Annons

"Äkta" analog framkallning – var?

Produkter
(logga in för att koppla)

jfzon

Medlem
Hej,

jag undrar om det finns något labb kvar i Sverige som erbjuder helt analog framkallning, dvs. från exponerat neg till papperskopia utan att passera datorn? Jag lämnade lite småbild och mellanformat till Crimson i våras (de är det bästa jag kunde komma på i labb-väg) och fann då att på baksidan av bilderna stod filnamn, typ "R1-05427-031A.TIF" och när jag frågade om saken bedyrade de att allt gjordes i våtlabb etc. men sen kom det fram att de skannar in bilderna. Antagligen bestämmer deras maskiner hur processen ser ut och då finns inget sätt att producera kopior utan att först skanna till datorn. Resultatet blev bra, tycker jag, men om jag nu håller på med analogt foto – som för mig handlar om att bevara något slags kvalitet i process och bild där pixlar och digital kod inte finns med: även om jag fattar att ögat knappt kan se skillnad...det handlar mer om en känsla, kanske något så luddigt som en idé eller en bara en larvig fetisch – ja, då vill man ju helst ha det "analogt hela vägen". Jag framkallar och kopierar svartvitt själv och kopierar även färg men framkallar inte färg eftersom det är lite för bökigt.

Någon som vet om det går att hitta ett labb som framkallar färg utan att blanda in skanners, TIF-filer etc.? Jag vill helt enkelt inte att filmens korn ska bli pixlar innan de hamnar på papperet. Om inte ens Crimson kan erbjuda det ...vem?

Tack

/Johan F
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Bra fråga då jag undrar detsamma, skickade in en rulle till My Fujifilm för några år sen och resultatet var helt kasst. Syndes tydligt att var skannat på en dålig skanner med för låg upplösning och sedan HÅRT komprimerat. Mina analoga bilder jag fotade och skickade till (då hette de fujidirekt) dom i början av 2000-talet är fortfarande OTROLIGA, ser ut som ett proffs redigerat dom, fantastiska fylliga färger och kontraster. Det är SÅ analoga bilder ska se ut, dvs de ska exponeras på riktigt fotopapper!
 
Senast ändrad:

alfin

Aktiv medlem
Det är SÅ analoga bilder ska se ut, dvs de ska exponeras på riktigt fotopapper!
Men bilderna exponeras och framkallas på riktigt fotopapper, det kallas c-print. Däremot så skannas den framkallade filmen och belysningen av fotopapperet sker med hjälp av en RGB-laser istället för en traditionell fotolampa med färgfilter. Processen är helt automatiserad och sker i Fuji Frontier maskiner.

Ni får nog hitta någon som gör det manuellt eller göra det själva om ni vill hoppa över skanningen och mellandigitaliseringen. Själv skulle jag skannat och printat via en bläckstråleskrivare. Blir mycket bättre än något annat.
 

PerK

Aktiv medlem
Enklast är nog att bli kompis med någon som har ett riktigt analogt mörkrum, alternativt att skaffa ett själv.
Det senare rekommenderas; du får koll på hela kedjan och kan njuta av att fysiskt/kreativt skapa DIN bild.
Hade själv mörkrum tills jag blev allergisk mot ångorna. Jobba i dator är snabbt och praktiskt men i jämförelse såå osexigt.
 
ANNONS