Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Försäkring på eran utrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

fredda665

Aktiv medlem
Tjena! Jag har sökt efter detta länge men utan att finna nåt bra svar. Då min foto utrustning växer börjar man ju fundera på saker som tex: vad händer om jag tappar kamera väskan i vattnet?
Hur har ni era saker försäkrade?
Hur mycket kostar det?
Hur klantiga får ni vara och försäkringen täcker ändå?

Ursäkta om detta har disskuterats förr, jag är tydligen kass på försäkringar och på att söka på Fotosidan.

Fick faktiskt mina grejjer försäkrade först igår. man har legat lite på latsidan :)

jag får betala 190:- i månaden och då får jag vara hur klantig jag vill.

Kamerahuset fick jag som råd att det skulle ligga kvar på hemförsäkringen då den försäkringen täcker skador till ett värde på 40000:-. annars skulle månadskostnaden hamna på 340:-/mån.

Det jag ska akta mig för är att lämna kvar mina dyrgripar kvar i bilen annars kan jag få bli rånad och hur klantig som helst. Gäller i hela världen.

Använder folksam.

Fått erbjudanden om Solid's försäkring lite då och då. Det låter ju bra att man ska få en ny kamera om man tappar bort den eller vad som helst.

Tills man börjar läsa det finstilta där det står att man knappt får använda kameran. Man får inte lämna den ur sikte. Man får inte använda den i miljöer där den kan ta skada etc. Det roliga är att de bestämmer vad som är fel miljö.

För mig låter det som att man kan få samma svar som från Ericsson gav min bror, när hans mobiltelefonen gått sönder. "Din kamera är fuktskadad. Troligen för att den använts utomhus under för hög luftfuktighet. Därför gäller inte garantin.".

Det roliga är att telefonfanskapet laddades en gång och användes endast inomhus på hans födelsedag, den pajjade samma dag han fick den. Till råga på allt, så fick han inte tillbaka den. När han påpekade det så frågade de vad han skulle med en trasig telefon till. Ger mig fan på att den är såld igen som ny.

om man nu var på den kriminella sidan så är ju fotosidan rena Klondyke med tanke på hur dyra specade fotoväskor många har med sitt namn och städer.

Har än så länge nöjt mig med otursförsäkringen i hemförsäkringen. Utnyttjade den bland annat när min 17-35/2.8 åkte i berget och det var inget snack - gick hur smidigt som helst.

För mig så har ämnet just blivit aktuellt. Fick min ryggsäck stulen i London för några veckor sedan. Genom hemförsäkringen så täcks 35000 kr om jag har förstått det rätt. Har inte fått allt klart med försäkringsbolaget ännu så.....

Nu hade jag tur i oturen att min D300 med 17-55 satt på axeln under jackan (som tjuven givetvis missade) och de allra dyraste prylarna såsom 70-200 låg på hotelrummet. Men saken blev som sagt aktuell

Via "mitt" försäkringsbolag Länsförsäkringar så kostar en tilläggsförsäkring 35 kr/år per 1000 kr för allt utöver de 35000 kr som ingår i hemförsäkringen. Det här är tämligen intressant. Det är ju sällan som det bara är kameraprylar som ligger i en väska på en resa. Själv så hade jag pass, körkort, visa, solglasögon och lite annat smått o gott. Det blir snabbt stora pengar......

Det djävligaste är att jag inte märkte ett skit av stölden. Jag och min fru satt på ett helt tomt Starbuckscafe (precis vid utgången då min son låg utanför entrén o sov i sin vagn) med väskan på golvet mellan mina ben och ena benet stoppat genom ena axelremmen. Antingen så har jag på något sätt lyft ur benet ur remmen utan att jag märkt det eller så har den blivit avskuren. När vi skulle gå därifrån så var väskan borta........

fredda665 skrev:
T
Hur klantiga får ni vara och försäkringen täcker ändå?

Höll en 5D med 24-105 i handen när jag promenixade i Sydney. Någon körde tydligen på mig och jag vaknade på ett sjukhus, Drogad av lugnande medel, är ju det första jag gör när jag vaknar självklart att se om kameran lever. Jag lutar kameran framåt och alla linser i objektivet trillar ut. Hemma så får jag ett sprillans nytt. Hemförsäkring täcker. Ingen självrisk :)

Jag har solids försäkring på huset, objektiven är inte så dyra var för sig men tillsammans blir det ju en slant och där gäller min hemförsäkring.

Sedan tänker jag införskaffa mig nya objektiv under åren och förmodligen byta ut kamerahuset så småningom så där gäller hemförsäkringen, har olycksfallsförsäkring tidigare känd som drulle försäkring.

Har länsförsäkringar som bolag.

Zewrak skrev:
Är det någon som har fått ut något på försäkring från Solid? Hur fungerade det?

Jag hade en dator som jag köpte på onoff med solid som försäkringsbolag. Betalade 100 kr i självrisk och fick den lagad två gånger (att verkstan förstörde datorn mer än vad jag hade gjort är en annan femma men den blev inskickad två gånger) när den kom tillbaka var den fortfarande paj så jag fick ut en helt ny istället.

Tyckte de fungerade väldigt bra därför valde jag att försäkra min kamera där när jag köpte den.

Re: Re: Försäkring på eran utrustning?

PelleAbelson skrev:
Hemförsäkring täcker. Ingen självrisk :)

men hur lyckades du komma runt det med att slippa självrisken? Min ligger på 1500 på hemförsäkringen. Solid 100 spänn.

Re: Re: Re: Försäkring på eran utrustning?

Zzzz skrev:
men hur lyckades du komma runt det med att slippa självrisken? Min ligger på 1500 på hemförsäkringen. Solid 100 spänn.

Dessutom är det väl värdeminskning på hemförsäkring/drulleförsäkring? Det ska det ju tydligen inte vara på Solid's.

Re: Re: Re: Re: Försäkring på eran utrustning?

Zewrak skrev:
Dessutom är det väl värdeminskning på hemförsäkring/drulleförsäkring? Det ska det ju tydligen inte vara på Solid's.

Ja det är ju ett stort problem. Har en tre år gamal dator som är sönder men hemförsäkringen tycker inte det är lönt att laga den för den har minskat så pass mycket i värde.

Hur det är med solid's vet jag inte, det var en rätt ny dator jag lämnade in den gången då jag fick en ny.

Jag fick ut en ny kamera utan problem och utan självrisk på drulleförsäkringen/hemförsäkringen hos folkskam när jag körde iväg med den liggande på bakluckan... Idag har jag tryggskamsa, men det ska tydligen fungera på samma sätt

Re: Re: Re: Försäkring på eran utrustning?

Zzzz skrev:

vet inte riktigt. jag fick ersättning för andra utgifter i samband med olyckan också, men jag behövde inte betala ett öre.

ANNONS
Götaplatsens Foto