Annons

Fördelning av utrustning vid flygresa

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Skall flyga med RyanAir med kamerautrustningen för första gången och är lite osäker på hur jag skall lägga upp det. Skall vara borta 5 nätter så jag behöver bagage men får lite viktproblem. Min vanliga kameraväska (Lowepro Computrekker AW Plus) väger ca 20 kg med min utrustning vilket är dubbelt så mycket i vikt som man får ta med sig i handbagage. Dock så håller sig väskan inom måtten för handbagage.

Jag kan checka in en vanlig resväska men då är det max 15kg eller max 20kg beroende på hur mycket man vill betala (hey, vi snackar RyanAir).

Så som de brukar hantera bagage så känns inte min vadderade ryggsäck så lämplig att checka in. Köper man istället ett hårdare case så väger väskan mer och då lär de 15 (eller 20kg) rasa iväg fort. T.ex .en sådan här har jag kikat lite på, http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=9775083

Kan man få lite tips på hur man skall lägga upp det?
 

bildmal

Aktiv medlem
Jag förstår ditt dilemma med att handbagaget väger för mycket, men: Jag skulle aldrig, läs aldrig, checka in min kamerautrustning. Stöldrisken är alldeles för stor och jag skulle inte vilja stå där med lång näsa. Att bli av med lite kläder som kommer på villovägar är en sak, men kamerautrustning som är stulen och trassel med flygbolaget(vi snackar som sagt RyanAir) och försäkringsbolag; nej tack.
Och om du nu trots allt(!) tänker checka in din utrusning så ska det vara i ett hard case som dämpar stötar. Problemet är väl att då blir det än mer stöldbegärligt. Väl skyddat = dyrbart.
Transportsäkrade hard case har jag ingen erfarenhet av men det finns det säkert andra som har.

Lycka till och trevlig resa,
Micke
 

jdandanell

Aktiv medlem
En plan kan vara att fördela vikten mellan en större incheckad "vanlig" resväska och kameraväskan. Jag har ett 300/2.8 med transportcase som jag kan packa ner i resväskan tillsammans med t.ex. ett 70-200 i liknande fodral så sparar man några kilon på kameraväskan. Det är ju inte ovanligt med ett litet lås på en vanlig resväska och det är väl inte så stöldbegärligt?!
 

Hasse R

Medlem
Jag har haft samma problem vid flera resor med min foto ryggsäck, den brukar väga mellan 15-20 kg beroende på vilken utrustning jag har med mig. När jag checkar in har jag altid ryggsäcken på ryggen och låtsas som ingenting har aldrig behövt väga min ryggsäck. Då har jag flugit 8 gånger med full fotoryggsäck. Samma med Micke aldrig checka in fotoutrustningen på sin höjd kan jag lägga laddare, elkontakter och sådant i resväskan.

/Hasse
 

L-G

Aktiv medlem
Jag vet inte om det hjälper dig, men du får ha två resväskor à 15 kg.

"Varje passagerare får checka in högst 2 väskor som får väga högst 15 kg vardera (mot tillämplig avgift för incheckat bagage)." enl. Ryanairs hemsida.
 

monica w

Aktiv medlem
Har haft samma problem och fick då tips att plocka bort "saker" så att handbagage väger okey. Därefter stoppar man tillbaka "saker" i fotoväskan?! Skulle naturligtvis aldrig luras på detta vis själv!? Men absolut ingen incheckning av fotoutrustning, lås hjälper föga när tjuvar sprättar upp väskor.//Monica
 

Filip H

Medlem
Ryan är rätt petiga. De väger ofta handbagage o risken är ju att du inte kommer iväg om du står där med för mkt. Om du inte reser ensam är ju problemet ganska lätt löst. Annars hade jag nog kontaktat ryan o hört mig för.
 

jdandanell

Aktiv medlem
Ryan är rätt petiga. De väger ofta handbagage o risken är ju att du inte kommer iväg om du står där med för mkt. Om du inte reser ensam är ju problemet ganska lätt löst. Annars hade jag nog kontaktat ryan o hört mig för.
Det är precis detta som jag är rädd för. Får väl se vad kameraväskan väger om jag flyttar över lite saker. Problemet är ju att laddare, kablar, batteri och annat smått väger nada jämfört med kamerahus och feta objektiv.

De tre objektiven som jag tänkt använda (24-70, 70-200 och 300) väger ganska exakt 5kg tillsammans och med tre kamerahus och en blixt så borde man kunna hamna på 10kg om man lägger i stort sett resten i den vanliga resväskan.
 
Senast ändrad:

jdandanell

Aktiv medlem
ajdå, tänkte inte på datorn... där har man ytterligare 2,5kg på en 15" MBP. Kanske riskera det billigaste kamerahuset och en blixt genom att packa det i det incheckade bagaget så kommer man ner lite i vikt på handbagaget.
 
sök på Google , finns en massa trådar om RyanAir och handbagage .

Minns en story om en fotograf som vägrade checka in sin väska på ryanair , lösningen blev att köpa en plats ! till för väskan
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Då jag själv har varit i "väsk-funderingar" det sista, så har jag sökt en hel del på nätet.

Några länkar som förhoppningsvis kan vara till någon form av nytta:

http://www.sportsshooter.com/news/2379
http://nordicase.se/ps/

Sedan så, som redan vet. Så är ju Ryanair riktigt petiga med att handbagaget håller rätt storlek.
Har inte haft problem med det själv. Men minns hur de var (i mina ögon) onödigt hårda med några andra när jag senast flög med dem.

En väska som uppfyller storlekskraven, och som rymmer en hel del:
http://www.atphototech.se/airport-international-20-p-33-c-105.aspx

Ska du checka in något, så tycker jag att du ska satsa på Pelicase. (Se länk ovan).
 

snap01

Aktiv medlem
Då jag själv har varit i "väsk-funderingar" det sista, så har jag sökt en hel del på nätet.

Några länkar som förhoppningsvis kan vara till någon form av nytta:

http://www.sportsshooter.com/news/2379
http://nordicase.se/ps/

Sedan så, som redan vet. Så är ju Ryanair riktigt petiga med att handbagaget håller rätt storlek.
Har inte haft problem med det själv. Men minns hur de var (i mina ögon) onödigt hårda med några andra när jag senast flög med dem.

En väska som uppfyller storlekskraven, och som rymmer en hel del:
http://www.atphototech.se/airport-international-20-p-33-c-105.aspx

Ska du checka in något, så tycker jag att du ska satsa på Pelicase. (Se länk ovan).


problemet med en sådan väska är att den väger massor säkert 3 kg så med ett bolag som är noga med vikten är det viktigt med en lätt fotoryggsäck. Jag kör med en tamrac expedition 6 som håller måtten men det viktigaste den ser inte stor ut. Jag försöker alltid få tillstånd till ett tyngre handbagage men det är inte alltid man får det.
Jag hade förut en tamrac i storleken större o den vägde 15.8 kg packad o klar. Jag har jobbat hårt på att få ner vikten dels för mig själv (lättare att bära) samt för mindre strul vid flyg. Nu brukar min väska väga runt 10kg. Jag har fått ner vikten genon att

köra med semi prohusen inte tunga 1ds mark 2 eller D3x längre använder 5D mark 2 samt D700
en mindre macbook 13 tum inte 15 tum
jag har oftast (bara 2 hus med mig) ibland 3 om jag ska ta 360 bilder
packar alltid bara dom laddare etc som är nödvändiga för att kunna jobba i fotoväskan resten i handbagaget.
(tänk på att resväskor kan försvinna så batteriladdaren till kameran ska du inte ha där)
Jag har väl turen att oftast ha assistent på utlandsjobben så för mig är det oftast inga större problem men kör man privat utan tillstånd eller assistent så är några tips att
inte ha för stor väska
vid incheckning placera den lite osynligt vid fötterna
om det är ett bolag som är känt för kolla vikten vilket många är så ha en kamera på dig samt ha rymliga fickor där du kan ha objektiv/blixt i.
om dom väger väskan o upptäcker att den är för tung så kan du lova o svära att du alltid placerar den under sätet o att den får plats där för den håller måttet så det är inget flygsäkerhets problem för det har hänt allvarliga olyckor med handbagage som trillat ner från hatthyllan i folks huvud.

Däremot om du måste åka med extremt mycket handbagage så blir du nog tvungen att se över allt o kolla på hardcase väskor som du checkar in o det viktigaste är att du tecknar en försäkring som täcker fotoutrustningen även incheckad.
Så mitt råd är krymp utrustningen (behöver du verkligen 3 hus med dig?)
lättare dator
Jag kör 2 olika märken eftersom jag ändå måste ha dubbla objektiv som backup däremot kör jag inte det på alla utan på det som är viktigast för mitt uppdrag ett exempel
D700 med 14-24, 24-70 blixt sb900 2st
5D mark 2 med zeiss 21mm 24-70, 70-200 4is blixt 580
beroende på jobb så har jag ibland med mig 2st zeiss till 50 och 85mm samt fisheye.
Om jag skulle åka med ryanair då skulle jag antagligen chansa och åka med ett hus om det inte var ett uppdrag jag var ute på. För i sanningens namn så har bara en kamera pajat på mina 14 år som jag rest mycket på.Det var slutarn som sa upp sig på min 1ds mark2 men jag hade en till med mig så det var lugnt.
Lycka till
 

jdandanell

Aktiv medlem
...

Sedan så, som redan vet. Så är ju Ryanair riktigt petiga med att handbagaget håller rätt storlek.
Har inte haft problem med det själv. Men minns hur de var (i mina ögon) onödigt hårda med några andra när jag senast flög med dem.
...
Min Lowepro Computrekker AW håller redan rätt storlek för handbagage och är en relativt lätt fotoryggsäck så där har jag inga problem. Däremot är vikten liiite i överkant mot vad som är tillåtet när den packas som jag normalt brukar packa den för liknande uppdrag på hemmaplan.
 

jdandanell

Aktiv medlem
problemet med en sådan väska är att den väger massor säkert 3 kg så med ett bolag som är noga med vikten är det viktigt med en lätt fotoryggsäck. Jag kör med en tamrac expedition 6 som håller måtten men det viktigaste den ser inte stor ut. Jag försöker alltid få tillstånd till ett tyngre handbagage men det är inte alltid man får det.
...
Vet du om det överhuvudtaget går att få ett sådan tillstånd av Ryanair?

Annars bra synpunkter Ove och visst är det som du säger, man får banta bort lite saker och troligen åker jag över med bara två kamerahus. Får väl ta en dag och provpacka lite...
 

peter bohman

Aktiv medlem
Hej!

Fundera på vad du ska fota istället. Behöver du verkligen ha med dig 20kg grejer???

Att en kamera går sönder, är EXTREMT ovanligt idag. Så om du ändå är väldigt nojig, så ta med 2 då. Men man kan bara använda en åt gången ändå. =)
Och oftast finns det ju grejer att få tag på om det krisar sig, var man än är i världen.
Har man ett betalt jobb, så har man ju råd att lösa det akuta problemet om det är något.

Sedan ska du fundera på vilka objektiv du ska ta med. Tänk också på att dom du släpar med dig, kan också gå sönder pga att du just tar med dom. Så tänk istället på vad du ska fota, och planera lite mer. Då kommer du nog ganska snart ner i vikt och dina andra objektiv kommer garanterat vara hela när du kommer hem,
Sedan vill man ju kanske inte stå och byta objektiv ute ändå pga smuts och utrymme osv. (beror ju på vad man fotar)

Ta med 2 kamerahus och dom 2 objektiv som funkar bäst för jobbet. Du kan ju tom ha dom runt halsen, så är problemet lös sen. =)

Checka in grejerna gör jag heller ALDRIG!
visst,skicka med kablar och sånt som du vet att du kan vara utan men är bra, men lämna inte nåt i väskan som du vet att du behöver. Om väskan försvinner är det ju tråkigt att stå utan datasladden att ladda ur bilderna med tex.

Jag har med mig grejerna när jag flyger, brukar inte vara några problem. Men då flyger jag inte ryanair... =)

Ser tom CANON fotografer som flyger med 1d mk4 och stora 600 objektiv ibland, dom har dom helt lösa =)
Väska? Grejerna klarar sig ju, dom är liksom gjorda för att användas.
Dom tunga proffs objektiven är ju i metall, du kan förmodligen köra över dom med bil utan att dom går sönder =)
Dom billiga objektiven kanske är värre med, men då är inte vikten något problem.

lycka till!
 

jdandanell

Aktiv medlem
Hej!

Fundera på vad du ska fota istället. Behöver du verkligen ha med dig 20kg grejer???

Att en kamera går sönder, är EXTREMT ovanligt idag. Så om du ändå är väldigt nojig, så ta med 2 då. Men man kan bara använda en åt gången ändå. =)
Och oftast finns det ju grejer att få tag på om det krisar sig, var man än är i världen.
Har man ett betalt jobb, så har man ju råd att lösa det akuta problemet om det är något.

Sedan ska du fundera på vilka objektiv du ska ta med. Tänk också på att dom du släpar med dig, kan också gå sönder pga att du just tar med dom. Så tänk istället på vad du ska fota, och planera lite mer. Då kommer du nog ganska snart ner i vikt och dina andra objektiv kommer garanterat vara hela när du kommer hem,
Sedan vill man ju kanske inte stå och byta objektiv ute ändå pga smuts och utrymme osv. (beror ju på vad man fotar)

Ta med 2 kamerahus och dom 2 objektiv som funkar bäst för jobbet. Du kan ju tom ha dom runt halsen, så är problemet lös sen. =)

Checka in grejerna gör jag heller ALDRIG!
visst,skicka med kablar och sånt som du vet att du kan vara utan men är bra, men lämna inte nåt i väskan som du vet att du behöver. Om väskan försvinner är det ju tråkigt att stå utan datasladden att ladda ur bilderna med tex.

Jag har med mig grejerna när jag flyger, brukar inte vara några problem. Men då flyger jag inte ryanair... =)

Ser tom CANON fotografer som flyger med 1d mk4 och stora 600 objektiv ibland, dom har dom helt lösa =)
Väska? Grejerna klarar sig ju, dom är liksom gjorda för att användas.
Dom tunga proffs objektiven är ju i metall, du kan förmodligen köra över dom med bil utan att dom går sönder =)
Dom billiga objektiven kanske är värre med, men då är inte vikten något problem.

lycka till!
Jag skall bevaka en golftävling och precis som när jag plåtar sport i övrigt så har jag (minst) två kamerahus med mig och växlar beroende på var spelet befinner sig och vilken bild jag vill ta. När jag plåtar golf har jag oftast även med mig ett midjebälte med ett 24-70/2.8.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Vet du om det överhuvudtaget går att få ett sådan tillstånd av Ryanair?
Ryanair är ju kända för att vara besvärliga och stelbenta. Och det är inte mycket att säga om det -- det är ju ett lågprisbolag.

Ska man ut i Europa på ett jobb är det nog mycket ovanligt att man väljer att flyga Ryanair. Just för att det t ex inte finns den servicenivå som behövs när man har extratungt handbagage.
 

jdandanell

Aktiv medlem
Ryanair är ju kända för att vara besvärliga och stelbenta. Och det är inte mycket att säga om det -- det är ju ett lågprisbolag.

Ska man ut i Europa på ett jobb är det nog mycket ovanligt att man väljer att flyga Ryanair. Just för att det t ex inte finns den servicenivå som behövs när man har extratungt handbagage.
Jag valde det bolag som tog mig till rätt plats på rätt tid och det som passade överlägset bäst var just Ryanair. "Mycket ovanligt" är nog att ta i och även inte det ekonomiska var en avgörande faktor så är det bra om man kan hålla nere kostnaderna.
 

peter bohman

Aktiv medlem
Jag skall bevaka en golftävling och precis som när jag plåtar sport i övrigt så har jag (minst) två kamerahus med mig och växlar beroende på var spelet befinner sig och vilken bild jag vill ta. När jag plåtar golf har jag oftast även med mig ett midjebälte med ett 24-70/2.8.
Då så!

Då har du ju redan en väska för extraobjektivet, den kan du ju använda som den är. =)
2 hus plus 2 objektiv kan ju inte vara något problem att få med sig. En helt vanlig fotoväska fixar ju det. Och det finns inte en chans att det kan bli för mycket. vikt.
din 300 väger ju max 3 kilo, Så 2 hus, en väska och ett 70-200 väger knappast 7 kg =)
Och batterigreppen behöver du ju inte släpa med dig. Funkar ju utan...


SÅ då behöver du inte fundera på det.
problem solved =)
 
Senast ändrad:

DavidBerg

Aktiv medlem
Kan bara tipsa som flera andra här redan gjort att RyanAir är EXTREMT petiga med handbagaget. Det är ETT handbagage som gäller och du måste verkligen ha allt i det. Sist jag var ute på en liten trip kontrollerade de uppskattningsvis 90% av allt handbagage gällande både vikt och storlek. Flera personer som blev stoppade och fick packa om och checka in bagage när vi stod vid gaten.
 
ANNONS