Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Fördel med samma DPI som labbet?

Produkter
(logga in för att koppla)

exeton

Aktiv medlem
Framkallningslabbet jag använder mig av har "Fujis Frontierlab".

Den maskinen måste ju ha en högsta upplösning som den max klarar av. Vore det inte idé då att lämna in bilderna i exakt den upplösning för att på bästa sätt bevara skärpan i bilden.

Jag vet ju själv vad som händer om jag tar en 8 MPix bild från min kamera och lägger på oskarp mask i Photo Shop. För att sedan skala ned bilden tex till en 1/4 del.

Interpoleringen i framkallningsmaskinen är säkert bra men jag vill tro att ingen interpolering alls är ännu bättre.

Jag upplever inte mina framkallade bilder som direkt oskarpa men jag vill ju att det framkallade resultatet skall bli så nära det jag ser på skärmen hemma.

Kanske har jag för mycket tid att fundera och är alldeles ute å cyklar eller så ligger det något i min fundering.

Jag lämnar alltid bilder med precis det antal pixlar som labbet skriver ut i bredd på mina bilder.

Även om skillnaden är ganska liten mot när labbet interpolerar tycker jag ändå det syns för mitt kritiska öga.

Själva upplösningen bryr jag mig inte om, det är just antalet pixlar i bredd som är intressant.

exeton skrev:
...Interpoleringen i framkallningsmaskinen är säkert bra men jag vill tro att ingen interpolering alls är ännu bättre...
Om du lämnar en oskalad 8 MP bild till labbet kommer den alltid interpoleras, såvida du inte råkar pricka in exakt samma antal pixlar som maskinen skriver ut...

mipert skrev:

Själva upplösningen bryr jag mig inte om, det är just antalet pixlar i bredd som är intressant.

... men går inte det hand i hand i allra högsta grad?
Om du vill ha en 13x18 kopia tex och du skickar med 72dpi eller 400dpi, så ger ju helt olika antal pixlar.
Eller är jag helt ute och cyklar?

mipert skrev:
Jag lämnar alltid bilder med precis det antal pixlar som labbet skriver ut i bredd på mina bilder.

Även om skillnaden är ganska liten mot när labbet interpolerar tycker jag ändå det syns för mitt kritiska öga.

Men hur är det i praktiken, lyser inte labbmaskinen ut t.ex en 1 millimeter och någon kanske 1,5 mm och då är det ju redan rubbat med antal pixlar, eller?

Jörgen...
Självklart har upplösningen betydelse om man skickar en bild i en bestämd centimeterstorlek.
En viss storlek med en viss upplösning ger ju en viss mängd pixlar totalt.

Själv tar jag reda på antalet pixlar som labbet skriver ut för en viss papperbredd och interpolerar bilden till det antalet pixlar, utan att ange upplösning eller centimeterstorlek.

Jag fick bara intrycket av ursprungsinlägget att Tomas ändrar upplösningen på sin 8MP uta att interpolera vilket inte påverkar utskriften ett dugg...

Lennart...
Det som kapas bort är ju de pixlar som ingår i belysningsytan så det skall inte påverka kvaliteten.

ANNONS
Götaplatsens Foto