vattenmärker bilderna på det sättet så kan du lika gärna strunta i att ladda upp bilden ändå, eftersom ingen kommer vilja titta på dem. Så om du vill dela med dig av dina bilder på nätet så får du tyvärr räkna med att de riskerar att utnyttjas av andra.
 

Smw

Aktiv medlem
jag kan bara ladda ner mina egna..
Jag testade med Evas, det gick så bra "Firefox, spara bild som" men
formatet är så dåligt (450x265) så att se nått njutbart på något
annat än en Iwatch är väl otänkbart.

Funktionen är väl inbyggd i webbläsaren, några länkar såg jag inte.

//MW
 

reboot81

Aktiv medlem
Du har ju lagt upp bilder med avsikten att folk skall beskåda dessa online, och det går inte om de inte får ladda ner bilder.
 

Erik X

Aktiv medlem
Jag testade med Evas, det gick så bra "Firefox, spara bild som" men
formatet är så dåligt (450x265) så att se nått njutbart på något
annat än en Iwatch är väl otänkbart.

Funktionen är väl inbyggd i webbläsaren, några länkar såg jag inte.

//MW
Så här skulle en hacker göra, det går antagligen inte att spärra?
I Firefox, ta upp bilden i största format, högerklicka på svarta ramen utanför bilden, välj 'view page source' och leta efter efter .jpg-länkar i källkoden (det är nån långt ner, rad 423 eller så)
Klistra in adressen i ny flik i webläsaren, sen högerklicka 'spara bild som'
Men även om fotosidan skulle lyckas spärra så kan man alltid ta en skärmdump.
 

iSolen.se

Guest
Du har ju lagt upp bilder med avsikten att folk skall beskåda dessa online, och det går inte om de inte får ladda ner bilder.
Det är faktiskt lite skillnad på att bilder ligger i browsercachen och att man aktivt sparar en bild på egen hårddisk.

Till TS: Det är lagligt att ladda ner andras bilder så länge du inte också laddar upp dem någonstans.

Jag laddar ofta ner andras bilder från fotosidan, sånt som jag gillar eller vill ha som inspiration. Lägger bilderna i min dropbox så jag har dem i telefonen med mig jämt.
 

iSolen.se

Guest
Så här skulle en hacker göra, det går antagligen inte att spärra?
I Firefox, ta upp bilden i största format, högerklicka på svarta ramen utanför bilden, välj 'view page source' och leta efter efter .jpg-länkar i källkoden (det är nån långt ner, rad 423 eller så)
Klistra in adressen i ny flik i webläsaren, sen högerklicka 'spara bild som'
Men även om fotosidan skulle lyckas spärra så kan man alltid ta en skärmdump.
Det finns ännu enklare metoder men vi ska inte gå in på dem här.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Så här skulle en hacker göra, det går antagligen inte att spärra?
I Firefox, ta upp bilden i största format, högerklicka på svarta ramen utanför bilden, välj 'view page source' och leta efter efter .jpg-länkar i källkoden (det är nån långt ner, rad 423 eller så)
Klistra in adressen i ny flik i webläsaren, sen högerklicka 'spara bild som'
Men även om fotosidan skulle lyckas spärra så kan man alltid ta en skärmdump.
Det där lät som onödigt mycket jobb.
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Enkelt

Det känns olustigt att fotosidan har en länk"LADDA NER BILDEN" på bildvisningssidorna.
Jag anser att bilderna skall vara "spärrade" för nedladdning avseende den respekt som bör visas fotograferna.Som nu är kan vem som helst utnyttja bilderna i olika syften.

Med vänlig hälsning Eva Virtoft
Hittar ingen sån "LADDA NED BILDEN"-länk. Däremot kan jag enkelt spara bilden på min iPad, bara att klicka på bilden så kommer "SPARA BILD" upp
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Varför krångla till sånt här när det är fullt lagligt att ladda hem bilderna och använda dom?
Det är först när man gör olagliga saker man bör agera.
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Det känns olustigt att fotosidan har en länk"LADDA NER BILDEN" på bildvisningssidorna.
Jag anser att bilderna skall vara "spärrade" för nedladdning avseende den respekt som bör visas fotograferna.Som nu är kan vem som helst utnyttja bilderna i olika syften.

Med vänlig hälsning Eva Virtoft
På din hemsida fungerar högerklickning och "Spara bild till hämtade filer" ........... (Safari/Mac)

Vill någon knycka dina bilder, så är det enklare där än här på FS ;-)
 

iSolen.se

Guest
På din hemsida fungerar högerklickning och "Spara bild till "hämtade filer" ........... (Safari/Mac)

Vill någon knycka dina bilder, så är det enklare där än här på FS ;-)
Knycka? Det är inte bildstöld att ladda ner en bild till egen hårddisk. Det är lagligt att tom skiva ut och sätta upp på väggen.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Förbjud javascript i din webbläsare.
Det är ganska opraktiskt eftersom en hel del sidor inte fungerar ordentligt utan javaskript. Att ändra lite i about:config räcker för att kunna högerklicka. Något jag gjort eftersom FS idiotskript gör att jag bl a inte kommer åt EXIF-visaren.
 
ANNONS