Annons

Förfrågan från Skatteverket

Produkter
(logga in för att koppla)

Dan P

Aktiv medlem
Hej alla,

Fick en liten förfrågan från skatteverket där de ville veta lite mer om min bokföring, 5 största fakturor mm. och det är ju inga problem.

Men nu till min fråga, de skrev att "om du gjort avdrag för ingående moms på inventarie-köp måste leveransdatum bekräftas, exempelvis med kopia av transportsedel eller leveransgodkännande"

Och det är väl här mina problem börjar, mina 5 största fakturor är samtliga inventarie-köp, men eftersom jag tidigare inte känt till att man ska spara fraktdokument så har jag inte gjort det, har bara sparat fakturorna i bokföringen. Dessutom så mina 2 största fakturor har jag inte fraktat alls utan kört och hämtat hos leverantören, och därför inte fått några fraktdokument.

Finns det krav på att spara transportsedlar eller leveransgodkännande? jag har då aldrig hört talas om detta innan.

Hur illa ligger jag till om jag inte kan uppvisa dessa handlingar? fängelse? ;-)

Dan P skrev:
Hej alla,

Fick en liten förfrågan från skatteverket där de ville veta lite mer om min bokföring, 5 största fakturor mm. och det är ju inga problem.

Men nu till min fråga, de skrev att "om du gjort avdrag för ingående moms på inventarie-köp måste leveransdatum bekräftas, exempelvis med kopia av transportsedel eller leveransgodkännande"

Och det är väl här mina problem börjar, mina 5 största fakturor är samtliga inventarie-köp, men eftersom jag tidigare inte känt till att man ska spara fraktdokument så har jag inte gjort det, har bara sparat fakturorna i bokföringen. Dessutom så mina 2 största fakturor har jag inte fraktat alls utan kört och hämtat hos leverantören, och därför inte fått några fraktdokument.

Finns det krav på att spara transportsedlar eller leveransgodkännande? jag har då aldrig hört talas om detta innan.

Hur illa ligger jag till om jag inte kan uppvisa dessa handlingar? fängelse? ;-)

Har du bara fakturor på dina inventarieköp, så brukar det framgå där när leveransdatum skett

Ta kopia på dom och förklara precis som det är. Skattevberket är väldigt bra att ha med att göra och väldigt ofta när man får en sådan här förfrågan har dom en standardtext i sin förfrågan

Är du säker på att de frågar efter största inköpsfakturorna? Jag tror att de vill se vad DU har fakturerat, detta för att se att du har intäkter i firman och inte bara kostnader.

Det är poppis att starta firma så man får dra av dyr utrustning, men har man inga intäkter så blir det problem. Du behöver absolut inte gå med vinst men det skall klart framgå att ditt företag är ämnat att bli vinstdrivande. Dvs att du har kunder, affärsidé, 5-årsplaner osv. Seriös affärsverksamhet helt enkelt och inte hobby.
Jag åkte på revision mitt första räkenskapsår och det lär man sig mycket på...

Lycka till!
//
Nina

Ja, jag tror att de är de största inköpen jag gjort.

"Lämna kopior av fakturor, kvitton eller motsvarande handlingar för de 5 beloppsmässigt största delposterna för ingående moms."

Visst är det lärorikt med en revision och man kan säkert lära sig en hel del. Exempelvis hade jag ingen aning om att man skulle spara fraktdokument, det var heller inget skatteverket nämde vid de nyföretagar träffar som de har......
Så det finns kanske fler krav som de har som man är ovetande om. Men det lär man nog bli varse.

Dan P skrev:

"Lämna kopior av fakturor, kvitton eller motsvarande handlingar för de 5 beloppsmässigt största delposterna för ingående moms."

Visst är det lärorikt med en revision och man kan säkert lära sig en hel del. Exempelvis hade jag ingen aning om att man skulle spara fraktdokument, det var heller inget skatteverket nämde vid de nyföretagar träffar som de har......
Så det finns kanske fler krav som de har som man är ovetande om. Men det lär man nog bli varse.

Det står ju "fakturor, kvitton eller motsvarande handlingar" Det tolkar jag som att det räcker med att du tar kopior på fakturorna eller kvittona på dina inköp.. Det händer ibland att skatteverket gör sådana här stickprov och begär in den här sortens handlingar.. även från etablerade företag som funnits ett tag

Har aldrig ens hört talas om att man skall spara annat än fakturor (skickade och mottagna) i sin bokföring. Fakturan måste rimligen räcka.

jorgene skrev:
Har aldrig ens hört talas om att man skall spara annat än fakturor (skickade och mottagna) i sin bokföring. Fakturan måste rimligen räcka.

Jag inser också att jag aldrig nånsin sparat sådant.. När väl fakturan kommit.. så slänger vi alla följesedlar eller ev fraktsedlar.

Däremot.. så måste exempelvis tulldeklarationer sparas om man exempelvis importerat en vara

Gersemi skrev:
Däremot.. så måste exempelvis tulldeklarationer sparas om man exempelvis importerat en vara
Jo, men det verkar ju mer rimligt, eftersom tullkostnaden, speditionsavgifter och liknande tas upp som kostnader för företaget. Man måste ju självklart spara underlagen för de kostnadet man bokför, och tulldeklarationen är ju på sätt och vis din "faktura" från Tullverket.

Dan P skrev:

Är inte ingående moms när någon betalar in moms till företagt dvs när man fakturerar någon?

Alltså när det kommer in moms till företaget.

Dajo skrev:
Är inte ingående moms när någon betalar in moms till företagt dvs när man fakturerar någon?

Alltså när det kommer in moms till företaget.

Nej, ingående moms är den moms som står på fakturor som ett företag betalar.

Utgående moms är när man skickar faktura till någon.

Du har råkat ut för en liten momsrevision. Skatten vill se dina 5 största varuinköp eftersom du på dessa inköpen har YRKAT avdrag för momsen.

Om fakturan är specad så behöver man inte spara underlagen till fakturan men om fakturan har texten (eller liknande)

"Enligt order, enligt följesedel etc" så måste man spara det underlaget. Det är helt eneklt för att uppfylla kravet på att man skall kunna se vad du köper, vem som köper etc.

Det är inget konstigt alls detta. Jag har råkat ut för det då och då till mina klienter.

Kör du bara seriöst och har ordning på dina papper så kan du fortsätta sova gott.

Minita skrev:
Du har råkat ut för en liten momsrevision.
[...]
Kör du bara seriöst och har ordning på dina papper så kan du fortsätta sova gott.
Så, denna typ av revision är egentligen mest till för att säkerställa att jag verkligen köpt in det jag påstått mig ha köpt in -- och inte så mycket för att kontrollera om jag "köpt in för mycket" (i förhållande till mina intäkter)?

Rätt uppfattat?

Japp.

Kan även vara så att företaget har väldigt mycket moms tillbaka i förhållande till omsättningen- varför? Normalt är att betala moms.

eller

slumpen som har plockat fram företaget. Alla som uppfyller dessa kriterierna kör vi en koll på osv.

Behöver med andra ord inte bero på någon särskild omständighet. Skatten utför en del standardkontroller för att upptäcka fusk i tid samt för att skapa ett rykte som avhåller andra från att försöka fuska.

Som vanligt är det småfisk som man fångar. De stora kanonerna är mycket mer sofistikerade med sitt fusk.

Dan P skrev:

Enligt momslagen ska varan vara levererad innan skattskyldighet för moms inträder för försäljningen. Därav kravet på transporthandling. Undantaget är om man får förskottsbetalning. (1 kap. 3 § ML) Då inträder skattskyldigheten för moms när förskottet tas emot. Avdragsrätten för ingående moms (moms på inköp) är beroende av om skattskyldighet inträtt för säljarens försäljning av samma vara (8 kap. 2 § ML).

Du behöver inte oroa dig så länge du kan visa att du (eller rättare sagt ditt företag) äger de berörda varorna. Enligt EG-rätten så är det nämligen äganderättens övergång som är avgörande för avdragsrätten. Detta gäller faktiskt även om varan inte transporterats till köparen. Dock ska man kunna styrka att äganderätten övergått till köparen.

Om du har de berörda varorna hos dig kan du ju alltid bjuda hem Skatteverket så de får se själva om de nu inte tror på dig när du skickar in ditt svar. Du måste dock alltid ha fakturor för att styrka ditt avdrag.

I detta sammanhang kan jag samtidigt påpeka hur viktigt för avdragsrätten det är att följande uppgifter finns med på fakturorna:
• Datum för utfärdandet (fakturadatum).
• Ett unikt löpnummer för varje faktura baserat på en eller flera serier.
• Säljarens registreringsnummer till moms.
• Kundens registreringsnummer till moms. Numret
behöver endast anges om kunden är skattskyldig
för förvärvet (s.k. omvänd skattskyldighet) eller
om en köpare i annat EG-land åberopat sitt VATnummer för att få leveransen utan moms.
• Säljarens och köparens namn och adress.
• Varornas mängd och art eller tjänsternas omfattning och art.
• Datum då omsättningen av varorna eller tjänsterna utförts eller slutförts. Vid aconto-betalning anges datum för betalning – om det kan fastställas och om det avviker från fakturadatum.
• Beskattningsunderlaget för varje skattesats
• Tillämpad skattesats.
• Den moms som ska betalas. Om du använder vinstmarginalbeskattning ska du inte ange momsbelopp.

ANNONS
Götaplatsens Foto