Annons

Försäljning av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

V.Svanström

Aktiv medlem
Hej!

Det var så att när jag var ute och fotade kom det fram en man, han gav mig sitt visitkort och frågade om jag kunde skicka några av bilderna till honom. Jag sa att det kunde jag la göra.

Det jag tänkte göra nu är antingen att skicka en bild som han kan få gratis och säga till honom att jag har ytterligare några som han kan få köpa. Eller om jag ska skicka alla bilder, fast som provbilder(något missredigerade).

Fråga 1. Hur ska jag göra i det här specifika fallet?

Fråga 2. Hur ska man göra överlag när man ska sälja bilder?

Fråga 3. Hur är skillanden mellan att sälja till privat person och till företag? Finns det några kontraktsmallar eller liknande som man kan använda?

Fråga 4. Finns det något prisindex att gå efter när man ska prissätta bilder?

Hjälp mig är ni snälla!

ps. inget gnäll om att inte har läst igen om forumet innan. Dessa frågor har jag inte hittat något svar på.

Om du har lovat honom bilder (plural), ska du väl hålla ditt ord och skicka bilderna utan att "missredigera" dem. Om din avsikt var att sälja bilderna, borde du väl sagt det när han frågade. Man ska alltid stå för vad man lovat.

Jag har inget bra svar på dina andra frågor, men om du söker i forumet "Foto som jobb" och/eller på BLF, så får du säkert idéer på hur du ska sälja bilder och vilka priser du ska ta.

Sätt dit en vattenstämpel som är placerad på hela bilden.
Ge honom ett bra pris som du anser är ok för dig.
Är det en privatperson som bara är intresserad av att få dina bilder pga att han glömt sin kamera så lär han inte vilja ha dina bilder enligt BLF:s prislista.

/Stefan

Det kanske inte var så att jag lovade honom att skicka eller iaf inte så att vi slöt något avtal.. Så jag känner inte att jag sviker mitt ord..
Vad är BFL, vart hittar jag den?

undrar samma sak. Var finns den egentligen? Googlar men känner mig bara dum när endast utländska sidor poppar upp...hmm,,

V.Svanström skrev:
Hej!

Det var så att när jag var ute och fotade kom det fram en man, han gav mig sitt visitkort och frågade om jag kunde skicka några av bilderna till honom. Jag sa att det kunde jag la göra.

Vad jobbade han med? Är det så att han ville ha bilderna i sitt yrke? Är det kanske så att han vill se "vad du går för" för att kanske sedan anlita dig för ett jobb?

Det mest logiska är att plocka upp telefonen och ringa honom för att se vad han tänkt sig. Det brukar vara det snabbaste och bästa sättet!

Jonas

Hej Viktor!
Att få möjligheten att sälja sina bilder är bara bra.Men tyvärr så har det hänt mig ofta att folk kommit fram och frågat om jag kan sända en bild. Även om dom lämnat sitt visitkort så har det många gånger slutat med:"Aj,som tusan kostar det pengar. Jag som bara skulle ha en bild".För att vi inte skall få en utveckling där folk anser att"du har ju en så fin digital kamera och du kan säkert skriva ut bilden hemma och det är väl billigt" så måste det bli en prissättning på alla bilder som skall säljas. BLF har enligt min mening tagit ut färdriktningen för vad en bild är värd.Allt det arbete som du gör skall värderas helt oboeronde av vem du är amatör eller yrkesverksam. Det är bilden som är varan.
Så ring du honom och förklara att du gärna levererar bilder men då till det och det priset.Vill ha se så kanske du kan sända dom digitalt med en loga på. Eller så är det väl en fysisk kopia som gäller med en stor stämpel på. Det gjorde man i "forntiden". Jag har varit med om en kopis som till brudpar sände proverbilder på vilka det stod:TILHÖR STATENS JÄRNVÄGAR. Ja, den hade humor.

MVH
Rolf

?

En man på gatan frågar om du kan skicka bild(-er) som du tagit på honom.Att ens tänka tanken med BLF i det här fallet förefaller mej absurt.Skicka en bild och fråga om han vill ha fler.Då gäller isåfall ett enkelt lagomt pris ni kommer överrens om, om ni nu gör det.

Skicka honom en liten bild med vattenstämpel som inte är användbar mer än på skärmen och fråga vad han vill ha bilderna till. Då får du en aning om det är för privat eller kommersiellt bruk.

Alternativt lägger du upp bilderna på fotosidan och skickar honom en länk så han kan se dom och därigenom avgöra vilka han eventuellt vill köpa.

Försök att skapa dig en bild av honom så du vet vad bilderna ska användas till och i vilken omfattning. Då blir det lättare att prissätt i nästa steg.

Lycka till ...

ANNONS
Götaplatsens Foto