Annons

Förhandsgranska färgprofiler?

Produkter
(logga in för att koppla)

homeless clubkid

Aktiv medlem
jag har ett litet problem med photoshop cs. om jag jobbar med en bild i adobe rgb och t.ex konvertar den till srgb så blir det ingen skillnad av färger osv, även fast jag har preview fönstret ikryssat. men om jag t.ex tar save for web med adobe rgb så syns det att det är betydligt mättade färger.

hur ska jag få photoshop att förhandvisa dom olika färgrymderna när jag konvertar bilderna? något tips?

/mvh j

Om jag fattat allt rätt kan man förhandsgranska andra profiler än den du arbetaer i under view, proffs->custom.

Färgrymder finns där också som förval.

Roine

Bilagor

• profil.jpg
    profil.jpg
    14.6 KB · Visningar: 259
Ja, Fast tänkt på att skärmen kanske inte kan visa alla färger i vissa profler.

Man kan jämrföra sin skärmprofil för att få en uppfattning vilka kulörer som den inte kan visa

http://www.iccview.de/

eller om du kör osx går det att göra i operativsystemet

homeless clubkid skrev:
jag har ett litet problem med photoshop cs. om jag jobbar med en bild i adobe rgb och t.ex konvertar den till srgb så blir det ingen skillnad av färger osv, även fast jag har preview fönstret ikryssat. men om jag t.ex tar save for web med adobe rgb så syns det att det är betydligt mättade färger.

hur ska jag få photoshop att förhandvisa dom olika färgrymderna när jag konvertar bilderna? något tips?

/mvh j

Meningen med en konvertering är ju att du ska bibehålla färgernas utseende när du byter färgrymd. De enda färger som kommer att få ett markant annat utseende är de färger som inte kan återges av den färgrymd du konverterar till.

Om du utgår från en stor färgrymd, som Adobe RGB, och konverterar den till en mindre, som sRGB, så justeras alla pixlars RGB-värde så att färgerna ser ut på samma sätt. Men om du tittar på RGB-värdena kommer du att se att de är helt annorlunda.

Att bilden ser annorlunda ut när du gör en Spara för webb beror på att då tas profilen bort. Bilden kommer att visas utan en inbyggd profil. Det innebär att du kommer att visa bilden i de flesta webbläsare med din skärms profil som arbetsfärgrymd. Man brukar anta att den genomsnittliga skärmen ligger i närheten av sRGB. Det är därför lämpligt att konvertera alla bilder till sRGB innan du sparar dem för webbpublicering.

MVH/Stefan

Ja alltså det var det här med skillnaden mellan assign och convert... rätta mej om jag har fel, vilket jag antagligen har:

convert profile: siffrorna ändras, inte färgerna.

assign profile: färgerna ändras, inte siffrorna.

Gick det rätt nu!?

Highweiss skrev:
Ja alltså det var det här med skillnaden mellan assign och convert... rätta mej om jag har fel, vilket jag antagligen har:

convert profile: siffrorna ändras, inte färgerna.

assign profile: färgerna ändras, inte siffrorna.

Gick det rätt nu!?

Helt rätt. Enkelt att förstå om man tänker på att när du tilldelar en profil (assign profile), det du gör är att berätta vilken nyans av rött, grönt och blått som ska användas. Adobe RGB innehåller grundfärger som är betydligt renare och klarare än sRGB. För att skapa en och samma nyans krävs det alltså betydligt mindre färg i Adobe RGB än i sRGB.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto