Annons

Fördröjning slavblixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

jaanK

Aktiv medlem
Har någon en aning om hur snabbt en slavblixt tänder?

Jag fotograferar innebandy, det är på ungdomsnivå så matcherna går i dåligt upplysta gymnastiksalar.

Antingen får man köra med snabb film 3200
som inte funkar så bra eller så kör man med blixt.

Om man kör direktblixt får man typiska blixtbilder. Att studsa i taket är inte riktigt möjligt det är ofta mycket högt i tak så man skulle behöva en väldigt kraftig blixt.

Så jag kör blixt rakt på och dessutom en (ganska kraftig) blixt i taket. Den utlöser jag med en slavtändare. Om man fotograferar tillastående objekt spelar det ingen roll om
slavblixten kommer aningen efteråt men i detta fall är det bäst om det går så snabbt som möjligt.

Jag har läst någonstans att om man kör nikons (eller var det canons) moderna mycket avancerade
blixtsystem med slavar ska man inte köra på snabbare tider än 60del.
Något som kanske indikerar att slavarna inte
hinner utlösa omedelbart. Det kan naturligtvis vara så att i dessa moderna system så ska blixtarna prata med varandra flera gånger innan de är färdiga och det därför tar sån tid.

Jag tycker mig se något på bilderna som kunde vara beroende på att slavblixten tänder aningen senare än huvudblixten. Men jag är inte säker.
Jag har en leksaks nikon som bara synkar på 90/del.

jaanK skrev:
Har någon en aning om hur snabbt en slavblixt tänder?
Är det en dum slavblixt lär den utlösas tämligen omgående. Ljusets hastighet är som bekant mycket stor och avstånd till blixtar och inne i kretsar är i dessa fall mycket små i förhållande till hastigheten. Du hinner inte reagera.

Jag har läst någonstans att om man kör nikons (eller var det canons) moderna mycket avancerade blixtsystem med slavar ska man inte köra på snabbare tider än 60del.
Det stämmer inte för den Nikonutrustning jag har, däremot ställer en D70 oftast in sig på 1/60 om man kör i P-läge och har blixt. Den kan dock synka upp till 1/500. Kör i något annat än programlägen om man vill ha bättre kontroll. Samtidigt spelar det nog inte någon roll för dig. Är det så mörkt i salen kommer befintligt ljus ändå inte att bidra till bilden och det är i princip bara blixtljuset som gör exponeringen. Blixtpulsen är mycket kortare än 1/60 och det är tiden för blixtpulsen som är din "effektiva" slutartid.

Tvivlar på att Canon skulle ha någon sådan begränsning annat än den allmänna kortaste synktiden som alltid finns hos en kamera med ridåslutare.

Det kan naturligtvis vara så att i dessa moderna system så ska blixtarna prata med varandra flera gånger innan de är färdiga och det därför tar sån tid.
Det här är dock en annan femma. Har man ett blixtljusmätningssystem som mäter genom optiken (TTL) och ska kommunicera trådlöst via förblixtar som tex Nikons CLS kommer du få en serie förblixtar. Dessa mäter ljuset och kommunicerar med varje grupp blixtar hur mycket effekt de ska kräma på i den slutgiltiga blixten.

Förblixtarna bidrar inte till bilden men tiden för hela förloppet är dessvärre inte försumbar. Själv tycker jag inte detta system är särskilt användbart för action-, sportfotografi eller annan typ av fotografi med snabba förlopp. Den korta stund det tar gör att man lätt missar saker.

Kort och gott, oroa dig inte för synktider när du tar blixtbilder på dåligt upplysta ställen. Det du ska oroa dig för är fördröjning för olika typer av TTL-mätning ihop med digitaler. TTL-mätning på analoghus bör inte ha någon fördröjning om de använder OTF-mätning.

En lösning är att placera ut sin(a) blixt(ar) och mäta innan matchen och sedan köra på de inställningarna. Förutsätter dock att du är ganska statisk i din placering med bara ett eller ett par ställen du plåtar från.

Fullt effekt på slaven

Jag är inte så sofistikerad att jag mäter någonting. Jag har en ledatal 30 (40 i teleläget)
ttl blixt på kamerahuset. Jag slår slaven på full effekt ledtal 40 (ingen zoomblixt) i taket men
det är kanske 7 meter i takhöjd och taket är brunlaserat, så det blir säkert inte så mycket ljus kvar. Jag tycker mig se att de värsta slagskuggorna från kamerablixten åtminstånde lättas upp aningen.

Då inser jag inte ditt problem. Fördröjningen på slavblixten är så kort att det inte kan synas på korten om du inte fotar gevärskulor eller motsvarande (lätt överdrivet).

Enda risken är att slav-blixten triggar på förblixtar om du kör digitalt. I så fall finns ofta ingen slav-blixt alls vid exponeringen eftersom den inte hunnit ladda om.

/AnWi

ANNONS
Götaplatsens Foto