Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Försättslins och förstoringsgrad

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Här kommer ytterligare en liten fråga som jag tror några av er kan besvara. Jag är, för en kompis räkning, ute efter ett billigt objektiv med makrofunktion. Först funderade jag på någon Zoom men det verkar inte gå att få tag på någon sådan med hyfsad ljusstyrka och makroläge.(till rimligt pris-ochnu talar vi lågpris). Jag funderade sedan på om inte ett normal typ 50/1,8 (ev beg.) + en försättslins kunde vara ett alternativ. Nu skulle jag vilja veta vilken typ av försättslins man ska välja. Avbildningsskalan bör bli närmare 1:2. Vilken styrka på linsen och vilket märke ska väljas.Kostnaden är viktig men det ska gå att ta skarpa bilder. Tack på förhand!

Lite beräkningsinfo finns här.

Jag gjorde precis ett linjaltest med ett Nikkor 50/1.8. För att komma till 1:2 med fullt utdrag på objektivet krävdes att jag gängade på +3, +2 och +1. Det gav ganska precis 72 mm av linjalen i min 100%-sökare. Nu vet jag inte om man kan bara addera dioptrital men är det så så behöver du ju +6.

För så höga förstoringar gissar jag att man nästan behöver en högkvalitativ tvålinsig lins från Nikon eller Canon. Dessa kostar ju kosing och det resulterande arbetsavståndet blir ju ingen hit. Frågan är om inte ett Soligor/Cosina 100 mm-makro ger mer kvalitet och fotoglädje för i princip samma pengar.

där sket det sig...

Jaha, då var man tillbaka på ruta ett. Eftersom kompisen är bered att lägga ca 1500 så får det väl bli begagnad normal + mellanringsats (pirat). Tack för ditt exempel Jim, det var precis vad jag ville veta. Kompisen ska nämligen fota fåglar i handen och de minsta är ca 7 cm från näbb till stjärt (kungsfåglar)

Min flickvän kör med en Hama +10 försättslins på ett Nikon AF 35-80 och det ger helt ok resultat.
Avbildningsskalan blir 1:1 på 50mm och ännu mer på 80mm.
Som med alla förstättslinser så är kantskärpan sisådär men helt ok om man inte har höga krav eller om man vill komma billigt undan.

Här är ett exempel på hur det kan bli! :)

Annars kan man använda vändring, en fiffig liten pryl som man fäster i filtergängan på objektivet och sen hakar på kamerahuset. Ger finfin avbildningsskala, ju mer vidvinkligt objektiv, desto mer macro. Har själv använt det på Nikonhus, både F60 och F80, och det fungerar bra. Man får iofs ljusmäta med gluggen rättvänd och sen lägga på ett bländarsteg eller två, och det går bara att köra i manuellt läge. Men kul blir det för en billig penning (ca 200kr för vändringen)

Vet inte om detta är möjligt på Canon/Minolta/Pentax, men då du inte skriver vilket märke det gäller så chansar jag på att det här kan vara en möjlighet.

Mitt val hade också blivit mellanring och typ 50mm f/1.8. Eftersom 50mm brukar (Nikons är superbra) vara mycket bra optiska samt att med mellanring sätter du ju inte ett glas till framför som med försättslins, som kan ge eller ger något sämre skärpa (ej testat, men troligt). Har själv Nikon 105mm makro och är nöjd men jag kan tänka mig att mellanring + 50mm objektiv blir bättre rent optiskt. Men med typ 105mm behöver du inte vara så nära objektet som med 50mm och då är kanske risken mindre med ett 105mm (eller tex 200mm) makro att du typ skrämmer bort insekten samt kan få en suddigare bakgrund.

Senast ändrad:
Tänk dock på att du tappar ljusstyrka på objektivet när du använder mellanringar.
Med försättslinser tappar du däremot inget (förutom något av kantskärpan då..)

Tonyeagle skrev:
Här kommer ytterligare en liten fråga som jag tror några av er kan besvara. Jag är, för en kompis räkning, ute efter ett billigt objektiv med makrofunktion. Först funderade jag på någon Zoom men det verkar inte gå att få tag på någon sådan med hyfsad ljusstyrka och makroläge.(till rimligt pris-ochnu talar vi lågpris). Jag funderade sedan på om inte ett normal typ 50/1,8 (ev beg.) + en försättslins kunde vara ett alternativ. Nu skulle jag vilja veta vilken typ av försättslins man ska välja. Avbildningsskalan bör bli närmare 1:2. Vilken styrka på linsen och vilket märke ska väljas.Kostnaden är viktig men det ska gå att ta skarpa bilder. Tack på förhand!

Ett alternativ är att enbart skaffa Försättslinser. Med lite olika styrkor typ +1 +2 +4, En sats försättsliner kostar inte mer än 200-300 kronor.

ANNONS
Götaplatsens Foto