Annons

Förlossningsfoto/bebiskamera/resekamera/filmning

Produkter
(logga in för att koppla)

Pixbo

Avslutat medlemskap
Jag ska bli pappa i juni och har idag bara en 30d som jag knappt använder pga storleken. Tänkte nu köpa en mindre kamera som jag ska ha med till BB samt som ska kunna användas för att filma den lillas framsteg:)
Vad väljer man för runt 5000kr?
G1x verkar fin men lite för dyr, hur är x10 och g12 som är något billigare? Kommer de räcka till?

Ingen aning vad svaret på din fråga är, då jag tänkte tvärt om och kompletterade kompakten med en ny systemkamera när det var dags för oss tidigare i år. Det gick utmärkt att ha med en fotorygga med extern blixt, diverse objektiv, dator och en 60D till BB.

Under själva förlossningen blev det inte så många bilder tagna då det var fullt upp, men någon blev det ändå mellan värkarna.

Vi blev dessutom kvar några dagar så det var rätt skönt att ge sig ut på någon fotopromenad emellanåt.

Skulle jag ändå skaffa kompakt skulle jag se till att den är bra i dåligt ljus (det är rätt nedsläckt och skumt både på förlossning och BB - det är dessutom vanligast med nattliga förlossningar) och helst ha sko för extern blixt. Interna kompaktblixtar ger riktigt tråkiga bilder, tycker jag. De är dessutom rätt jobbiga för de små liven.

Att filma är så klart en kul del i dokumenterandet, men de första månaderna är det inte så mycket rörelse.

Ett tips är dock att dokumentera magen i tid innan det är dags, även om det är vanligare att det blir senare än beräknat händer det att det blir flera veckor tidigare...

Grattis och lycka till! :)

Ja fy fasen. Att komma ut ifrån värmen till den här kalla läbbiga världen och det första som händer är att få en fotoblixt avfyrad mitt i nyllet......;-)

Grattis till bebisen och Lycka Till!

Tack tack:) ja det kommer bli kul:)
Men jämfört med en riktig videokamera, funkar en x10/g12 nästan lika bra?

Just när ungen ploppat ut har man förhoppningsvis annat för sig än att pilla med kamerainställningar och fundera på blixtljus, men de kommande veckorna är det rätt skönt att slippa en blixt direkt i nyllet. ;)

De kan även vara rejält medtagna direkt vid födseln så nog tror jag de också lider, även om det kanske inte finns en begreppsvärld ännu.

Generaliseringar:

Traditionella videokameror har riktigt usel vidvinkel, jag tycker därför de flesta kompakter är ett bättre alternativ. Bland nackdelar finns begränsningar i hur långa segment man kan filma (för att slippa skatta kameran som filmkamera på något vis) och ofta sämre ljud. Men det finns kompakter med antingen stereomicrofon och/eller ingång för extern mic. Har lite dålig koll på segmentet, det börjar bli några år sedan jag köpte min Panasonic Lumix FT1 (med huvudsyfte att just filma). Att kunna zooma rent optiskt och behålla fokus är något som kompakter är sämre på, om de kan det alls. Fast generellt bör man ändå låta bli zoomen medan man filmar.

För DVD och/eller YouTube/Vimeo-bruk räcker kvalitén utmärkt med moderna kompakter, HD-TV har jag ingen erfarenhet av.

Jag ska bli pappa i juni och har idag bara en 30d som jag knappt använder pga storleken. Tänkte nu köpa en mindre kamera som jag ska ha med till BB samt som ska kunna användas för att filma den lillas framsteg:)
Vad väljer man för runt 5000kr?
G1x verkar fin men lite för dyr, hur är x10 och g12 som är något billigare? Kommer de räcka till?

Sedan jag köpte en Iphone 4S har mina behov att ha en alternativkamera helt försvunnit. Telefonen filmar i väldigt hög kvalitet och bilderna blir också bra.

Vill jag fota/filma utan att släpa med hela "storkameran" är det Iphonen som gäller, och rekommenderas.

Var på scandinavianphoto och kollade. Kunde efter att ha klämt på x10 inte låta bli att köpa en, vilken fräck och smidig kamera. Och vilka bilder den tar ujuj jag är mycket nöjd:)

ANNONS