Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

förslag-på-efterbehandling-pool

Produkter
(logga in för att koppla)

jpersson

Aktiv medlem
Jag står en del i mörkrummet. Ofta kan andras åsikter om själva efterbehandlingen vara nyttig. Typ beskär den lite till höger, gör den där detaljen mörkare och prova att öka kontrasten. Nu sitter jag även en del vid datorn och precis samma kommentarer är intressanta där. Personligen hade jag uppskattat en sådan pool. Egentligen vill jag inte skilja digitala bilder från traditionella men kommentarerna bör kanske ställas i relation till fotografens arbetsmetoder.

Jag kontaktade redaktionen tidigare idag innan jag kom på att skriva om det här. Att föra diskussionen här är givetvis bättre ur flera synvinklar.

Ja! En pool enbart för mörkrumsdiskussioner - precis vad fotosidan (och jag) har saknat! Det är så bra och utvecklade att kunna diskutera sina förstoringar med likasinnade. Man blir ju lätt lite hemmablind av att stå ensam hemma med sina bilder...

När man lägger ut bilderna och lägger dem i en pool kan man ju skriva vad man vill ha kommenterat.

// Anders

En pool för efterbehandling i dator har redan föreslagits tror jag och finns i en annan tråd, men det kanske rörde sig om metoder för "grövre" manipuleringar?

En pool för analoga mörkrumsbilder bör inte inlemmas i en pool för efterbehandling i dator eftersom någon bild att efterbehandla inte finns i samma mening som med den digitala filen från kameran. Först ska filmen framklallas till ett negativ och sedan ska negativet kopieras på ett silverbaserat papper. Poolen bör inte ha begreppet "efterbehandling" i sig eftersom det vid analog fotografering och mörkrumsarbete inte är fråga om det.

Hantverksframställda mörkrumsbilder har sin speciella egenart i både framställningssätt, material och resultat och det bör därför finnas en egen pool för dessa bilder. Den digitala efterbehandlingen har större likheter med måleriet än med traditionell fotografi även om utgångspunkten är ett fotografi fångat med en ljuskänslig sensor. De båda metoderna är så pass olika att det vore olyckligt att ha dem i samma pool.

ANNONS
Götaplatsens Foto