Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

förminska JPG bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

oskar83

Aktiv medlem
hej
jag får jpg bilder från min digitalkamera och det är ju bra. men dom är så klart lite för stora för att slänga in här på fotosidan. så därför måste jag minska ned dom.

någon som kan berätta hur man gör det på ett bra sätt?

jag vill ju gärna ha bilderna i 1024x768 storlek så att dom går att förstora här på fotosidan.

hur gör jag för att få till det... är inte nöjd med mina försök i photoshop

har letat efter bra photoshop guider men har inte hittat någon som talar om just det här.

tacksam för svar

Har du lyckats förminska bilderna i PS och det blivigt dåligt eller har du inte hittat rätt i menyerna?

Iaf; Öppna en bild i PS och gå till meny "Bild", där i ligger "bildstorlek".

Du kan välja mått i % eller i pixlar, klicka och välj pixlar och sen "ok".

Besvarade det något?

Mvh

Kollade på någon bild på din profil här som var väldigt hårt komprimerad, var inte så snyggt nej.

Sparar du dem i för hård komprimering, vilken kvalité
brukar du spara dem i?

ja jag har lyckats förminska bilden men jag tycker jag måste göra den så enormt liten för att kunna lägga in den på fotosidan.
jag vill ha den så pass stor att den går att förstora när man lagt in den på fotosidan. men jag måste dra ned bilden till 600 för att det ska komma under 250kb.

om du menar hur jag sparar bilderna i kameran så kör jag på högsta upplösning, alltså bästa kvalitet som går.

Om du har photoshop så öppnar du önskade bild du vill minska i storlek. Klicka sedan på Arkiv och i droppmenyn, så klickar du på Spara för webben. Sedan går till höger sida och klickar på bildstorlek.Och så får du upp så du kan ändra bredd och höjd. Se till att bevara proportioner är i bockat. När du kommit så långt så kan du få den storlek du vill ha. Klicka sedan på använd och sist på spara. Du kan spara filen så att du vet var du har den sedan när du behöver den.

mvh Klas

Gratisprogram...

Det finns även ett trevligt gratisprogram som heter Easy Thumbnails. Det kan konvertera enstaka eller drösvis med bilder utgående från vissa inställningar. Det fungerar utmärkt då man fritt kan välja reduceringsalgoritm. Dessutom kan man justera ljus, kontrast mm.

Använd det. Det gör jag och är mycket nöjd. Kör med Lanczos3 för krympning.

/AnWi

Hej!

Jag brukar göra så här i Adobe Photoshop:

1) Fixar till bilden i originalstorlek med avseende på färgbalans och nivåer. Sparar den fixade bilden i Photoshops eget format PSD som arkivbild (eller TIFF om du föredrar det). Om jag har jobbat i lager bakar jag därefter samman dem med Layers/Flatten image. Sparar i så fall inte efter detta.

2) Byter vid behov färgrymd till sRGB (den färgrymd som webbilder använder). Detta görs under Image/Mode/Convert to profile. Sparar inte.

3) Går till Image/Image size och skalar om den till önskad storlek. Brukar ofta köra bredd 800 pixel på liggande format och höjd 600 på stående format, men det varierar så klart. Sparar inte.

4) Skärper bilden som sista åtgärd. Här finns inga standardlösningar men på många "normalmotiv" kan man åstadkomma underverk med Filter/Sharpen/Unsharp mask med filterinställningarna Amount 250%, Radius 0,3 pixel, Threshold 5 levels. Detta ger en krispig skärpning av bilder i storleksordningen 600 till 800 pixel på långsidan. Jag tycker att det ofta behövs för webben.

5) Sparar genom att använda funktionen File/Save for web. Här kan man välja komprimeringsgrad för att tillmötesgå krav på maxstorlek på filen. Oftast funkar det bra med förhandsvalet JPEG High, som ger en "kvalitet" på 60. Den enda gång det knakar i fogarna är när man har fina gradienter som en himmel som tonar från ljusare till mörkare blått. Det är inte JPEG-algoritmen så bra på. Här bör man köra med högre kvalitet om resultatet blir störande randigt/blockigt.

Genom att dra kvalitetsmarkören och samtidigt kika nere till vänster kan man faktiskt dra kvaliteten tills man ligger precis på gränsen till det tillåtna. Då blir det så optimalt som det kan med givna premisser!

Spara sedan bilden och döp den till något vettigt som funkar för mottagaren.

6) Stäng originalbilden UTAN ATT SPARA! Då har du kvar den bearbetade bilden i originalstorlek, med bibehållna lager och i PSD-format.

Lycka till med förminskandet!

ANNONS
Götaplatsens Foto