Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Försäljningsfloskler?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse.K

Medlem
Hej!

Surfade runt lite för att kolla begagnat pris på Canon 300D då jag hittade denna text hos en säljare på Blocket!

Citat: OBS! Detta är den japanska modellen "made in Japan", och håller bättre kvalitet än den vanliga 300D tillverkad i Korea eller Taiwan. /Slut citat.

- Finns det någon ”sanning” i detta eller är det bara försäljningsfloskler?

Länk: http://www.blocket.se/view/4486463.htm?caller=gbl_s&l=0&c=1&city=0

*Hare Gött*

/Lasse, hugad 300D köpare…

Man ska nog ta det mesta man läser i annonser med en nypa salt, många verkar tro (eller försöker få folk att tro) att det handlar om proffsgrejor så fort det går att byta objektiv på prylarna. Säljsnack, inget mer..

Staffan

Ekelunden skrev:
Hej!

Surfade runt lite för att kolla begagnat pris på Canon 300D då jag hittade denna text hos en säljare på Blocket!

Citat: OBS! Detta är den japanska modellen "made in Japan", och håller bättre kvalitet än den vanliga 300D tillverkad i Korea eller Taiwan. /Slut citat.

- Finns det någon ”sanning” i detta eller är det bara försäljningsfloskler?

Länk: http://www.blocket.se/view/4486463.htm?caller=gbl_s&l=0&c=1&city=0

*Hare Gött*

/Lasse, hugad 300D köpare…

Intressant att säljaren påstår att den håller bättre kvalité, vilket säljaren givetvis måste kunna styrka...

Hej & Tack för alla svar så är långt!

1.100:- i skillnad mellan en sprillans ny eller en begagnad 300D gör ju inte valet speciellt svårt… *S*

Började min research igår och blev nog ”lite” vilseledd av säljare ”bland annat” här på Fotosidan där man la fram helt andra priser… Länk: http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=22334

- Nåväl, nu är jag på banan igen…
Avvaktar någon vecka tills 350D har släppts, det blir nog ”helt andra” priser på 300D:n då, eller vad tror ni andra?

*Hare Gött*

/Lasse, lite mer luttrad nu…

Senast ändrad:
Det behöver inte vara mygel för att säljaren lägger ut annonsen på flera siter. Deremot har priset nästan fördubblats på tradera där man ger bud. Inget konstigt med det. 3000 är nästan gratis.

Per

Har varit i kontakt med säljaren på Tradera tidigare och han heter inte Elias. har även mailat honom nu.
Skulle gissa att Blocketannonsen är rent bedrägeri...
Dessutom är det inte i samma län...

Niclasfoto skrev:
Menar du Elias annons på Blocket?

Om Ja, varför skulle den vara bedrägeri?
Eftersom Traderaauktionen las ut för 1,5 vecka sen och Blocketannonsen idag. Nästan samma text och exakt samma bild.
Om han har lånat bilden är det ytterst olämpligt då serienr är med...
Och OM det skulle vara samma säljare, varför skulle han lägga ut den på Blocket då den redan har bud på Tradera?

Jag kan ha fel, men ser INGEN logik i det...

Fia-Mia skrev:
Eftersom Traderaauktionen las ut för 1,5 vecka sen och Blocketannonsen idag. Nästan samma text och exakt samma bild.
Om han har lånat bilden är det ytterst olämpligt då serienr är med...
Och OM det skulle vara samma säljare, varför skulle han lägga ut den på Blocket då den redan har bud på Tradera?

Jag kan ha fel, men ser INGEN logik i det...

Förstår din tankegång men jag personligen ser inget fel i att peppa budgivning på olika håll så länge det sker på ett 100% snyggt sätt och enligt reglerna. Detta är dock ett tveksamt fall, håller med om det!

Visst, enligt traderareglerna så är köpet bindande åt båda håll om där står ett grönt bud när tiden har gått.

Visst kan man tycka att det är olämpligt men om killen får ett superbud på Blocket som övergår det han får på tradera så är det inget större problem för mångas samvet att stänga auktionen, maila runt att kameran gått i backen och tusen bitar för att sedan sälja till köparen på Blocket. Har ha dessutom olika/flera alias så är det ju svårt att komma åt,,

Jag har själv bjudit på en sådan annons på tradera, som efter auktionstiden visade sig vara tveksam,,
Jag lade högsta bud på en pryl med ok pris och vann. Sedan fick jag snällt hålla till godo med att säljaren endast "ville testa hur högt budgivningen skulle gå". MEN SÅKLart kanske han fick ett bud som övergick mitt på typ ABC-annons och sålde till honom....
Jag som köpare med högsta gröna bud har ju inget som kan få tradera att stänga killens konto eftersom jag inte hade ngr bevis att lägga fram för tradera.

Det är alltså INgen vitts att dömma ngn ohörd, varken åt det ena hållet eller det andra!

/Mvh Niclas,

Hejhopp!

Håller med Sofia!
Ingen är ju så ”dum” att om man har ett bud på 5.200:-, så säljer man för 3.000:-..?
- Något är fel, jag utesluter inte att ”en” av dessa annonser är seriös, ska bli intressant att se om det blir någon rätsida på detta…

*Hare Gött*

/Lasse

Re: Hejhopp!

Ekelunden skrev:
Håller med Sofia!
Ingen är ju så ”dum” att om man har ett bud på 5.200:-, så säljer man för 3.000:-..?
- Något är fel, jag utesluter inte att ”en” av dessa annonser är seriös, ska bli intressant att se om det blir någon rätsida på detta…

*Hare Gött*

/Lasse

Min poäng är ju att man kan trigga köpare att kontakta vid ett så lågt pris,, sedan kan man trigga köparna mot varandra och till slut uppnå ett högre pris än det traderaköparen ger.

Som att pimpla abborre,, lyfter man pirken 5cm för varje firre i ett stim så har man ofta snart hela stimmet direkt under hålet.

/Niclas,

ANNONS